Det haster...

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nerra
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19.09.2010 21:57:04

Det haster...

Indlæg af nerra » 31.08.2011 22:26:42

hej....
jeg har boet i sverige i 5 år, jeg er danskstatsborger og det er min 2 boern også, men min mand er svenskstatsborger, jeg kan ikke leve i sverige mere jeg vil gerne flytte tilbage til Danmark men min mand vil ikke han vil bo i sverige, vi er begge på social bidrag, så vi har nu en plan, jeg og min 2 boern, skal flytte til danmark og soege startshjaelp lige snart jeg får meldt min adresse i danmark..
og min mand bliver boende her i sverige og bliver på socialbidrag.
er det lovligt????
har jeg ret til startshjaelp i dk og min mand socialbidrag i sverige hvor han bor???????

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Det haster...

Indlæg af mh1 » 01.09.2011 06:44:56

Som dansk statsborger har du altid ret til at flytte tilbage til DK.

Du skal kunne bevise, at din mand ikke kan forsørge dig, ellers kan du ikke få starthjælp. Han kan vel næppe forsørge dig på socialbidrag for en enlig. Du skal være opmærksom på at der KAN være en regel (den fandtes i år 2000), der betyder at din mand heller ikke kan pålægges børnebidrag, fordi han bor i Sverige og ikke har høj nok indtægt til at behøve betale. Det betyder, at du ikke kan få udlagt børnebidrag fra kommunen i DK.

I stedet for at lægge en plan, der går ud på at blive offentligt forsørget, var det så ikke en bedre idé at begynde med at søge job i det område, du gerne vil bo i?
mh
Rådgiver for ÆUG

nerra
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19.09.2010 21:57:04

ang job

Indlæg af nerra » 01.09.2011 09:44:11

jeg har soegt masser af jobs, jeg er ikke så glad for startshjaelp, det faktisk det sidste jeg har taenkt på, min datter skal starte i skole til sommer og det er vigtigt at hun starter i en dansk skole.
så derfor skal jeg flytte til Dk hurtigst muligt ..

er der nogen som kan komme med en ide til mig..

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Det haster...

Indlæg af mh1 » 01.09.2011 11:58:22

Som skrevet har både du og børnene ret til at flytte til DK. Du skal bare være forberedt på, at økonomien kan blive mere end stram.

Da din mand kun kan se frem til socialbidrag, og da den svenske kommune næppe er interesseret i at det bidrag skal være særlig højt, så kan I næppe gyldigt aftale, at han skal betale dig mere end det mindst mulige bidrag efter svenske regler. Det må du finde ud af, hvad er. Laver I en aftale, skal den respekteres af den danske kommune, som skal udlægge beløbet til dig, hvis din mand ikke overfører det. Forhåbentlig kan I blive enige om dette, selv om I ikke er enige om, hvor I skal bo. En dom vil nemlig muligvis falde ud til at din mand ikke behøver at betale noget. Derfor er jeg heller ikke sikker på, at en aftale om at din mand fx betaler, hvad der svarer til dansk normalbidrag vil være gyldig i Sverige.

Du kan også vente, til du har bopæl i DK, og så gå til statsforvaltningen og bede om at få fastsat normalbidrag (ca. 1100 kr/barn/måned) efter danske regler. Fastsætter statsforvaltningen dette (hvad der er stor sandsynlighed for), så vil du få beløbet udbetalt af din danske kommune. Desuden vil du få et enkelt særligt børnetilskud. Dette vil formodentlig være den bedste løsning. I Danmark ser man nemlig IKKE på, om den bidragspligtige har penge eller ej, der pålægges alle normalbidrag.

Du må selv regne på, om du vil få mest ved at søge bidrag i Sverige, eller vente til du er i DK.

I begge tilfælde vil beløbet blive ført på en 'gældskonto' for din mand, dvs. han oparbejder løbende en gæld til din danske kommune.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar