Hvilke lande kan man nu besøge men svensk opholdstilladelse?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zaib
Indlæg: 55
Tilmeldt: 11.02.2010 18:23:46

Hvilke lande kan man nu besøge men svensk opholdstilladelse?

Indlæg af zaib » 02.07.2011 12:55:36

Hej alle sammen
Mig og min mand tænker at tage en afbudsrejse i ferien. Men jeg er blevet i tvivl om hvilke lande min mand må besøge med svensk opholdstilladelse.

Håber der en af jer der kender en hjemmeside hvor man kan se hvilke lande man må besøge.

På forhånd tak.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvilke lande kan man nu besøge men svensk opholdstillade

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.07.2011 13:22:36

I kan tage til et hvilket som helst land, blot skal I sikre jer, om det pågældende land kræver visum eller ej fra din ægtefælle. Det kan I som regel finde ud af på nettet, ved at finde hans hjemlands udenrigsministeriums hjemmeside eller på en af hans lands ambassader eller konsulater.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvilke lande kan man nu besøge men svensk opholdstillade

Indlæg af fundiver199 » 02.07.2011 13:43:12

Du skriver "svensk opholdstilladelse" og antyder dermed, at det er en opholdstilladelse efter nationale svenske regler, som din mand har. Hvis din mand har en sådan, så fritager den ham fra visumkrav i Schengenlandene.

Mange blander dog begreberne sammen, så måske har din mand slet ikke en "svensk opholdstilladelse", men et svensk opholdskort udstedt efter EU-reglerne? I så fald er han fritaget for visumkrav i alle de andre EU/EØS-lande og i Schweiz, men Storbritannien og Irland har tilsyneladende ikke inplementeret dette i deres nationale lovgivning endnu.

Vil I rejse til lande, hvor din mand ikke er fritaget for visum pga. sin svenske opholdstilladelse / sit svenske opholdskort, ja så må I , som Kim skriver, undersøge det pågældende lands visumpraksis for både danske statsborgere og borgere med din mands naitonalitet i god tid, før I skal rejse.

zaib
Indlæg: 55
Tilmeldt: 11.02.2010 18:23:46

Re: Hvilke lande kan man nu besøge men svensk opholdstillade

Indlæg af zaib » 03.07.2011 09:33:15

Min mand har et såkaldt opholdskort efter eureglerne. Jeg troede det var det samme som opholdstiladelse. Så ma jeg finde en liste over eu/eos landene.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvilke lande kan man nu besøge men svensk opholdstillade

Indlæg af mh1 » 03.07.2011 09:59:36

Se her: http://www.slagelse.dk/Borgerservicecen ... +lande.htm
men check info om det land, I gerne vil besøge, for at være helt sikre på at din mand bliver lukket ind/ombord på fly.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar