Gratis arbejdskraft? Lovligt?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Leoness
Indlæg: 37
Tilmeldt: 06.07.2008 15:35:25
Geografisk sted: Herlev, Danmark
Kontakt:

Gratis arbejdskraft? Lovligt?

Indlæg af Leoness » 07.04.2011 12:17:17

Min mand og jeg har boet sammen in DK siden starten af 2010, hvor han fik opholdstilladelse i september samme år.
Desværre var vi nødsaget til at flytte til Bornholm og bo hos min mor pga. en dårlig bolig situation. Så der flyttede vi over i oktober 2010, hvor jeg også nedkom med vores første barn.
Min man har gået på sprogskole i Rønne fra december til slutningen af januar, og fik så et tilbud om arbejdspraktik med løntilskud fra regionskommunen med start den 3. marts. Han arbejdede 30 timer om ugen i en børnehave.

I slutningen af marts måned gik vi så og ventede på at han ville få sin 'løn' fra kommunen. Men ingenting kom. Han fik efterfølgende at vide at den første måned får man ikke løn for. I dag får han så at vide at han er bleven opsagt fordi de ikke mener det er det rette job for ham - og han får heller ikke nogen betaling for den første uge af april.

Så er mit spørgsmål: Er der nogen herinde som kan give et synspunkt eller et godt råd? Tænker nok ikke at der sidder en skare af advokater herinde, men håber måske at der er nogen der har lidt mere styr på arbejdslovgivningen end jeg har. For jeg har forsøgt at læse mig frem til det, men jeg kan ikke finde noget konkret svar. Jeg synes jo selv at det ikke virker særlig fair. Jeg er selv på barselsdagpenge fordi min gamle arbejdsplads opsagde mig pga. min graviditet - og de havde lov til det fordi min stilling var tidsbegrænset. Og at skulle leve af dagpenge, to voksne og en lille baby... det forslår slet ikke. Og jobsne hænger ikke just på træerne herovre på Bornholm. Slet ikke når hans dansk stadig er meget begrænset.

Disse to links siger intet om at de første 4 uger er uden løn, så vidt jeg kan se:

https://info.jobnet.dk/arbejdsgiver/fak ... omheder%29

https://info.jobnet.dk/arbejdsgiver/fak ... edspraktik

Alle råd er velkommen.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Gratis arbejdskraft? Lovligt?

Indlæg af skaanebo » 07.04.2011 12:39:18

Umiddelbart lyder det som en sag for en fagforening at føre. Er der ikke en tillidsrepræsentant på arbejdspladsen at kontakte og spørge, hvordan det kan hænge sammen?

Leoness
Indlæg: 37
Tilmeldt: 06.07.2008 15:35:25
Geografisk sted: Herlev, Danmark
Kontakt:

Re: Gratis arbejdskraft? Lovligt?

Indlæg af Leoness » 07.04.2011 13:06:08

skaanebo skrev:Umiddelbart lyder det som en sag for en fagforening at føre. Er der ikke en tillidsrepræsentant på arbejdspladsen at kontakte og spørge, hvordan det kan hænge sammen?
Han har slet ikke nået at tilmelde sig en fagforening. Vi ville vente til han fik sin første løn, som jo så skulle have været kommet i slutningen af denne måned, men eftersom han slet ikke får nogen løn, så har vi ikke råd til at betale for indmeldelsen.
Og jeg går også og bliver nervøs for om hans midlertidige opholdstilladelse er i fare, når nu jeg er på dagpenge og han ikke har noget job.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gratis arbejdskraft? Lovligt?

Indlæg af mh1 » 07.04.2011 13:55:00

Det er kun et gæt, men mon ikke 'hunden' er begravet her:
"Under virksomhedspraktikken modtager den ledige en ydelse, svarende til de dagpenge eller den kontanthjælp, som den ledige ellers ville være berettiget til."

Det ville være kommunen, der skulle udbetale, og din mand er ikke berettiget til dagpenge, og formodentlig heller ikke til kontanthjælp, i kraft af din indkomst (og kontanthjælp ville i jo heller ikke søge, da det vil bringe oph.tilladelsen i fare). Så deres ræsonnement er sandsynligvis at så skal han arbejde gratis og være glad til.

Men prøv at henvende jer her: Den Sociale Retshjælp Bornholm
Store Torv 1, 3700 Rønne
mh
Rådgiver for ÆUG

Leoness
Indlæg: 37
Tilmeldt: 06.07.2008 15:35:25
Geografisk sted: Herlev, Danmark
Kontakt:

Re: Gratis arbejdskraft? Lovligt?

Indlæg af Leoness » 07.04.2011 15:23:29

mh skrev:Det er kun et gæt, men mon ikke 'hunden' er begravet her:
"Under virksomhedspraktikken modtager den ledige en ydelse, svarende til de dagpenge eller den kontanthjælp, som den ledige ellers ville være berettiget til."

Det ville være kommunen, der skulle udbetale, og din mand er ikke berettiget til dagpenge, og formodentlig heller ikke til kontanthjælp, i kraft af din indkomst (og kontanthjælp ville i jo heller ikke søge, da det vil bringe oph.tilladelsen i fare). Så deres ræsonnement er sandsynligvis at så skal han arbejde gratis og være glad til.

Men prøv at henvende jer her: Den Sociale Retshjælp Bornholm
Store Torv 1, 3700 Rønne
Det lyder logisk nok hvis det er grunden, men så synes jeg bare at kommunen har været rigtig dårlig til at give den nødvendige information. Han har ikke på noget tidspunkt fået at vide at han ikke var berettiget. Faktisk fik han oplyst at han ville tjene 13.500,- om måneden. Så frustrationen bunder i at vi har forholdt os til den information der blev givet.
Men tak for rådet, jeg tager derop i morgen og ser hvad de siger.

Leoness
Indlæg: 37
Tilmeldt: 06.07.2008 15:35:25
Geografisk sted: Herlev, Danmark
Kontakt:

Re: Gratis arbejdskraft? Lovligt?

Indlæg af Leoness » 12.04.2011 18:18:20

Han har nu været oppe at forhøre sig på jobcenteret i kommunen fordi vi lige ville sikre os at der ikke var tale om nogen misforståelse.

Her får han at vide at man kun får løn for at være i virksomhedspraktik hvis han har haft arbejde i Danmark før. Så det havde ikke noget at gøre med hvordan han er kommet ind i landet.

Om jeg begriber hvordan det kan være lovligt. Det er da grov udnyttelse af immigranter synes jeg.
Så er der vel ikke nogen grund til at besøge Torvegade 1... eller?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gratis arbejdskraft? Lovligt?

Indlæg af mh1 » 12.04.2011 19:25:10

Jeg ville nu gå derhen alligevel - men nu er jeg jo også en skeptisk jurist, der mange gange har oplevet at kommunale sagsbehandlere ikke er sådan særlig gode til at læse lovtekster på den rette måde :wink: Og i og med at retshjælpen giver gratis vejledning er der jo ikke noget at tabe ved at besøge dem.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Gratis arbejdskraft? Lovligt?

Indlæg af krikris » 13.04.2011 06:07:42

Vi har fået det samme at vide i sin tid med virksomhedspraktik altså 0 kr til udlændinge som ikke har arbejdet i DK før, og det var alligevel for grovt i vores øjne.
Vi gik så alternative veje, da vi er under EU retten, og kan gøre hvad der passer os. Han er nu igang med en elevuddannelse med garanti for fast ansættelse i 3mdr bagefter, så han kan få dagpenge i værste tilfælde, hvis hans eget firma ikke er oppe at køre til den tid.
Igen pga af manglende erhvervserfaring i DK, får han "kun" voksen elev løn på ca 10600 kr før skat, så måske en ide at komme igang med en elev/lærlingeuddannelse af en eller art for en elevløn + 18 år er alligevel bedre end ingen indkomst, og med lidt mere perspektiv i end div kommunale hovsaløsninger?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Gratis arbejdskraft? Lovligt?

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2011 06:57:25

Ja virksomhedspraktik er en ulønnet ordning. Hvis man er ledig på dagpenge, så får man sine dagpenge, og virksomheden betaler ikke så meget som en krone.

Ordningen er nok mest relevant for højtuddannede, som kan aftale et konkret projekt med virksomheden i den korte tid, som praktikken må vare, og bruge det som en måde at "få foden indenfor".

Er der tale om, at man skal udføre mere rutinepræget arbejde, så får det let karakter af udnyttelse, og så skal man nok hellere gå efter en ansættelse med løntilskud, som også varer i længere tid (op til 6 måneder).

Dette er dog også mest tænkt til folk på dagpenge, som så modtager en løn, der svarer til dagpengene. Så hvad man modtager, hvis man ikke er berettiget til dagpenge, det ved jeg faktisk ikke.

Besvar