Svensk Statsborgerskab efter 5 år i Sverige efter EU regler

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

dktipe

Svensk Statsborgerskab efter 5 år i Sverige efter EU regler

Indlæg af dktipe » 21.07.2010 08:54:17

Hej.

Vi har forsøgt at sætte os ind i de Svenske regler, men da vi modtager blandet information prøver vi at spørge her for at se om nogle kender til dette.

Min kone og jeg har nu boet 5 år i Sverige, hun fik en 5 årig opholdstilladelse efter EU reglerne.

Hun vil nu søge om Svensk Statsborgerskab.

Hos Migrationsverket fik hun besked på at hun først skulle søge om permanent uppehållskort før man kunne søge om Svensk Statsborgerskab.

De oplyste at man først måtte sende din ansøgning afsted 1 måned før de 5 årige opholdstilladelse udløb. Og man så ville få den permanente opholdstilladelse når den anden udløb. Der skulle ikke være nogen ventetid.

Så vi ansøgte om permanent opholdstilladelse efter EU reglerne. Nu oplyser de så at der er en behandlingstid på ca. 3 måneder før man får svar.

Er der nogle som ved om det er korrekt, eller kan oplyse hvor længe i har ventet.

En helt anden ting er: Er det nødvendigt at ansøge om permanent opholdstilladelse før man søger om Svensk Medborgerskab.

På Migrationsverkets hjemmeside står der følgende:

----------------------------

Uppehållskortets giltighetstid
Uppehållskortet gäller så länge du är bosatt i Sverige och uppfyller de villkor som ställs, dock i längst fem år. När du har vistats med uppehållsrätt i Sverige i fem år utan längre avbrott har du permanent uppehållsrätt. Om du vill ha ett bevis på din permanenta uppehållsrätt kan du ansöka om ett permanent uppehållskort på någon av Migrationsverkets tillståndsenheter.

------------------------------

Dette tolker jeg som om at man efter 5 år i Sverige efter EU reglerne automatisk har permanent opholdstilladelse. Det er kun hvis man vil have et bevis i form af et upholdskort man skal ansøge.

Er det korrekt forstået. ?

Hvis det er burde man jo kunne søge om Svensk Medborgerskab uden først at vente på at man får det permanente opholdskort.

Er der nogle som har erfaringer med at søge om Svensk Medborgerskab efter 5 års ophold i Sverige efter EU reglerne. Skal oplyse at min kone har Russisk Statsborgerskab og jeg har Dansk Statsborgerskab.

Hører meget gerne om jeres erfaringer.

Mvh Tim

fundiver199

Re: Svensk Statsborgerskab efter 5 år i Sverige efter EU regler

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2010 09:29:37

Efter 5 års uafbrudt ophold i Sverige sammen med dig har din kone ret til tidsubegrænset ophold, ligesom hun i sin tid havde ret til ophold. Men i begge tilfælde skal denne ret bekræftes ved udstedelse af et opholdskort. Ligesom en danskers ret til gratis lægebehandling skal bekræftes ved udstedelse af et gult sygesikringsbevis.

Så man kan ikke sige, at det er "frivilligt", om man vil have et sygesikringsbevis eller et tidsubegrænset opholdskort udstedt eller ej. Og man kan ikke søge om svensk statsborgerskab, før myndighederne ved udstedelse af et tidsubegrænset opholdskort har bekræftet, at det er rigtigt, at man har ret til tidsubegrænset ophold.

Så I er allerede på rette vej, og lige nu er der ikke andet at gøre end at vente på, at det tidsubegrænsede opholdskort bliver udstedt. Hvorefter din kone så kan søge om svensk statsborgerskab.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.07.2010 09:30:39

Forudsætningen for at få svensk statsborgerskab er ganske rigtig, at man indehaver PUT eller PUK. Så det skal der søges om først, hvorefter man så kan søge om svensk statsborgerskab.

PUK får man ikke automatisk. Det skal man søge om.

dktipe

Indlæg af dktipe » 21.07.2010 09:46:33

Hej.

Tak for jeres hurtige svar.

Ok, så er vi på rette vej. Kan bare ikke forstå de oplyste en behandlingstid på max. 1 måned når de nu oplyser de skal bruge 3 mdr.

Men vi må jo bare have tålmodighed og vente.

Er der nogle som ved om sagsbehandlingstiden for PUK og PUT er den samme. Jeg har forstået at min kone kan søge om begge, men forskellen ved PUK var at det var Gratis hvor PUT kostede et gebyr.

Mvh Tim

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2010 09:55:54

PUK = Permanent opholdskort = EU-reglerne

PUT = Permanent opholdstilladelse = Sveriges nationale regler

Jeg ved ikke, hvad sagsbehandlingstiderne er, men det er svært at se nogen grund til, at de skulle være specielt forskellige. Desuden har din kone jo søgt allerede, så det kan da kun skabe forvirring og yderligere forsinkelser, hvis hun nu pludselig siger, at hun gerne vil søge efter et andet regelsæt i stedet.

Du virker meget utålmodig og burde nok lytte til Henriette Kjærs gode råd om at have is i maven:

http://politiken.dk/debat/dagenstegning ... 020105.ece

dktipe

Indlæg af dktipe » 21.07.2010 10:05:37

Ja, er måske lidt utålmodig, men det er blot fordi jeg tidligere har haft dårlige erfaringer med Migrationsverket og deres sagsbehandlingstid. Specielt i ferie perioden, hvor de virker som alt de lukker alt ned og går på sommerferie i et par måneder. :D

Men måske bliver vi positivt overrasket denne gang, og modtager en hurtig sagsbehandling.

Mvh Tim

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2010 11:52:31

Men mindre I har planer om snarest muligt at flytte til et andet land, så er det vel ikke særlig vigtigt, om der går nogle måneder mere eller mindre, før din kone står med et svensk pas i hånden. Jeg kender f.eks. en person, som stadig er canadisk statsborger, selvom han har boet i Danmark i mere end 20 år. Og det er jo helt uproblematisk, det betyder bare, at han har stemmeret til det canadiske parlament i stedet for det danske.

Og selv hvis I har planer om at flytte til et andet land, så kan I alligevel ikke gøre andet end tålmodigt at vente på, at de svenske myndigheder behandler din kones ansøgninger om først PUK og siden svensk statsborgerskab. Der kommer sjældent noget godt ud af at stresse eller hidse sig op over noget, som man alligevel ikke har mulighed for at gøre noget ved. Så et godt råd er at slappe af og nyde det gode sommervejr i stedet.

Som en afsluttende bemærkning, så ved jeg ikke, hvor lang tid man skal regne med, at der går med at få behandlet en ansøgning om svensk statsborgerskab. Men jeg ved, at i Danmark kan statsborgerskab ved naturalisation kun tildeles ved lov, og det gør Folketinget så to gange om året. Så hvis proceduren i Sverige er bare lidt tilsvarende, så kan I jo heller ikke forvente, at ansøgningen om svensk statsborgerskab er noget, som er overstået på 14 dage.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.07.2010 12:10:34

I Sverige tildeles statsborgerskab ikke ved lov i Riksdagen, men er en forholdsvis enkel procedure, hvor Migrationsverket blot undersøger, om man opfylder betingelserne og derefter meddeler, at man er blevet svensk statsborger. Det tager ofte under en måned.

dktipe

Indlæg af dktipe » 21.07.2010 12:14:40

fundiver199 skrev:Men mindre I har planer om snarest muligt at flytte til et andet land, så er det vel ikke særlig vigtigt, om der går nogle måneder mere eller mindre, før din kone står med et svensk pas i hånden. Jeg kender f.eks. en person, som stadig er canadisk statsborger, selvom han har boet i Danmark i mere end 20 år. Og det er jo helt uproblematisk, det betyder bare, at han har stemmeret til det canadiske parlament i stedet for det danske.

Og selv hvis I har planer om at flytte til et andet land, så kan I alligevel ikke gøre andet end tålmodigt at vente på, at de svenske myndigheder behandler din kones ansøgninger om først PUK og siden svensk statsborgerskab. Der kommer sjældent noget godt ud af at stresse eller hidse sig op over noget, som man alligevel ikke har mulighed for at gøre noget ved. Så et godt råd er at slappe af og nyde det gode sommervejr i stedet.

Som en afsluttende bemærkning, så ved jeg ikke, hvor lang tid man skal regne med, at der går med at få behandlet en ansøgning om svensk statsborgerskab. Men jeg ved, at i Danmark kan statsborgerskab ved naturalisation kun tildeles ved lov, og det gør Folketinget så to gange om året. Så hvis proceduren i Sverige er bare lidt tilsvarende, så kan I jo heller ikke forvente, at ansøgningen om svensk statsborgerskab er noget, som er overstået på 14 dage.
Hej. Ja vi har netop planer om at flytte til et andet land, ellers har du helt ret i at vi bare kan afvente.

Iøvrgt har vi heller ikke mulighed for at rejse ud af landet før opholdskortet er på plads da det 5 årige schengen VISA udløber nu.

Jeg tror ikke du har læst mit problem ordentligt. Jeg brokker mig ikke over at der er en sagsbehandlingstid på 3 mdr. hvis jeg havde fået dette oplyst fra starten. Da jeg så havde været informeret om dette.

Ved hensyn til ventetiden på Svensk Statsborgerskab fremgår det af Migrationsverkets hjemmesiden at det tager normalt max. 3 mdr. hvis ansøgningen er komplet når den afleveres. Så det er helt ok.

Mvh Tim

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2010 12:41:21

Jeg så en gang et skilt i Netto, hvorpå der stod følgende:

”Hvis du er tilfreds, så sig det til andre. Hvis du er utilfreds, så sig det til os”.

Mon ikke også det ville være en god ide her? Altså at fortælle det til Migrationsverket i stedet for os her i forum, hvis du er utilfreds med deres procedurer og/eller deres information? Hvis de ikke får den form for feedback, så har de jo ikke nogen mulighed for at udvikle sig og gøre tingene bedre.

Og jeg er da enig med dig i, at det ikke er særlig god service, hvis man først kan søge PUK en måned før, opholdskortet udløber, og det herefter tager 3 måneder at udstede PUK. Således at ansøgeren i op til 2 måneder står helt uden et gyldigt opholdskort med de konsekvenser, som det nu engang har i form af f.eks. visumkrav ved rejse til andre EU-lande.

Specielt hvis man er dansk gift og bor i Sydsverige er det unægtelig meget upraktisk, da man så ikke engang lovligt kan tage med sin danske ægtefælle i Tivoli eller på familiebesøg i Danmark.

Samme problemstilling gør sig også gældende i Danmark, hver gang en opholdstilladelse skal forlænges, for det kan man også i Danmark først søge om 1-2 måneder før, den udløber. Og det er heller ikke i Danmark altid nok til, at US når at færdigbehandle ansøgningen, før opholdstilladelsen er udløbet.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Svensk Statsborgerskab efter 5 år i Sverige efter EU reg

Indlæg af jerry » 16.12.2011 10:45:10

Hejsa.

Ved dette er en ældre tråd, men faldt lige over den mens jeg sad og surfede herinde. Hvis man kommer til at stå i en situation hvor man har søgt om PUK, men migrationsverket behandler sagen og ansøgers 5-årige opholdstilladelse er udløbet, må man så heller ikk fortsætte sit nuværende job før der er truffet afgørelse i ens sag??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.12.2011 21:51:14

Jo selvfølgelig må man fortsætte sit job i Sverige. Man er jo også fortsat folkeregistreret

guk

Indlæg af guk » 15.04.2012 12:03:23

fundiver199 skrev:Jeg så en gang et skilt i Netto, hvorpå der stod følgende:

”Hvis du er tilfreds, så sig det til andre. Hvis du er utilfreds, så sig det til os”.

Mon ikke også det ville være en god ide her? Altså at fortælle det til Migrationsverket i stedet for os her i forum, hvis du er utilfreds med deres procedurer og/eller deres information? Hvis de ikke får den form for feedback, så har de jo ikke nogen mulighed for at udvikle sig og gøre tingene bedre.

Og jeg er da enig med dig i, at det ikke er særlig god service, hvis man først kan søge PUK en måned før, opholdskortet udløber, og det herefter tager 3 måneder at udstede PUK. Således at ansøgeren i op til 2 måneder står helt uden et gyldigt opholdskort med de konsekvenser, som det nu engang har i form af f.eks. visumkrav ved rejse til andre EU-lande.

Specielt hvis man er dansk gift og bor i Sydsverige er det unægtelig meget upraktisk, da man så ikke engang lovligt kan tage med sin danske ægtefælle i Tivoli eller på familiebesøg i Danmark.

Samme problemstilling gør sig også gældende i Danmark, hver gang en opholdstilladelse skal forlænges, for det kan man også i Danmark først søge om 1-2 måneder før, den udløber. Og det er heller ikke i Danmark altid nok til, at US når at færdigbehandle ansøgningen, før opholdstilladelsen er udløbet.
Hej,

Min hustru og jeg er desværre også havnet i den forbandet klemme, hendes 5 års opholdskort udløb 4 jan 2012,
så vi ansøgte om PUK 17 oktober 2011, og vi venter desværre stadig :( vi har ingenting hørt fra migrationsverket, vi har nu rykket dem skriftligt 2 gange, fordi vi ved indlevering af dokumenterne blev oplyst en 3 måneders behandlingstid, de skriver bare tilbage at der er uanset hvad er en behandlingstid på 3 til 6 måneder, jeg svarede dem så tilbage at jeg så forventer et PUK kort til min hustru den 17 April 2012, dette er til dato aldrig blevet besvaret.

Min hustru har imellemtiden desværre mistet sit job fordi hun i dette havde rejsedage udenfor Sverige, og dette blev jo desværre umuliggjort af manglende "bevis" på lovligt ophold i Sverige

Hvad pokker gør man, Migrationsverket skriver og siger så meget bavl om at man bare skal fortsætte sit normale familieliv og at denne ventetid ikke har nogen inflydelse på noget som helst !
Nu er vores situation selvfølgelig lidt ekstrem, men der er da mange andre, specielt hvis de som os bor i Malmö egnen, tager til DK en gang imellem, eller bare skal på ferie, det er sgu da ikke rimeligt at man skal være så låst, kunne man idet mindste ikke få en forlængelse af det nuværende kort indtil PUK er udstedt.

Undskyld det sure opstød, men har simpelthen bare fået kuller af den lange ventetid.

Tager meget gerne imod råd om løsninger

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.04.2012 18:22:31

Det er da ikke specielt ekstremt at have et job, der medfører rejseaktivitet. Og jeg synes ærlig talt også, at det er en lidt dårlig arbejdsgiver, der afskediger din kone i stedet for at slå i bordet over for Migrationsverket. Men der kan jo også have ligget andre ting bag som f.eks. generelle nedskæringer etc. I Danmark ville man kunne få udstedt et tilbagerejsebevis, er noget lignende ikke muligt i Sverige?

closed1

Indlæg af closed1 » 15.04.2012 18:37:56

Uden at det har noget med andre indlæg her , så syntes jeg at danskere er noget utilfredse og nogle brok røve ... kan vi ikke få put .... kan konen ikke få penge fra kommunen ..... hvorfor f..... tager det så lang tid at få opholdskort ... konen er gravid kan vi så ikke hurtigere få opholdstilladelse ? NEJ man burde tænke sig om inden man fik gjort konen med rogn ........... Og have sørget for en opholdstilladelse og bolig først ..... konen burde kunne få su/ kontanthjælp når hun går på sprogskole ..... Hvorfor ? Det er da dejligt at de danske samfund betaler for skolen ....... De fleste der får fs er med partner er med personer der kommer fra rigtig dårlige sociale forhold i deres hjemland ,(mener med rettigheder i økonomisk hjælp fra hjemlandet) så alt i alt er det velbedre her .

Men selvfølgelig skal rettigheder være for alle ..... :D

Besvar