Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:16:43

AFSNIT 3

SÆRLIGE RETTERGANGSFORMER

Kapitel 1

UDSÆTTELSE AF FULDBYRDELSE SAMT ANDRE FORELØBIGE FORHOLDSREGLER


Artikel 83

1. Begæringer i henhold til EKSF-traktatens artikel 39, stk. 2, EØF-traktatens artikel 185 og Euratom-traktatens artikel 157 om udsættelse af fuldbyrdelse af en retsakt udstedt af en institution, kan kun admitteres, hvis den begærede har indgivet klage over denne retsakt til Domstolen.

En begæring, der vedrører en af de andre foreløbige forholdsregler, som omhandles i EKSF-traktatens artikel 39, stk. 3, EØF-traktatens artikel 186 og Euratom-traktatens artikel 158, kan kun admitteres, hvis den hidrører fra en part i en sag, som verserer for Domstolen, og den vedrører denne sag.

2. De i stk. 1 omhandlede begæringer skal angive spørgsmålets genstand og de omstændigheder, der medfører uopsættelighed; desuden skal nødvendigheden af den begærede foreløbige forholdsregel umiddelbart forekomme berettiget af faktiske og retlige grunde.

3. Begæringen fremsættes i et særskilt dokument og skal opfylde betingelserne i artiklerne 37 og 38.

Artikel 84

1. Begæringen forkyndes for modparten, hvem præsidenten meddeler en kort frist til fremsættelse af skriftlige eller mundtlige bemærkninger.

2. Præsidenten afgør, om der skal foretages bevisførelse.

Han kan tage begæringen til følge, førend modparten har fremført sine bemærkninger. Denne afgørelse kan senere ændres eller ophæves, også ex officio (se fodnote).

Artikel 85

Præsidenten træffer selv afgørelse eller henviser afgørelsen til Domstolen.

Er præsidenten fraværende eller forhindret, finder bestemmelserne i artikel 7, stk. 2, anvendelse.

Henvises begæringen til Domstolen, udskyder denne behandlingen af alle andre retssager og træffer afgørelse efter at have hørt generaladvokaten. Bestemmelserne i artikel 84 finder anvendelse.

Artikel 86

1. Afgørelsen træffes ved en begrundet kendelse, der ikke kan påklages. Kendelsen forkyndes straks for parterne.

2. Fuldbyrdelsen af kendelsen kan gøres betinget af, at den begærende part stiller en sikkerhed, hvis størrelse og art skal fremsættes under hensyn til omstændighederne.

3. Kendelsen kan fastsætte en frist, efter hvis udløb den foreløbige forholdsregel ophører at have retsvirkning. Er ingen tidsfrist fastsat, ophører forholdsreglens retsvirkninger ved afsigelsen af den endelige dom i sagen.

4. Kendelsen er kun foreløbig og foregriber på ingen måde Domstolens afgørelse af hovedsagen.

Artikel 87

Efter begæring fra en af parterne kan kendelsen til enhver tid ændres eller ophæves på grund af ændrede forhold.

Artikel 88

Afslag på en begæring om en foreløbig forholdsregel afskærer ikke den part, der har indgivet den, fra at fremsætte en ny begæring støttet på nye faktiske omstændigheder.

Artikel 89

Bestemmelserne i dette kapitel finder anvendelse på begæringer i henhold til EKSF-traktatens artikler 44 og 92, EØF-traktatens artikler 187 og 192 og Euratom-traktatens artikler 159 og 164 om udsættelse af tvangsfuldbyrdelsen af afgørelser truffet af Domstolen eller af retsakter hidrørende fra andre institutioner.

I den kendelse, som tager begæringen til følge, fastsættes en dato, fra hvilken den foreløbige forholdsregel ophører at have retsvirkning.

Artikel 90

1. En begæring i henhold til Euratom-traktatens artikel 81, stk. 3 og 4, skal indeholde:

a) navn og bopæl for de personer eller virksomheder, der underkastes kontrollen;

b) angivelse af genstanden for og formålet med kontrollen.

2. Præsidenten træffer sin afgørelse ved kendelse. Bestemmelserne i artikel 86 finder anvendelse.

Er præsidenten fraværende eller forhindret, finder bestemmelserne i artikel 7, stk. 2, anvendelse.

Fodnote: Udtrykket "ex officio" er et latinsk udtryk, der betyder "af embedets pligt". Det kan bruges til at beskrive nogen, der har magt, stilling eller autoritet på grund af deres job eller titel. Når man taler om "ex officio", refererer man typisk til en person, der har magt uden nogen form for valg eller afstemning - Kilde: lexly.dk
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:17:48

Kapitel 2

FORMALITETSINDSIGELSER OG AFGØRELSER AF ENKELTE STRIDSSPØRGSMÅL


Artikel 91

1. Ønsker en part, at Domstolen skal tage stilling til en formel indsigelse eller et enkelt stridsspørgsmål uden at indlede behandlingen af hovedsagen, skal begæring herom fremsættes i et særskilt dokument.

Begæringen skal indeholde en fremstilling af de faktiske og retlige grunde, den bygger på, samt påstandene og som bilag de aktstykker, der påberåbes til støtte herfor.

2. Straks efter modtagelsen af den skriftlige begæring fastsætter præsidenten en frist, inden for hvilken modparten skriftligt skal fremsætte sine indsigelser og påstande.

3. Medmindre Domstolen bestemmer andet, forhandles der mundtligt om begæringen.

4. Efter at have hørt generaladvokaten træffer Domstolen afgørelse vedrørende begæringen eller henskyder denne til afgørelse ved den endelige dom.

Såfremt Domstolen forkaster begæringen eller henskyder den til afgørelse ved den endelige dom, fastsætter præsidenten nye frister for fortsættelse af sagsbehandlingen.

Artikel 92

Domstolen kan til enhver tid af egen drift efterprøve, om begæringen skal afvises på grund af ufravigelige procesforudsætninger. Afgørelse herom træffes i henhold til bestemmelserne i dette reglements artikel 91, stk. 3 og 4.

Kapitel 3

INTERVENTION


Artikel 93

1. Begæring om intervention skal fremsættes inden den mundtlige forhandlings påbegyndelse.

2. Begæringen skal indeholde:

a) angivelse af sagen;

b) angivelse af parterne;

c) intervenientens navn og bopæl;

d) angivelse af de grunde, hvoraf intervenientens retlige interesse i sagens udfald fremgår, dog med forbehold af EØF-statuttens artikel 37 og Euratom-statuttens artikel 38;

e) de påstande, som skal tjene til støtte for eller forkastelse af påstande fremsat af en af parterne i hovedsagen;

f) angivelse af bevismidler og som bilag de aktstykker, som intervenienten påberåber sig;

g) intervenientens valg af adresse på det sted, hvor Domstolen har sæde.

Intervenienten skal være repræsenteret i overensstemmelse med bestemmelserne i EKSF-statuttens artikel 20, første og andet stk., EØF-statuttens artikel 17 og Euratom-statuttens artikel 17.

Bestemmelserne i artiklerne 37 og 38 finder anvendelse.

3. Begæringen forkyndes for parterne i hovedsagen. Domstolen træffer sin afgørelse ved kendelse efter at have givet parterne lejlighed til at fremsætte deres skriftlige eller mundtlige bemærkninger og efter at have hørt generaladvokaten.

4. Tillader Domstolen intervention, tilstilles alle procesdokumenter, der er forkyndt for parterne, intervenienten.

5. Intervenienten indtræder i retssagen i den stilling, den befinder sig i ved hans intervention.

Præsidenten fastsætter en tidsfrist, inden for hvilken intervenienten skriftligt skal fremsætte de grunde, hvorpå han støtter sine påstande, samt en tidsfrist, inden for hvilken parterne i hovedsagen kan afgive deres svar.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:18:27

Kapitel 4

UDEBLIVELSESDOMME OG INDSIGELSER HERIMOD


Artikel 94

1. Svarer en sagsøgt, som er lovligt indstævnet, ikke på stævningen i de foreskrevne former og inden for den fastsatte frist, kan sagssøgeren begære, at Domstolen tager hans påstande til følge.

Denne begæring forkyndes for sagsøgte. Præsidenten fastsætter datoen for åbningen af den mundtlige forhandling.

2. Før afsigelse af udeblivelsesdommen undersøger Domstolen efter at have hørt generaladvokaten, om stævningen kan admitteres, om formalitetskravene er opfyldt, samt om sagssøgerens påstande forekommer begrundede. Den kan bestemme, at der skal foretages bevisførelse.

3. Udeblivelsesdommen kan fuldbyrdes. Domstolen kan dog udsætte fuldbyrdelsen, indtil den har taget stilling til en indsigelse fremsat i henhold til stk. 4, eller gøre fuldbyrdelsen betinget af en sikkerhedsstillelse, hvis størrelse og form fremsættes under hensyn til omstændighederne. Denne sikkerhedsstillelse frigives, hvis der ikke fremsættes indsigelser, eller såfremt de fremsatte indsigelser forkastes.

4. Der kan fremsættes indsigelse mod udeblivelsesdomen.

Indsigelsen skal fremsættes inden for en måned fra dommens forkyndelse; den fremsættes i overensstemmelse med bestemmelserne i artiklerne 37 og 38.

5. Efter forkyndelsen af en indsigelse fastsætter præsidenten en frist for modparten til fremsættelse af skriftlige bemærkninger.

Om forhandlingens videre forløb gælder bestemmelserne i artikel 44 og følgende artikler.

6. Domstolen træffer sin afgørelse ved en dom, mod hvilken der ikke kan rejses indsigelser.

Originaleksemplarer af denne dom vedlægges originaleksemplaret af udeblivelsesdommen. Der skal gøres en bemærkning om dommen vedrørende indsigelsen i marginen på udeblivelsesdommen.

Kapitel 5

KLAGER FRA ANSATTE VED FÆLLESSKABERNE

Artikel 95

1. Klager indgivet af en tjenestemand eller en anden ansat overfor den institution, hvor han er ansat, pådømmes af en afdeling, som Domstolen udpeger med dette formål for øje for et år ad gangen. Dette gælder ikke for begæringer om foreløbige forholdsregler.

Bestemmelserne i dette reglement gælder for rettergangsmåden ved afdelingen. Afdelingens formand udøver de beføjelser, som tilkommer Domstolens præsident.

2. Afdelingen kan henvise sagen til Domstolen.

Artikel 96

1. Fremsættes der i en retssag af den i artikel 95, stk. 1, omhandlede art begæring om en foreløbig forholdsregel, og er præsidenten fraværende eller forhindret, træder den pågældende afdelings formand i hans sted.

2. Præsidenten kan henvise prøvelsen af begæringen om den foreløbige forholdsregel til den pågældende afdeling med forbehold af hans henvisningsbeføjelse i henhold til artikel 85.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:19:02

Kapitel 6

SÆRLIGE RETSMIDLER

Afdeling 1 – Tjenestemandsindsigelse

Artikel 97

1. Bestemmelserne i artiklerne 37 og 38 finder anvendelse på tjenestemandsindsigelse.

Indsigelsen skal desuden angive:

a) den anfægtede dom;

b) på hvilke punkter den anfægtede dom gør indgreb i tredjemands rettigheder;

c) årsagen til, at tredjemand ikke har kunnet deltage i hovedsagen.

Begæringen rettes mod alle parter i hovedsagen.

Har dommen været offentliggjort i De Europæiske Fællesskabers Tidende, skal begæringen fremsættes inden to måneder efter offentliggørelsen.

2. Fuldbyrdelsen af den anfægtede dom kan udskydes efter begæring af den tredjemand, der har rejst indsigelse. Bestemmelserne i dette reglements første kapitel, tredje afsnit, finder anvendelse.

3. Originaleksemplaret af dommen om tredjemandsindsigelse vedlægges originaleksemplaret af den anfægtede dom. Der skal gøres en bemærkning om dommen om tredjemandsindsigelsen i margenen på originaleksemplaret af den anfægtede dom.

Afdeling 2 – Genoptagelse

Artikel 98

Genoptagelse skal begæres inden tre måneder fra den dag, på hvilken ansøgeren har fået kendskab til den faktiske omstændighed, hvorpå begæringen om genoptagelse støttes.

Artikel 99

1. Bestemmelserne i artiklerne 37 og 38 finder anvendelse på begæringen om genoptagelse. Denne skal endvidere angive:

a) den anfægtede dom;

b) på hvilke punkter dommen anfægtes;

c) de faktiske omstændigheder, hvorpå kravet støttes;

d) angivelse af bevismidler for tilstedeværelsen af de faktiske omstændigheder, som begrunder genoptagelsen, og for at den i artikel 98 fastsatte frist er overholdt.

2. Begæringen om genoptagelse rettes til alle parter i den sag, hvis genoptagelse begæres.

Artikel 100

1. Uden at foregribe afgørelsen i hovedsagen træffer Domstolen i et lukket møde efter at have hørt generaladvokaten på grundlag af parternes skriftlige bemærkninger ved dom afgørelse om, hvorvidt begæringen skal tages til følge.

2. Tager Domstolen begæringen til følge, genoptager den behandlingen af hovedsagen og træffer afgørelse ved dom i overensstemmelse med nærværende reglement.

3. Originaleksemplaret af dommen i genoptagelsessagen vedlægges originaleksemplaret af den ændrede dom. Der skal gøres en bemærkning om dommen i margenen på originaleksemplaret af den ændrede dom.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:20:08

Kapitel 7

KLAGER OVER VOLDGIFTUDVALGETS AFGØRELSER


Artikel 101

1. Den i Euratom-traktatens artikel 18, st. 2, nævnte klage skal indeholde:

a) Klagerens navn og bopæl;

b) underskriverens stilling;

c) den anfægtede voldgiftsudvalgsafgørelse;

d) angivelse af parterne;

e) en kort sagsfremstilling;

f) klagerens søgsmålsgrunde og påstande.

2. Bestemmelserne i artikel 37, stk. 3o og 4, og artikel 38, stk. 2, 3 og 5, finder anvendelse.

En bekræftet genpart af den anfægtede afgørelse skal desuden vedlægges klagen.

3. Straks efter klagens indgivelse anmoder justitssekretæren voldgiftsudvalgets justitskontor om at overgive sagens akter til Domstolen.

4. Artiklerne 39, 40, 55 og følgende finder anvendelse på retsforhandlingen.

5. Domstolen træffer afgørelse ved dom. Ophæver Domstolen udvalgets afgørelse, kan den sende sagen tilbage til udvalget.

Kapitel 8

FORTOLKNING AF DOMME


Artikel 102

1. Begæring om fortolkning af domme fremsættes i overensstemmelse med bestemmelserne i artiklerne 37 og 38. Den skal desuden angive:

a) Den dom, som begæringen angår;

b) de punkter i dommen, som ønskes fortolket.

Den rettes mod alle parter i den sag, dommen angår.

2. Efter at have givet parterne lejlighed til at udtale sig og efter at have hørt generaladvokaten, afsiger Domstolen dom.

Originaleksemplaret af den fortolkende dom vedlægges originaleksemplaret af den fortolkede dom. Der gøres bemærkning om den fortolkende dom i margenen på originaleksemplaret af den fortolkede dom.

Kapitel 9

PRÆJUDICIELLE AFGØRELSER


Artikel 103

1. I de i EØF-statuttens artikel 20 og Euratom-statuttens artikel 21 nævnte tilfælde finder artikel 44 og følgende artikler anvendelse, efter at de i de ovennævnte artikler 20 og 21 omtalte indlæg eller erklæringer er indgivet.

Det samme gælder i tilfælde af, at materialet ikke er indleveret til Domstolen inden for den i de nævnte artikler 20 og 21 fastsatte frist, eller hvis parterne, medlemsstaterne, Kommissionen eller i givet fald Rådet erklærer, at de giver afkald herpå.

2. I det i EKSF-traktatens artikel 41 nævnte tilfælde skal beslutningen om at forelægge spørgsmålet for Domstolen forkyndes for de pågældende parter, medlemsstaterne, Den Høje Myndighed og Det Særlige Ministerråd.

Inden to måneder fra forkyndelsen kan de i stykke 1 nævnte interesserede indgive skriftlige indlæg eller erklæringer.

Efter at disse aktstykker er indgivet til Domstolen, eller efter at den i det foregående stykke nævnte frist er udløbet, uden at aktstykkerne er indgivet, finder bestemmelserne i artiklerne 44 og følgende artikler anvendelse.

Kapitel 10

DE SÆRLIGE RETTERGANGSMÅDER IFØLGE EURATOM-TRAKTATENS ARTIKLER 103-105


Artikel 104

1. En henvendelse efter Euratom-traktatens artikel 103, stk. 3, skal indleveres i fire bekræftede eksemplarer. Den forkyndes for Kommissionen.

2. Henvendelsen skal være ledsaget af udkast til den pågældende aftale eller overenskomst, de af Kommissionen over for den pågældende stat fremsatte bemærkninger samt alle andre bilag til støtte for henvendelsen.

Kommissionen skal afgive udtalelse til Domstolen vedrørende henvendelsen inden for en frist på ti dage. Denne frist kan, efter at den pågældende stat er hørt, forlænges af præsidenten.

En bekræftet genpart af denne udtalelse skal forkyndes for den pågældende stat.

3. Straks efter, at henvendelsen er indgivet, udpeger præsidenten den refererende dommer.

4. Afgørelsen træffes i et lukket retsmøde, efter at generaladvokaten er hørt.

Den pågældende stats eller Kommissionens befuldmægtigede eller rådgivere skal efter anmodning høres.

Artikel 105

1. Artikel 37 og følgende artikler finder anvendelse på de i Euratom-traktatens artikel 104, sidste stk., og artikel 105, sidste stk., nævnte tilfælde.

2. Begæringen forkyndes for den indklagede persons eller virksomheds hjemstat.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:22:20

Kapitel 11

UDTALELSER

Artikel 106

1. Fremsættes der af Rådet begæring om en udtalelse i henhold til EØF-traktatens artikel 228, forkyndes den for Kommissionen. Fremsættes begæringen af Kommissionen, forkyndes den for Rådet og medlemsstaterne. Fremsættes den af en af medlemsstaterne, forkyndes den for Rådet, Kommissionen og de andre medlemsstater.

Præsidenten fremsætter en frist for de institutioner og medlemsstater, for hvilke begæringen er forkyndt, til at fremsætte deres skriftlige bemærkninger.

2. Udtalelsen kan angå såvel den påtænkte aftales overensstemmelse med EØF-traktatens bestemmelser som Fællesskabets eller en af dens institutioners kompetence til at indgå i denne aftale.

Artikel 107

1. Straks efter fremsættelsen af begæringen om en udtalelse i henhold til artikel 106 udpeger præsidenten den refererende dommer.

2. Domstolen afgiver i et lukket møde og efter at have hørt generaladvokaterne en begrundet udtalelse.

3. Udtalelsen underskrives af præsidenten, de dommere, der har taget del i rådslagningen og afstemningen, samt af justitssekretæren, hvorefter den forkyndes for Rådet, Kommissionen og medlemsstaterne.

Artikel 108

Begæring om Domstolens udtalelse efter EKSF-traktatens artikel 95, stk. 4, skal indgives af Den Høje Myndighed og Det Særlige Ministerråd i fællesskab.

Ved afgivelse af udtalelsen finder bestemmelserne i artikel 107 anvendelse. Den meddeles Den Høje Myndighed, Det Særlige Ministerråd og Det Europæiske Parlament.

AFSLUTTENDE BESTEMMELSER

Artikel 109

Med forbehold af EØF-traktatens artikel 188 og Euratom-traktatens artikel 160 udfærdiger Domstolen i samråd med de pågældende regeringer et tillægsreglement indeholdende bestemmelser om:

a) Begæring om retshjælp;

b) ansøgning om fri proces;

c) Domstolens anmeldelse i henhold til EKSF-statuttens og Euratom-statuttens artikel 28 samt EØF-statuttens artikel 27 af vidners og sagkyndiges edsbrud.

Artikel 110

Ved Dette procesreglements ikrafttræden ophæves følgende bestemmelser:

a) Reglementet for Det europæiske Kul- og Stålfællesskabs Domstol af 4. marts 1953, bekendtgjort i EKSF's Tidende den 7. marts 1953;

b) tillægsreglementet for Det europæiske Kul- og Stålfællesskabs Domstol af 31. marts 1954, bekendtgjort i Det europæiske Kul- og Stålfællesskabs Tidende 7. april 1954;

c) forordningen om retsafgifter ved Det europæiske Kul- og Stålfællesskabs Domstol af 19. maj 1954, bekendtgjort i EKSF's Tidende 26. maj 1954;

d) procesreglementet for Det europæiske Kul- og Stålfællesskabs Domstol af 21. februar 1957, vedrørende søgsmål i henhold til til artikel 58 i Fællesskabernes personalevedtægt.

Artikel 111

Bestemmelserne i dette reglement finder ikke anvendelse på sager, der er anlagt før dets ikrafttræden.

Artikel 112

Dette reglement affattes med samme gyldighed på de fire officielle sprog og bekendtgøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:23:13

BILAG I

AFGØRELSE VEDRØRENDE HELLIGDAGE

Artikel 1

Den i procesreglementets artikel 80, stk. 2, nævnte liste over lovmæssige helligdage fastlægges som følger:

- nytårsdag;

- anden påskedag;

- den 1. maj;

- Kristi Himmelfartsdag;

- anden pinsedag;

- den 23. juni;

- den 24. juni, når den 23. juni er en søndag;

- den 15. august;

- den 1. november;

- den 25. december;

- den 26. december.

Artikel 2

Bestemmelserne i procesreglementets artikel 80, stk. 2, finder kun anvendelse på de i denne afgørelses første artikel nævnte lovmæssige helligdage.

Artikel 3

Denne afgørelse, som er procesreglementets bilag I, træder i kraft samme dag som procesreglementet.

Den bekendtgøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:23:42

BILAG II

AFGØRELSE OM PROCESFRISTERS FORLÆNGELSE UNDER HENSYN TIL AFSTANDEN

Artikel 1

Medmindre parterne har deres faste opholdssted i storhertugdømmet Luxembourg, forlænges procesfristerne under hensyn til afstanden således:

- for Belgien med to dage,

- for Tyskland, det franske moderland og Nederlandene med seks dage,

- for Italien med ti dage,

- for andre europæiske lande med femten dage,

- for andre områder med en måned.

Artikel 2

Denne afgørelse, som er procesreglementets bilag II, træder i kraft samme dag som procesreglementet.

Den bekendtgøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende.

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A018%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:24:37

11. april 1959 (EFT 1959 P 29 side 547)

BESLUTNING om de finansielle og administrative konsekvenser af opsplitningen af arbejdet og tjenesterne i Det Europæiske Fællesskabs seks institutioner

"Den Europæiske Parlamentariske Forsamling,

- der har gennemgået budgetforslagene for Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Euratom for 1959;

1. konstaterer, at manglen på et sæde navnlig tvinger Forsamlingen til at sprede sit arbejde og sine tjenester på syv forskellige bygninger fordelt på tre byer og tvinger medlemmerne af Parlamentet til at udøve deres mandat under helt utilfredsstillende forhold;

2. bemærker, at spredningen af de udøvende organer og rådene i alvorlig grad hæmmer enhver indsats for rationalisering og koordinering mellem disse institutioner og dermed har økonomiske og administrative konsekvenser, som det er umuligt at sætte præcise tal på;

3. konstaterer, at medlemsstaternes regeringer bærer et stort ansvar for udviklingen af denne situation, som, hvis den fortsætter, kun kan blive værre;

4. anslår de direkte og indirekte udgifter for alle institutioner i De Seks til ca. 100.000.000 belgiske francs om året som følge af manglen på et fælles og endeligt hjemsted;

5. opfordrer indtrængende medlemsstaternes regeringer til uden yderligere forsinkelse at udføre den opgave, der allerede blev overdraget dem i 1951 ved EKSF-traktatens artikel 77 og bekræftet ved EØF-traktatens artikel 216 og Euratom-traktatens artikel 189.

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A029%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:26:17

18. april 1959 (EFT 1959 P 25 side 493)

Det Økonomiske og Sociale Udvalg

Forretningsorden

AFSNIT I

UDVALGETS ORGANISATION

Kapitel I

Det første møde


Artikel 1

Udvalget afholder sit første møde efter hver fireårige fornyelse inden for en periode på højst en måned. Dette møde indkaldes af det ældste medlem, efter at udvalgets medlemmer er blevet informeret om deres udnævnelse af bestyrelserne.

Det første møde ledes af det ældste tilstedeværende medlem, bistået af de fire yngste tilstedeværende medlemmer og bestyrelsernes generalsekretær.

På dette første møde informerer det ældste medlem udvalget om de oplysninger, der er modtaget fra bestyrelserne vedrørende udnævnelsen af udvalgsmedlemmer.

Det første møde, der afholdes ved udløbet af de to år efter valget af den første bestyrelse, indkaldes af den afgående formand senest en måned efter udløbet af den nuværende bestyrelses mandatperiode.

Dette møde ledes i overensstemmelse med stk. 2 i denne artikel.

Kapitel 2

Forretningsudvalget


Artikel 2

På det første møde, der afholdes efter den fireårige fornyelse, og på det første møde, der afholdes efter udløbet af de to år, der følger efter valget af det første præsidium, vælger udvalget sit præsidium under ledelse af det øverste præsidium, der er nedsat i overensstemmelse med artikel 1.

Det aldrende præsidium forbliver i funktion, indtil det sidste resultat af valget af præsidiet er blevet erklæret. Sidstnævnte forbliver i funktion indtil åbningen af det møde, der skal vælge de nye embedsmænd. Ingen anden debat end den, der vedrører valget af forretningsførere, kan finde sted, mens de ledende forretningsførere er i formandsstolen.

Artikel 3

Udvalgets præsidium består af femten medlemmer, herunder en formand og to næstformænd.

Ved sammensætningen af præsidiet skal der tages hensyn til medlemslandenes repræsentation og til de forskellige kategorier af det økonomiske og sociale liv, der er repræsenteret i udvalget.

Medmindre udvalget med to tredjedeles flertal udtaler sig imod dette, vælges formanden på skift blandt de medlemmer, der repræsenterer arbejdsgiverne, arbejdstagerne og de øvrige økonomiske og sociale kategorier.

Næstformændene vælges fra den ene eller den anden af de økonomiske og sociale kategorier, som formanden ikke tilhører.

Præsidiets sammensætning offentliggøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende.

Næstformændene træder i formandens sted i tilfælde af dennes fravær. Præsidiet fastsætter rækkefølgen af stedfortræderne.

Præsidiet indkaldes af formanden enten ex officio eller efter anmodning fra seks af dets medlemmer.

Artikel 4

Bestyrelsen vælger formanden, om nødvendigt ved flere på hinanden følgende afstemninger, som skal opnå mindst 75 % af de afgivne gyldige stemmer ved første afstemning og absolut flertal af de afgivne gyldige stemmer ved efterfølgende afstemninger.

Udvalget kan vælge to næstformænd i successive afstemninger, som hver skal opnå mindst halvtreds procent af de gyldigt afgivne stemmer i den første afstemning og en tredjedel af de gyldigt afgivne stemmer i efterfølgende afstemninger. I tilfælde af stemmelighed erklæres kandidaten valgt på grundlag af alder.

Udvalget vælger de øvrige medlemmer af forretningsudvalget, om nødvendigt ved flere på hinanden følgende afstemninger. De øvrige medlemmer skal være de medlemmer af udvalget, der får det største antal afgivne gyldige stemmer, og mindst 25 % af disse stemmer. I tilfælde af stemmelighed skal kandidaten erklæres valgt på grundlag af alder.

Den liste, der indeholder navnene på formanden, de to næstformænd og de tolv andre valgte medlemmer, sættes derefter til samlet afstemning, som skal opnå mindst femoghalvfjerds procent af de afgivne gyldige stemmer.

Afstemning i henhold til denne artikel skal ske ved hemmelig afstemning, og fuldmagter accepteres ikke.

De afgivne stemmesedler må ikke indeholde flere navne, end der er pladser at besætte i hver valgrunde, under straf af ugyldighed.

Udnævnelser i henhold til de tre første afsnit i denne artikel behøver ikke at give anledning til særskilte afstemninger. Efter enstemmig beslutning fra de tilstedeværende medlemmer kan udvalget vælge formanden, næstformændene og de øvrige embedsmænd ved håndsoprækning.

Artikel 5

I tilfælde af fratræden, død eller manglende evne til at udføre sine pligter erstattes et medlem af forretningsudvalget i overensstemmelse med artikel 3 og 4 i disse regler.

Artikel 6

Formanden, der bistås af præsidiets medlemmer, har fuld beføjelse til at lede udvalgets arbejde og til at tilrettelægge og lede dets arbejde på de betingelser, der er fastsat i denne forretningsorden og i overensstemmelse med traktaterne.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:26:46

Kapitel III

Deltagelse i råd og udvalg


Artikel 7

Medlemmer af Rådene og medlemmer af Kommissionerne kan deltage i udvalgets, de faglige sektioners og underudvalgenes møder.

Det samme gælder embedsmænd, der er bemyndiget til dette formål af Rådene og Kommissionerne.

Kapitel VI

Specialiserede sektioner


Artikel 8

Udvalget har faglige sektioner for de vigtigste områder, der er omfattet af traktaten om oprettelse af Det Europæiske Økonomiske Fællesskab, herunder navnlig en faglig sektion for landbrug og en faglig sektion for transport.

Udvalget skal også omfatte en eller flere faglige sektioner for spørgsmål vedrørende Det Europæiske Atomenergifællesskab.

Udvalget kan efter behov nedsætte andre faglige sektioner. Disse kan nedsættes efter anmodning fra præsidiet eller mindst 25 af udvalgets medlemmer.

Efter hver fireårige fornyelse udpeger udvalget på sin første samling de særlige sektioner blandt sine medlemmer.

Artikel 9

Antallet af medlemmer og den generelle sammensætning af de faglige sektioner fastsættes af udvalget efter forslag fra præsidiet.

Artikel 10

Medlemmerne af de faglige sektioner udpeges af udvalget på grundlag af deres kompetence og under hensyntagen til en ligelig repræsentation af medlemslandene og de forskellige økonomiske og sociale kategorier, der er repræsenteret i udvalget. Disse udnævnelser offentliggøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende.

Udnævnelser, der støttes af fem udvalgsmedlemmer, fremsendes til præsidiet, som forelægger dem for plenarforsamlingen.

Et medlem af en faglig sektion udskiftes på samme vilkår, som da han blev udnævnt.

Artikel 11

Møderne i de specialiserede sektioner forberedes og gennemføres af sektionskontorerne. En specialsektions præsidium skal bestå af tre til seks medlemmer.

Formanden og medlemmerne af præsidiet vælges for to år af faggruppens medlemmer ved hemmelig afstemning, i første runde med absolut flertal, i anden runde med relativt flertal af de afgivne gyldige stemmer, medmindre medlemmerne enstemmigt beslutter andet.

Artikel 12

Til behandling af de sager, som udvalget forelægger dem, kan de faglige sektioner nedsætte arbejdsgrupper blandt deres medlemmer. De udpeger arbejdsgruppens medlemmer, formand og i givet fald en ordfører.

Artikel 13

De faglige sektioner har i princippet ingen fælles drøftelser.

Udvalgets formand kan i samråd med præsidiets medlemmer, hvis han finder det nødvendigt, eller hvis den faglige sektion, som sagen primært er henvist til, anmoder herom, opfordre en eller flere faglige sektioner til at afgive udtalelse om et af punkterne, om flere punkter eller om hele det problem, som primært er henvist til en anden faglig sektion.

Denne sektion forbliver alene kompetent til at aflægge rapport til plenarforsamlingen om det problem, den har fået forelagt. Den skal dog til sin beretning føje udtalelsen fra enhver faglig sektion, som har fået forelagt et spørgsmål på de betingelser, der er fastsat i stk. 2 i denne artikel.

I mangel af en beslutning truffet i overensstemmelse med stk. 2 i denne artikel har ingen faglig sektion ret til at anmode om en udtalelse fra en anden faglig sektion om spørgsmål, der er henvist til den.

Udvalgets præsidium kan bemyndige flere faglige sektioner til at mødes i fællesskab, hvis det finder det nødvendigt for udarbejdelsen af den ønskede udtalelse, eller hvis den faglige sektion, som sagen primært er henvist til, af samme grund anmoder herom.

Den faglige sektions møder er ikke åbne for offentligheden. Visse spørgsmål, der drøftes, kan erklæres for fortrolige efter anmodning fra den institution, der har anmodet om en udtalelse, eller efter beslutning truffet af den faglige sektion med et flertal af de tilstedeværende medlemmer.

Resultaterne af de faglige sektioners arbejde fremsendes af den pågældende sektions præsidium til udvalgets formand, som forelægger dem for plenarforsamlingen.

Kapitel V

Eksperter


Artikel 14

Hvis det viser sig nødvendigt for arbejdet, kan den faglige sektions præsidium på eget initiativ eller efter forslag fra den faglige sektion og efter aftale med udvalgets formand lade den kompetente faglige sektion eller arbejdsgruppe høre personer, som på grund af deres erfaring eller viden er særligt kvalificerede til at udtale sig om specifikke spørgsmål, der henhører under sektionens kompetenceområde.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:27:26

Kapitel VI

Vikarer og assistenter


Artikel 15

Et medlem af en faglig sektion eller en arbejdsgruppe, som er forhindret i at deltage i et møde, kan efter at have underrettet formanden for den pågældende sektion lade sig stedfortræde på mødet af et andet medlem af udvalget. Et medlem af den pågældende sektion kan ikke have mere end to stemmer. Dette mandat er udtrykkeligt begrænset til det møde, som det specifikt er udstedt til.

Artikel 16

Medlemmerne af de faglige sektioner og arbejdsgrupperne kan bistås af en teknisk rådgiver.

Den tekniske rådgiver kan deltage i arbejdet, men har ikke stemmeret.

Den tekniske rådgivers navn og kvalifikationer skal inden mødets begyndelse forelægges formanden for fagsektionen eller arbejdsgruppen, som skal godkende rådgiveren.

Kapitel VII

Underudvalg


Artikel 17

Udvalget kan på præsidiets initiativ nedsætte underudvalg blandt sine medlemmer, som får til opgave at udarbejde forslag til udtalelse om specifikke spørgsmål, der skal forelægges udvalget til drøftelse.

Hvis præsidiet finder det nødvendigt, kan det nedsætte et underudvalg til at udarbejde et udkast til udtalelse i perioden mellem to plenarforsamlinger. I sidstnævnte tilfælde forelægger præsidiet underudvalgets sammensætning for udvalget med henblik på ratificering.

Ved sammensætningen af underudvalgene tager præsidiet hensyn til en ligelig repræsentation af medlemslandene og af de forskellige kategorier af det økonomiske og sociale liv, der er repræsenteret i udvalget.

Reglerne for de faglige sektioner i kapitel IV, V og VI i denne forretningsorden finder anvendelse på underudvalgene.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:27:53

AFSNIT II

UDVALGETS ARBEJDE

Kapitel VII

Udvalgets møde


Artikel 18

Udvalget indkaldes af formanden, når et af Rådene eller en af Kommissionerne anmoder om, at et spørgsmål behandles med henblik på udarbejdelse af en udtalelse.

Det indkaldes ligeledes af sin formand efter udtalelse fra præsidiet for at fortsætte behandlingen af spørgsmål, som et Råd eller en Kommission har henvist til det.

Udvalget indkaldes af formanden, der handler med præsidiets samtykke, efter forudgående aftale med de berørte Råd eller Kommissioner, som derved giver udvalget mandat til at forberede undersøgelsen af spørgsmål, hvorom det i henhold til traktaterne skal eller kan høres.

Artikel 19

Udvalget træder sammen til plenarforsamling under de forskellige sessioner.

Kapitel IX

Forberedelse og indkaldelse af møder


Artikel 20

Udvalgets medlemmer kan danne grupper i henhold til de forskellige kategorier af det økonomiske og sociale liv.

Artikel 21

Møderne forberedes af formanden efter aftale med præsidiets medlemmer.

Artikel 22

Anmodninger om udtalelser fra Råd eller Kommissioner forelægges udvalgets formand i overensstemmelse med artikel 198 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og artikel 170 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab.

Formanden indkalder udvalget i overensstemmelse med de frister, der er fastsat af Rådene eller Kommissionerne.

Artikel 23

Når udvalget modtager en anmodning om udtalelse, udpeger formanden efter aftale med de øvrige præsidiemedlemmer den eller de faglige sektioner, der skal udarbejde rapporten og afgive udtalelse i overensstemmelse med proceduren i kapitel IV, V og VI i denne forretningsorden. Den indkalder medlemmerne af den eller de faglige sektioner og underretter udvalgets medlemmer om indkaldelsen af den eller de faglige sektioner og om datoen for udvalgets plenarforsamling, hvor den ønskede udtalelse skal drøftes.

Udvalgets præsidium har eneansvaret for at afgøre, om en sag henhører under en eller flere af de faglige sektioners kompetenceområde. Det beslutter også, om der skal nedsættes et underudvalg. I sidstnævnte tilfælde nedsættes et underudvalg i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 17.

Formanden underretter efter aftale med præsidiet de berørte faglige sektioners præsidier eller underudvalgets præsidium om emnet for drøftelserne og om fristerne for afgivelse af udtalelser eller forslag til udtalelse.

Udvalgets præsidium sørger for, at fristerne overholdes. Det tager den eller de faglige sektioners eller underudvalgets arbejde til efterretning, inden det forelægges for udvalget.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:28:26

Kapitel X

Tilrettelæggelse af arbejdet


Artikel 24

De faglige sektioner og underudvalgene kan kun træde sammen, hvis de forinden har fået sagen forelagt af præsidiet i overensstemmelse med artikel 23 i denne forretningsorden.

Artikel 25

De faglige sektioners og underudvalgenes præsidier udarbejder dagsordener for møderne og sørger efter aftale med udvalgets formand for indkaldelse til møderne via udvalgets sekretariat.

De organiserer arbejdet i de faglige sektioner og underudvalgene og fører deres protokoller. Sekretariatsfunktionen for de faglige sektioner og underudvalgene varetages af udvalgets sekretariat.

Artikel 26

Faglige sektioner og underudvalg kan kun træffe gyldige beslutninger, hvis mindst halvdelen af de ordinære medlemmer er til stede.

Arbejdsgrupper er kun beslutningsdygtige, hvis mindst en tredjedel af de ordinære medlemmer er til stede.

Hvis beslutningsdygtigheden ikke er nået, kan formanden suspendere mødet og indkalde til et nyt møde inden for den tidsramme, han/hun finder passende, som vil være gyldigt afholdt uanset antallet af tilstedeværende medlemmer.

Hvis formanden for faggruppens præsidium ikke er til stede, og hvis han ikke har været i stand til at udpege et af præsidiets medlemmer som sin stedfortræder, vælger de af deres midte det præsidiemedlem, der skal lede faggruppen på det pågældende møde.

Artikel 27

Arbejdsgrupperne drøfter inden for rammerne af de anvisninger, som kontoret for de specialiserede sektioner og underudvalgene har givet dem, om formålet med og varigheden af deres mission.

Arbejdsgrupperne udarbejder en arbejdsmappe og en rapport, der forelægges for den faglige sektion eller underudvalget. På grundlag af denne rapport udarbejder den faglige sektion eller underudvalget en udtalelse eller et forslag til udtalelse, som dens formand sender til udvalgets formand. Formanden for den faglige sektion eller underudvalget eller den udpegede ordfører fremlægger efterfølgende denne rapport for plenarforsamlingen.

Arbejdsgruppernes sekretariatsopgaver varetages af udvalgets sekretariat.

Artikel 28

Hvis den faglige sektion eller underudvalget finder det nødvendigt at indhente yderligere oplysninger fra Rådene og Kommissionerne, skal det meddele, at det agter at gøre dette. Formanden for den faglige sektion eller underudvalget videresender denne anmodning til udvalgets formand, som underretter formanden for det pågældende Råd eller den pågældende Kommission om, hvad der skal gøres.

Behørigt bemyndigede embedsmænd fra Råd og Kommissioner kan efter anmodning fra formanden opfordres til at besvare tekniske spørgsmål, der stilles til dem.

Artikel 29

Rapporten og udtalelsen eller udkastet til udtalelse udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelserne i denne forretningsorden. De fremsendes til udvalgets formand og forelægges af præsidiet for plenarforsamlingen.

Udtalelsen eller udkastet til udtalelse skal indeholde den eller de afgivne udtalelser og begrundelsen herfor. Udtalelsen eller udkastet til udtalelse ledsages af den rapport, som den faglige sektion eller underudvalget har udarbejdet på grundlag af de høringer, undersøgelser og oplysninger, som den faglige sektion eller underudvalget har indsamlet. Rapporten skal indeholde en liste over de medlemmer, der var til stede eller repræsenteret, og de betingelser, hvorunder afstemningen fandt sted. På anmodning af en femtedel af de medlemmer af den faglige sektion eller underudvalget, der er til stede eller repræsenteret, foretages der en nominel afstemning. Den faglige sektion eller underudvalget foreslår ligeledes, hvilke noter og dokumenter der skal offentliggøres som bilag til udtalelsen.

Artikel 30

Formanden kan efter aftale med præsidiet anmode en faglig sektion eller et underudvalg om at foretage en supplerende undersøgelse, hvis han finder, at bestemmelserne i denne forretningsorden om proceduren for udarbejdelse af udtalelser eller udkast til udtalelser ikke er blevet overholdt.

Artikel 31

De faglige sektioners rapporter og udtalelser samt underudvalgenes rapporter og udkast til udtalelser skal forelægges sekretariatet så hurtigt som muligt for at sikre, at udvalgets medlemmer er fuldt informeret. De skal sendes til udvalgets medlemmer senest ti dage før plenarforsamlingens møde, undtagen i hastetilfælde.

Kapitel XI

Dagsorden


Artikel 32

Udvalgets præsidium udarbejder dagsordenen. Med forbehold af bestemmelserne i kapitel XIV i denne forretningsorden om uopsættelighed udarbejdes dagsordenen mindst 15 dage i forvejen. Den sendes til alle udvalgets medlemmer samt til Råd og Kommissioner. Den kan ændres af udvalget efter anmodning fra Rådene eller Kommissionerne eller efter forslag fra præsidiet.

Artikel 33

Dagsordenerne for møderne i de faglige sektioner og underudvalgene samt de nødvendige dokumenter sendes i god tid til medlemmerne af sektionerne og underudvalgene og til orientering til alle medlemmer af udvalget, der anmoder herom.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1959

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2024 17:30:05

Kapitel XII

Udvalgets plenarforsamling


Artikel 34

Møderne i det samlede udvalg er ikke offentlige.

Efter beslutning truffet af udvalget på forslag af præsidiet eller efter anmodning fra en fjerdedel af de tilstedeværende medlemmer kan visse forhandlinger erklæres for offentlige efter aftale med den pågældende institution.

Efter anmodning fra den samme institution kan visse drøftelser erklæres fortrolige.

Efter aftale med formændene for Råd og Kommissioner kan formanden for udvalget udstede særlige tilladelser til at deltage i møder, med undtagelse af møder, der er erklæret fortrolige.

Medlemmerne af Rådene og medlemmerne af Kommissionerne kan, hvis de ønsker det, tage ordet under debatterne.

Efter anmodning fra udvalgsformanden kan behørigt bemyndigede tjenestemænd fra disse institutioner opfordres til at besvare tekniske spørgsmål, der stilles til dem.

Artikel 35

Udvalget er beslutningsdygtigt, når mere end halvdelen af dets medlemmer er til stede.

Hvis denne beslutningsdygtighed ikke er nået, kan formanden suspendere mødet og indkalde til et nyt møde inden for en frist, som han fastsætter, men under samme session, som er gyldig uanset antallet af tilstedeværende medlemmer.

Formanden åbner mødet, leder drøftelserne og påser, at reglerne overholdes.

Bestyrelsen udpeger to stemmetællere blandt sine medlemmer til hvert møde.

Artikel 36

Ved begyndelsen af hver samling forelægger formanden udkastet til referat fra den foregående samling, som defineret i artikel 41 i denne forretningsorden, for udvalget til vedtagelse. Udkastet til referat sendes til udvalgets medlemmer mindst ti dage før hver session.

Artikel 37

Præsidiet afholder et møde før hver session og om nødvendigt under en session for at tilrettelægge debatterne.

Artikel 38

Formanden for den faglige sektion, formanden for underudvalget eller den af sektionen eller underudvalget udpegede ordfører, hvis rapport er opført på dagsordenen, redegør for sektionens eller underudvalgets drøftelser og for den vedtagne udtalelse eller det vedtagne udkast til udtalelse. Herefter følger en generel drøftelse af udtalelsen eller udkastet til udtalelse.

Udvalgsmedlemmer, der har registreret sig ved skrivebordet, får ordet under denne generelle diskussion.

Når denne drøftelse er afsluttet, vil formanden foreslå eventuelle ændringsforslag, der skal behandles, samt de forskellige bestemmelser i udkastet.

Udvalget kan udpege en hovedordfører for ethvert spørgsmål, der forelægges det til behandling.

Artikel 39

Udvalgets medlemmer kan stille ændringsforslag til de faglige sektioners udtalelser eller til underudvalgenes udkast til udtalelser. Ændringsforslagene skal være skriftlige, underskrevet af forslagsstillerne og indgivet til præsidiet inden mødets begyndelse. Udvalget kan dog acceptere ændringsforslag, der fremsættes under mødet. Disse ændringsforslag skal være underskrevet af mindst fem personer.

Ændringsforslagene skal præcisere, hvilke bestemmelser i forslaget de vedrører.

Den kompetente faglige sektions eller det kompetente underudvalgs præsidium kan, efter at have taget de ændringsforslag til efterretning, der er indgivet inden mødets begyndelse, foreslå udvalget de tilpasninger, der er nødvendige for at sikre sammenhængen i den endelige tekst.

Artikel 40

Formanden opfordrer, enten på eget initiativ eller efter anmodning fra et udvalgsmedlem, der støttes af mindst 20 stemmer, udvalget til at træffe beslutning om afslutning af forhandlingen.

Efter afslutningen kan ordet kun tages med henblik på en eventuel sammenfattende stemmeforklaring.

Artikel 41

Der udarbejdes en protokol for hvert møde, som underskrives af udvalgets formand, stemmetællerne og udvalgets generalsekretær.

Dette referat skal indeholde

1. - Et referat af debatterne.

2. - Udtalelser, der er sat til afstemning under sessionen, med angivelse af antal og fordeling af de afgivne stemmer, når afstemningen er foretaget ved navneopråb.

Bilag til referatet indeholder dokumenter, der er væsentlige for forståelsen af debatterne.

Kopier af protokollen og bilagene sendes til Rådene og Kommissionerne og til udvalgets medlemmer efter hver samling.

Kapitel XIII

Afstemningsprocedure


Artikel 42

Medmindre andet er fastsat i denne forretningsorden, træffes udvalgets, de faglige sektioners og underudvalgenes beslutninger med et absolut flertal af de gyldigt afgivne stemmer.

Blanke stemmesedler og stemmeundladelser tæller som afgivne stemmer; ugyldige stemmesedler tæller ikke med.

Afstemninger i udvalg foretages enten ved håndsoprækning, ved siddende og stående, eller ved navneopråb, ved hemmelig afstemning eller på anden måde.

Afstemning ved navneopråb sker automatisk, hvis en fjerdedel af de tilstedeværende eller repræsenterede medlemmer anmoder om det. Der stemmes også ved navneopråb om hvert enkelt forslag til udtalelse som helhed.

Præsidiet kan også lade foretage afstemning ved navneopråb om et spørgsmål, hvor der allerede er foretaget afstemning ved håndsoprækning eller stående afstemning, hvis afstemningen forekommer tvivlsom, eller hvis præsidiet finder, at navnene på flertallets og mindretallets medlemmer bør indføres i protokollen.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar