Forældremyndighed og barnedåb - hvad gælder?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mbah8961
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21.10.2023 16:32:18

Forældremyndighed og barnedåb - hvad gælder?

Indlæg af mbah8961 » 07.12.2023 15:23:57

Hej

Jeg er gift med en udenlandsk mand, som bor udenfor EU). Han ønsker ikke at bo i Danmark. Vi har aldrig boet sammen og far har ikke regelmæssig samvær med vores søn, da han bor hvor han gør. Vores søn er 4,5 måned og far har ikke set ham siden han var 3,5 uge gammel. Far har derfor intet personnummer, ikke e-boks osv., ingen registreringer og informationer her i Danmark.

På borger.dk og i CPR-registret står der, at jeg har eneforældremyndighed, men da vi jo er gift tænker jeg næsten det er en fejl, eller hvad? Og ja, ægteskabet er registreret på borger.dk.

Vi har en søn, som jeg godt kunne tænke mig at få døbt, det ønsker far ikke, da han er atetisk.

Jeg snakkede kort med en præst om muligheden for dåb, og vedkommende havde ingen indvendinger, og jeg kunne sagtens få ham døbt, hvis jeg ønskede dette.

2 advokater i "Spørg en advokat" forum på FB, har informeret mig om, at det er personnummeret der er det gældende - dvs. at jeg HAR eneforældremyndighed, men samtidig har en 3. advokat sagt, at når forældrene er gift, så er der fælles forældremyndighed, også selvom der står noget andet i borger.dk. Så hvad skal jeg regne med.

Kan det passe, at vores søn godt blive døbt, sådan som situationen er nu? Jeg ønsker at være sikker før jeg gør noget, da jeg ikke ønsker at gøre noget, der kan sætte mig i en sårbar situation, og her tænker jeg, hvis far fra udlandet skulle finde på at søge forældremyndighed eller lign.

Vh Maria

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Forældremyndighed og barnedåb - hvad gælder?

Indlæg af mhg » 11.12.2023 10:03:07

Juridisk set skal forældremyndighedsindehavere samtykke til dåb af mindreårige, og hvis der er fælles fm, skal de være enige:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2008/1

Men mens det er strafbart ikke at NAVNGIVE sit barn inden det fylder 6 måneder, er det ikke (længere) strafbart hverken at undlade at få barnet døbt, eller for forælderen der ønsker barnet døbt at lade det døbe, ej heller for præsten at døbe det uden samtykke fra begge forældre. Dog bør præsten for sin egen skyld og i forhold til sin kirke være i god tro mht. at forælderen, der ønsker dåben, har samtykke eller er ene-forældremyndighedsindehaver.
http://www.netkirken.dk/faq/index.php?id=2180&sort=dato

Faderen fra udlandet, som ikke ønsker at bo, hvor barnet gør, og ikke har regelmæssigt samvær, vil næppe kunne kræve forældremyndigheden overført til sig alene på grundlag af en uønsket dåb.

MEN en løsning på dit problem vil være at få enten en aftale med barnet far, eller en dom for at du har forældremyndigheden alene. Du vil i fremtiden komme ud for en række andre problemer, hvis du ikke har fm alene: tilmelding til skole, tilladelse til udflugter, lejrture, skolerejser, pas mm.

Kontakt Familieretshuset og meget gerne også en retshælp i nærheden af dig; for retshjælp googler du simpelthen gratis retshjælp og din by.

https://familieretshuset.dk/foraeldrean ... -ikke-akut
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

mbah8961
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21.10.2023 16:32:18

Re: Forældremyndighed og barnedåb - hvad gælder?

Indlæg af mbah8961 » 14.12.2023 16:28:34

Men det er jo det - som jeg skriver står der på Borger.dk at jeg har eneforældremyndighed samt i CPR registret.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Forældremyndighed og barnedåb - hvad gælder?

Indlæg af mhg » 17.12.2023 09:49:08

Ja, men et er hvad der står, noget andet er hvad der gælder i følge loven. Og i følge loven har begge forældre forældremyndighed, indtil andet er aftalt eller afgjort ved retten.

Som skrevet er det ikke strafbart at lade et barn døbe mod den anden forældres ønske, og vil ej heller være grund til at ændre på forældremyndigheden, men hvorfor ikke gøre det, som under alle omstændigheder i fremtiden vil være nødvendigt for at du kan planlægge dit og barnets dagligdag, nemlig at få forældremyndigheden alene. Efter det vil du og præsten kunne foretage dåben uden at komme på kant med loven og kirkens principper.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar