Værnepligt for Thailandske børn bosat i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mr. Morten
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11.04.2017 06:02:50

Værnepligt for Thailandske børn bosat i Danmark

Indlæg af Mr. Morten » 11.04.2017 06:07:51

Hej alle sammen
Er der nogen der har viden om hvordan det forholder sig med værnepligt/session i Thailand når barnet(min stedsøn på 16 år) er bosat i Danmark? Skal han aftjene i Thailand? Hvad er reglerne?
På forhånd tak;-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Værnepligt for Thailandske børn bosat i Danmark

Indlæg af mh1 » 11.04.2017 08:01:09

Forhør dig på den thailandske ambassade, de har måske endda link på deres hjemmeside til reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Værnepligt for Thailandske børn bosat i Danmark

Indlæg af mfewk » 11.04.2017 11:26:58

Jeg kan huske, at det har været drøftet på dette forum tidligere men mener ikke, at der var nogen afklaring på spørgsmålet.

Du må MEGET gerne skrive herinde hvad du finder ud af, idet jeg også har en dreng, hvor det bliver aktuelt på et tidspunkt.

tonga
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21.06.2016 05:07:35

Re: Værnepligt for Thailandske børn bosat i Danmark

Indlæg af tonga » 18.04.2017 13:50:19

Jeg kigger lige med her.

Jeg kan bidrage med flg:
min kone's søn er 12 år nu, han kom hertil fra Thailand som 5 årig, jeg har adopteret ham og han har netop her for få måneder siden fået sit danske pas.
Vi prøvede så at slippe af med det thailandske statsborgerskab og tog på ambassaden i Hellerup. Grundet militærtjenesten på 2 år i Thailand ønskede vi ikke dobbelt statsborgerskab til ham og han taler heller ikke sproget længere.
Svaret på ambassade var at det kunne drengen kun selv gøre når han var fyldt 18 år og når han tog på session i Thailand som 18 årig.
Og den session det er vi så ret sikre man skal holde sig LANGT væk fra og så iøvrigt bare lade sit thai pas udløbe og altså evt rejser dertil skal være som dansker. (nok klogt med navneskifte hvis man ikke allerede har gjort det)

Men jeg vil være lykkelig hvis nogen kan bidrage yderligere med noget om emnet.
Her i DK hvor vi fik danske statsborgerskabet kan de ikke hjælpe, de henviste også til thai-ambassaden. Vi håbede det gik automatisk at thai-statsborgerskabet blev man "løsrevet" fra når man fik det danske.

Og thai-manden på ambassaden (den øverste der arbejder der) grinede nærmest af os da vi spurgte til det og svarede altså så ovenstående. De er vist ikke meget for at give slip på nogen.....

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Værnepligt for Thailandske børn bosat i Danmark

Indlæg af mh1 » 18.04.2017 17:20:19

I nogle lande kan man betale sig fra værnepligt, særligt når man har bopæl i et andet land.

DK har også overenskomster med nogle lande, således at aftjent dansk værnepligt/fremmøde på session sidestilles med landets værnepligt. Tjek det.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Værnepligt for Thailandske børn bosat i Danmark

Indlæg af skaanebo » 18.04.2017 17:33:19

Vær obs på, at man ikke mister et statsborgerskab blot ved at lade et pas udløbe eller ændre navn. Thailand vil til enhver tid mene, at sønnike er thai, medmindre I får et papir fra myndighederne på, at han ikke længere er thai.

Besvar