Indrejse regler

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
HunDK
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01.07.2015 09:04:29

Indrejse regler

Indlæg af HunDK » 10.08.2015 20:12:03

Hej ÆUG

Jeg har boet i tyrkiet fra 29 november 2014 til 23 marts 2015, gift i december søgt opholdstilladelse men aldrig hørt fra denne.
Jeg rejste hjem 23 marts i år, og derned igen 3 uger efter for at hente min mand hjem på schengen i 3 mdr. Han forlod mig efter 2,5 måned og drog til Italien. Ingen har hørt eller set ham siden.

Jeg har fået en rejse af min søn og vi tager til tyrkiet d 16 august og en uge frem. Jeg har 2 spørgsmål :
1. Jeg ønsker skilsmisse, er det nok grund eller skal jeg vente de 2 år hvor vi ikke ses eller hvordan forholder jeg mig der?
2. en veninde sagde til mig at jeg ikke kunne komme ind i tyrkiet inden for 6 mdr fordi jeg har boet der mere end 3 måneder? Hvordan regner man den ud, jeg er meget forvirret

Mvh
En knust kvinde

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Indrejse regler

Indlæg af mh1 » 11.08.2015 22:42:18

De tyrkiske opholdsregler ligner til forveksling EU-reglerne: for danskere 90 dages visumfrit ophold inden for en periode på 180 dage. Når én 180-dages periode ender, begynder en ny. Man kan således næsten være et halvt år ud af et kalenderår i Tyrkiet, uden opholdstilladelse.

Da du søgte om opholdstilladelse må det have været registreret, og dit visumfrie ophold 'fastfrosset', siden du kunne rejse ind igen i april, på trods af at have været i Tyrkiet længere end 90 dage. Ellers ville du have fået en bøde ved udrejse, og være blevet nægtet indrejse.

Jeg vil tro, at du nu - da du ikke har hentet din opholdstilladelse, og den derfor bortfalder - anses for at have påbegyndt en ny 180-dages periode i april, hvor du så kun har brugt nogle få af dine 90 dage.

Du kan godt indlede en skilsmissesag nu, men vær forberedt på at det kan tage sin tid, når du ikke ved hvor din mand er, og derfor ikke kan få ham til at skrive med under. Gå til http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8658 og læs, hvordan du kommer i gang.
mh
Rådgiver for ÆUG

HunDK
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01.07.2015 09:04:29

Re: Indrejse regler

Indlæg af HunDK » 12.08.2015 16:59:27

Mange tak for dit svar.

Hører mange historier om fængsel osv.
Jeg har ringet til samtlige konsulater i dag og sågar også det tyrkiske politi hvor jeg søgte opholdstilladelsen, men alle bliver ved at stille mig om og henvise til hinanden.

Min opholdstilladelse - den kan ikke annuleres tilbage til den dag jeg søgte? Så har jeg allerede været der mere end jeg må, og risiko for diverse er stor. Eller bortfalder den automatisk fra den dag jeg er ude af landet i længere tid. Det er utroligt ingen kan besvare det (via mit pasnummer og mit tyrkiske nummer)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Indrejse regler

Indlæg af mh1 » 12.08.2015 22:20:57

Fængsel kan man risikere, hvis man har 'over-stay' og ikke kan betale bøden. Men når du kommer udefra, er det sandsynligt, at det værste der kan ske at du bliver afvist i paskontrollen, og altså må rejse tilbage til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar