Europa smitter

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Europa smitter

Indlæg af mh1 » 08.06.2015 18:00:52

De forskellige mere eller mindre strenge regler for opholdstilladelse er smittet af på de tyrkiske regler.

Eksempler på regler, som trådte i kraft 1. januar i år:

Ægtefæller til tyrkiske statsborgere kan få tidsbegrænset opholdstilladelse for 2 år ad gangen, og dels skal de opfylde et krav om tilstrækkelige midler, dels skal de dokumentere at være tilmeldt sygeforsikring. Efter 8 (otte) års uafbrudt ophold kan de få permanent opholdstilladelse.

Folk med tilstrækkelige midler (pensionister fx) kan få tidsbegrænset opholdstilladelse for 1 år ad gangen (tidligere op til 5 år, hvis de kunne dokumentere indkomst (pensionsmeddelelse) eller opsparing på 60.000 US$). De skal også dokumentere tilmelding til sygeforsikring. Efter 8 års uafbrudt ophold kan de få permanent opholdstilladelse.

Ophold uden for Tyrkiet på 120 dage ud af 365 betyder at en tidsbegrænset opholdstilladelse bortfalder. En permanent opholdstilladelse bortfalder som udgangspunkt ved udlandsophold på mere end 6 mdr.

Tyrkiet har endnu ikke ændret på reglerne for at opnå statsborgerskab (min. 3 års ægteskab med tyrkisk statsborger), så jeg skal have søgt, nu hvor jeg kan få det uden at skulle af med mit danske! Min opholdstilladelse er nemlig sandsynligvis bortfaldet, da jeg har været i Tyskland længere end 6 mdr. ... :?
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar