udlændning med dansk førtidspension flyt til sverige

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
joachim92
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06.08.2014 22:43:03

udlændning med dansk førtidspension flyt til sverige

Indlæg af joachim92 » 28.10.2014 05:07:32

hej håber meget der er nogen der kan hjælpe mig jeg står og vil flyt til Sverige i et års tid mit spørgsmål er kan jeg tage min pension med til Sverige

jeg har ubegrænset opholdstilladelse type D fik jeg da jeg blev 18
jeg har dansk rødbedefarvet pas hvor der står jeg er dansk statsborger (danish)
når jeg kigger på cpr registret står jeg opført som yugoslavisk statsborger

har snakket med udbetaling danmark og de siger det ikke kan lade sig gøre da jeg ikke er eu borger da min fars addresse i det tidliger yugoslavien nu hedder serbien min far fik opholdstilladelse i danmark i 87 altså 5år før jeg blev født

kan jeg evt. tage et års ferie i sverige vis det kun er en gang og samtidge bevare min førtidpension og hvad med evt. opholdtilladelse vil den ryge eller hvordan ser det ud med den mvh joachim og anna

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: udlændning med dansk førtidspension flyt til sverige

Indlæg af mh1 » 28.10.2014 18:11:40

Det har du jo sådan set fået besvaret.

Du er ikke dansk statsborger og ej heller EU-borger og kan derfor ikke umiddelbart få din pension med til Sverige.

Du vil kunne få den med til Serbien, hvis du har arbejdet mindst 12 mdr. i DK.

Er der noget der forhindrer dig i at søge om dansk statsborgerskab? Som dansk vil du kunne tage hele beløbet med til et hvilket som helst EU-land.

Til næste år bliver det formodentlig tilladt at bevare ens medfødte statsborgerskab selvom man bliver dansk, dvs. du vil både kunne blive dansk og fortsat være serbisk.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: udlændning med dansk førtidspension flyt til sverige

Indlæg af skaanebo » 28.10.2014 18:34:23

Der to ting i din historie, som er lidt underlige:

Du skrev: "jeg har dansk rødbedefarvet pas hvor der står jeg er dansk statsborger".

Hvis du ikke er dansk statsborger ifølge folkeregistret, men har et pas, hvor der står du er dansk statsborger, så er der jo noget galt. Enten er folkeregistret forkert, eller også har du fået et dansk pas ved en fejl. Det bør du undersøge. Hvis du vitterlig er dansk, kan du jo uden videre flytte til Sverige.

Du skrev: "da min fars addresse i det tidliger yugoslavien nu hedder serbien min far fik opholdstilladelse i danmark i 87 altså 5år før jeg blev født."

Blot fordi din far har haft adresse i Serbien, betyder jo ikke, at han ville blive betragtet som serber i dag, eller at du er at betragte som serber. Da Jugoslavien opløstes, fik man ikke automatisk statsborgerskab, blot fordi man boede i Serbien, Bosnien, Kroatien, osv. Statsborgerskab er en kompliceret affære, og flere af landene gav kun statsborgerskab, hvis man kunne bevise, at man havde boet i det pågældende land gennem flere generationer tilbage i sin familie. Der er også flere eks-jugoslavere, som i dag har dobbelt statsborgerskab, hvis deres far fx er serber og deres mor kroat. Så hvis du kommer frem til, at du faktisk ikke er dansk statsborger, så må du jo finde ud af, hvilke af de lande, der tidligere udgjorde Jugoslavien, som du så er statsborger i. Slovenien og Kroatien er EU-lande, så er du statsborger der, kan du også slå dig ned i Sverige.

Besvar