Tilbagerejsetilladelse.

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af DBS » 01.04.2013 06:03:51

soreng skrev:Så det man bør gøre når man søger om opholdstilladelse, er:
1) få et turistvisum på 90 dage
2) søge om fs første dag (især hvis man ved at sagen nok vil ryge i kompliceret bunken)
3) Efter 3 måneder søge om en 3 måneders tilbagerejsetilladelse.

Så er man i 6 måneder ikke begrænset af en processuel opholdstilladelse besnærende vilkår, hvor man kun må opholde sig i Danmark, som man ellers ville være?
Hvad vil du opnå ved det ?

De først 90 dage vil man jo stadig have visum ikke ?
Hvis man kikker på hvad der skete for oz2mia, da de fik problemmer med antallet af dage, så skete der det, at US traf en afgørelse hurtigt, denne afgørelse kunne jo også have været et afslag. Endvidere kunne afgørelsen også medfører at man ligepludseligt fik travlt med skulle fremskaffe bankgaranti.
Processuel ophold er en "service" som DK tilbyder, så hvis man vil FS, men ikke har lyst til at være her, mens man søger, så kan man jo bare søge, mens man er uden for DK, og med de nye visum regler, er det jo også muligt at søge visum, samtidigt med at der er en FS ansøgning.

Så dit opstillede eksemple er vist mere, for diskussions skyld, end det reelt er et problem for ret mange.

Så om det er noget man bør gøre ? Nej det er det ikke.

mvh DBS

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af soreng » 01.04.2013 10:28:41

oz2mia skrev:Du skal første vente på dit turistvisum udløber.
Når dette er udløbet skal du vente 90 dage, hvor du ikke må rejse i schengen området.
Efter dette ja, så kan du få en tilbagerejse tilladelse der gælder i 90 dage.

Dette giver så mulighed for 90 dages ophold i schengen pr 6 mdr.

At Danmark så er flink til at give processuel opholdstilladelse i de 90 dage hvor du ikke må rejse i schengen (minus danmark) området er en anden sag.
Us nævner ikke noget om at der skal være gået 90 dage siden ens turistvisum udløber.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoergsm ... adelse.htm

Kan du linke til hvor du har dine oplysninger fra?
Us nævner kun at der skal være gået 3 måneder siden indlevering af ansøgningen. I det tilfælde kan turistvisummet jo sagtens være udløbet bare et par dage før sagen har været under behandling i 3 måneder. Så hvornår ens turistvisum udløb virker ikke til at være relevant i forhold til om man kan få udstedt en tilbagerejsetilladelse.

Så kan du ikke lige give en kilde til dine oplysninger? (og vær sød at lade være med at sige at det har en medarbejder hos us sagt. De tager desværre alt for ofte fejl om deres egne regler, til at de kan bruges som en troværdig kilde ;-) ).

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af oz2mia » 01.04.2013 14:11:06

Spørgsmålet er Søren om du vil anerkende at en tilbagerejse tilladelse er det samme som et visum til schengen området ?
Hvis du anerkender dette kan du læse om regler vedrørende visum her :
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ng_tid.htm

Hvis man aflevere sin ansøgning om opholdstilladelse 1 dag efter man ankommer til Danmark på et 90 dags turistvisum, og du efter 3 måneder aflevere en ansøgning om tilbagerejse tilladelse, så vil du få den ingen problem i det.
Men din tilbage rejse tilladelse kan først starte 6 måneder efter din indrejse i schengen området.

Hvis Søren du ikke vil anerkende at en tilbagerejse tilladelse er det samme som et schengen visum, så er det nok bedst du skriver til US og spørger.

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af Durmaz » 01.04.2013 14:53:33

:-) ville bare lige ønske alle en rigtig god påske :-D

( så kan man tænker over hvorfor dette lidt useriøse indslag i tråden her dukker op)

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af soreng » 01.04.2013 16:56:38

oz2mia skrev:Spørgsmålet er Søren om du vil anerkende at en tilbagerejse tilladelse er det samme som et visum til schengen området ?
I de tilfælde hvor der er tale om fornyelse af en opholdstilladelse, så kan jeg godt. Men når det er ved ansøgning om fs, så har jeg svært ved at se hvordan det KAN være et Schengen visum.
oz2mia skrev:Hvis du anerkender dette kan du læse om regler vedrørende visum her :
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ng_tid.htm
Jeg kender udemærket godt reglerne for ophold på et Schengenvisum...Det er faktisk derfor at jeg ikke kan se hvordan det kan være et Schengen visum der gives som tilbagerejsetilladelse når det drejer sig om ansøgning om fs, og ikke en forlængelse.

Du kan læse om de regler der gælder ved forlængelse her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ngelse.htm

Hvis man har brugt alle sine 90 dage, kan man kun få forlænget sit ophold med et nationalt visum (som ikke giver ret til Schengen området).
oz2mia skrev:Hvis man aflevere sin ansøgning om opholdstilladelse 1 dag efter man ankommer til Danmark på et 90 dags turistvisum, og du efter 3 måneder aflevere en ansøgning om tilbagerejse tilladelse, så vil du få den ingen problem i det.
Men din tilbage rejse tilladelse kan først starte 6 måneder efter din indrejse i schengen området.
Så det betyder at man ikke KAN rejse tilbage ind i landet før rundt regnet 3 måneder efter. Det kan man jo så netop godt på en tilbagerejsetilladelse (det er faktisk hele formålet med det), så det siger vel i sig selv at der ikke er tale om et Schengen visum i det tilfælde. ;-)

Igen læs om en tilbagerejsetilladelse her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoergsm ... adelse.htm
Der står INTET om de begrænsninger som du beskriver. ;-)
oz2mia skrev:Hvis Søren du ikke vil anerkende at en tilbagerejse tilladelse er det samme som et schengen visum, så er det nok bedst du skriver til US og spørger.
Jeg forholder mig til det som us selv oplyser. Det er altså dig der påstår ting der ikke står på us side. Hvad får dig til at tro at us skulle svare anderledes hvis jeg skriver til dem, end hvad de skriver på deres side? :roll:

Et Schengen visum kan KUN gives efter de regler der er aftalt i Schengen, så Danmark kan ikke bare lave sine egne regler om hvornår de syntes at de vil give personer uhindret adgang til hele Schengen området. :lol:

Er der tale om en person der har en ophldstilladelse der bare skal fornyes, så giver det god mening at give dem et Schengen visum, da de jo ellers ville være dårligere stillet med en tilbagerejsetilladelse end ved deres opholdstilladelse, og der er ikke noget i reglerne for udstedelse af et Schengen visum der gør at man ikke kan gøre det. Men det er altså ikke noget i reglerne for udstedelse af et Schengen visum, der giver Danmark mulighed for bare at forlænge et Schengen visum med yderligere 90 dage.

Så med mindre du kan komme med en kilde til andet, så giver det ikke meget mening at du bliver ved med at påstå det modsatte. Hvis du læser de 3 links der er i denne post, så kan du se at det du skriver ikke helt hænger sammen. ;-)

Så hvis din eneste kilde er "fordi at jeg siger det", så tror jeg ikke at denne diskution kommer meget videre. Finder du en kilde, så angiv den da herinde, og så kan vi tage den derfra. 8)

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af DBS » 01.04.2013 17:31:00

Jamen soreng så kan du jo forklar mig hvad det er der sidder i min kones og hendes søns pas ?

Jeg kan se at der er sat et visumsticker i passet, og gyldighedområde er schengenstats, nøjagtigt samme sticker som alle de andre der sidder i passet, men jeg kan forstå på dig at dette så ikke er et schengen visum, jamen hvad er det så, og hvordan kan jeg se forskel ?

Og ikke mindst, hvordan ser luftfartsselskaber og paskontrollen rundt i verden forskel ?

Dvs at hele verden skal kende til hvordan sådan et specielt dokument ser ud, som kun bliver brugt af DK ?

Hvordan ser sådan en tilbagerejse tilladelse ud søren ?

Som skrevet til dig før, jeg kan se 4 stk af slagsen :wink:

Edit: Der er forresten en lille forskel på "tilbagerejsestickerne" og de almindelige stickers i passet, "tilbagerejsestickerne" er mulitentry, det er sku nok der forskellen ligger :mrgreen:

mvh DBS

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af soreng » 01.04.2013 17:57:37

DBS skrev:Jamen soreng så kan du jo forklar mig hvad det er der sidder i min kones og hendes søns pas ?

Jeg kan se at der er sat et visumsticker i passet, og gyldighedområde er schengenstats, nøjagtigt samme sticker som alle de andre der sidder i passet, men jeg kan forstå på dig at dette så ikke er et schengen visum, jamen hvad er det så, og hvordan kan jeg se forskel ?

Og ikke mindst, hvordan ser luftfartsselskaber og paskontrollen rundt i verden forskel ?

Dvs at hele verden skal kende til hvordan sådan et specielt dokument ser ud, som kun bliver brugt af DK ?

Hvordan ser sådan en tilbagerejse tilladelse ud søren ?

Som skrevet til dig før, jeg kan se 4 stk af slagsen :wink:

mvh DBS
Eftersom at du kan se 4 stykker af slagsen så er de vel givet i forbindelse med forlængelse af en eksisterende opholdstilladelse eller hvad, for jeg går ikke ud fra at i har fået 4 stykker på 90 dage pga at i har søgt om fs. Så vil det jo have taget (4 * 90 dage) + 3 måneder = rundt regnet 450 dage, eller næsten 1½ år for jeres ansøgning om fs at blive behandlet? :lol:
Som jeg også skrev, så tror jeg såmænd gerne på at det bare er er schengenvisum der bliver udstedt ved forlængelse. Der er jo så den store forskel at man så kommer fra en opholdstilladelse, og ikke fra et visum til det næste visum.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af DBS » 01.04.2013 18:16:56

Nej det er ikke givet ved forlængelse, det er indgivet ved førstegangs ansøgning.

Årsagen til at der var brug for det, var udelukkende US langsomlighed med at lave opholdskort, selv opholdet fik vi på bare 2 uger, kortet derimod tog lidt mere end 6 md.

En tilbagerejse tilladelse gives ikke pr automatik til 90 dage ;)
Det kan man læse her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoergs ... adelse.htm
Tilbagerejsetilladelsens gives i tidsmæssig omfang efter en konkret vurdering.
Man skal jo også fortælle indtil hvilken dato det skal gælde på ansøgningen: https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/ ... lse_us.pdf

Desuden skal du lige huske på at vi snakker om kone og søn, altså 2 personer, altså hver deres sticker (selv om det er samme pas)

Men jeg synes diskussionen omkring dage, et eller andet sted er intressant (selv om nogle nok synes vi nørder for meget nu :mrgreen: )

Men søren kan du finde noget sted i visumkodeks, der taler for eller imod det ?

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 058:DA:PDF

mvh DBS

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af DBS » 01.04.2013 19:01:33

Hmm, nu kikkede jeg lidt, hvis man kikker på Bilag VII, står der under pkt 7:
Rubrikken »VISUMTYPE«:
For at kontrolpersonalet hurtigt kan se, hvilken visumtype der er tale om, anføres visumtype med A, C eller D
således:
A: lufthavnstransitvisum (som defineret i artikel 2, nr. 5), i denne forordning)
C: visum (som defineret i artikel 2, nr. 2), i denne forordning)
D: visum til længerevarende ophold
Og vi snakker om et type C

Så i artikel 2, nr2 finder vi:
»visum«: en tilladelse udstedt af en medlemsstat med
henblik på:
a) transit gennem eller et forventet ophold på medlems­
staternes område i højst tre måneder inden for en seks
måneders periode fra datoen for den første indrejse på
en af medlemsstaternes område
b) transit gennem de internationale transitområder i
medlemsstaternes lufthavne
Så det kan vel ikke være iht. artikel 2 nr 2 litra a, da dette er hvad vi kender som et "normalt" schengenvisa ?

Så kunne det være artikel 2 nr litra b ?
Det ville så normalt være et "lufthavnstransitvisa" iht artikel 2 nr 5, men hvorfor får de så ikke et sådant?, jo iht litra d er:
d) unionsborgeres familiemedlemmer som omhandlet i
artikel 1, stk. 2, litra a)
undtaget for dette.

Og hvis jeg forstå det rigtigt, så skal de ikke have et type D visa, men så et type C.

Og da det så er efter artikel 2 nr litra b, og ikke efter litra a (som indeholder begrænsing med dage)

Det kunne så være forklaring for folk med opholde efter EU reglerne, men hvad så med de nationale danske ?

Er det så artikel 2 nr 5 litra a:
personer med gyldigt ensartet visum, nationalt visum til
længerevarende ophold eller opholdstilladelse udstedt af en
medlemsstat
Hvor deres gyldige ophold så vil være "processuelt ophold"

Men nu er jeg jo ikke jurist, så det er jo slet ikke utænkeligt, at en med de rette briller kan skyde det hele ned :mrgreen:

Og hvor kommer så de 3 måneder fra, der skal gå inden man kan søge om tilbagerejsetilladelse, med mindre det er humintær grunde ?, mit gæt er, at det er af simple praktisk årsager, at de ikke vil have folk rendene hele tiden, bare fordi de skal på shopping i Flensborg.

mvh DBS

Madam M
Indlæg: 16
Tilmeldt: 28.08.2012 09:47:41

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af Madam M » 22.05.2013 17:22:55

Vi har lige været ude at rejse med en tilbagerejsetilladelse, i form af et multi schengen visa, fuldstændigt mage til de andre, dog med den forskel at det er stemplet fra US.

Og DET viste sig at være et problem!

Paskontrollen i Italien beskyldte os for at rejse med falske papirer, idet der jo ikke var et ambassadestempel på!!!!
De mente at man ikke kunne udstede et visum fra det land, man opholder sig i, men at det er noget man søger når man IKKE er i landet (og vil rejse dertil).

Vi rejste heldigvis i almindelig kontortid, så jeg bad dem om at kontakte det danske politi eller evt. udenrigsministeriet. De var stadig meget skeptiske, men da vi kunne fremvise billet (bevis for transit samtidig) fik vi liv til at passere...

Summa summarum: selvom tilladelsen er en multisticker, så kan det åbenbart stadig ikke forstås i udlandet.

Danskhmer
Indlæg: 58
Tilmeldt: 06.03.2011 22:34:20

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af Danskhmer » 13.10.2016 10:32:32

Har nogen været gennem Finland med en tilbagerejsetilladelse?

Min kones 5-års opholdskort efter EU-reglerne udløber 01/01/2017. Hun søger om permanent ophold efter EU-reglerne i december Jeg vil gerne til Indien på ferie med Finnair i februar 2017. På det tidspunkt er min kones opholdskort udløbet og hendes ansøgning om permanent er under behandling.

Efter en samtale med pasmyndighederne i Finland er jeg kommet i tvivl om de vil acceptere en tilbagerejsetilladelse. Sådan som jeg forstod det på tolderen, ville de ikke acceptere tilbagerejsetilladelsen, da der ikke var tale om transit, men om indrejse i et Schengen land. Han sagde samtidig, at det dog ikke ville være noget problem, hvis jeg rejste gennem et ikke Schengen land som f.eks. England.

Jeg har før været udsat for den finske paskontrols emsige gransken, så jeg vil gerne være sikker på at jeg ikke har et problem i lufthavnen.

På forhånd tak.

Vh. Danskhmer

TeamUSDK
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27.04.2017 10:26:57

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af TeamUSDK » 08.09.2017 12:06:52

Kære alle

Jeg tillader mig lige at støde til denne samtale, da jeg selv står overfor at skulle søge om tilbagerejsetilladelse til min mand i forbindelse en tur til USA, hvor han kommer fra.
Vi har været i DK siden 1. april, og har søgt FS slut maj. Hans visum udløb slut juni og han er her således på processuelt ophold pt. Ud fra hvad I skriver, så forstår jeg det som at der skal gå 90 dage fra det processuelle opholds start til man kan søge om en tilbagerejsetilladelse?! Det sagde de ikke noget om hos US, da jeg snakkede med dem sidst. Endvidere spurgte jeg om det var muligt også at bruge tilbagerejsetilladelsen i forbindelse med 'små' rejser i Europa indenfor de tre måneder hvor det er gyldigt. Det sagde hun ja til. Men efterfølgende har jeg læst eksempler, hvor nogen har oplevet at en tilbagerejsetilladelse IKKE giver mulighed for andet end den ene specifikke rejse, den er udstedt til?! Sådan som jeg læser jeres fremlægning, så virker en tilbagerejsetilladelse som et 'ekstra visum', der gør at Danmark 'godkender' at vedkommende som opholder sig her gennem FS-sagsbehandlingen kan rejse til andre lande uden at skulle søge indrejsetilladelse. Er der nogen der kan be- eller afkræfte min tolkning? Gerne nogle, der selv har været rejst til andre Schengen-lande på en tilbagerejsetilladelse.

Bedste hilsen,
I

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af DortheM » 08.09.2017 12:47:20

Vi har ikke selv gjort brug af tilbagerejsetilladelse, men jeg har i facebook gruppen læst om et par, hvor den udenlandske ægtefælle var nødt til at søge visum til Norge, da tilbagerejsetilladelsen ikke gjaldt som visum i følge den norske ambassade.

Tilbagerejsetilladelse gjaldt kun i forhold til at komme ind i Danmark igen.

Der er flere tråde herinde om emnet.
viewtopic.php?t=18276 (se Pelle's indlæg)
viewtopic.php?f=4&t=17947

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af closed1 » 08.09.2017 13:22:17

En tilbage rejsetilladelse er kun gældende til at rejse til ens hjemland og direkte tilbage til Danmark .

TeamUSDK
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27.04.2017 10:26:57

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af TeamUSDK » 11.09.2017 16:05:36

Tak for svar.
DortheM jeg synes Pelles historie støtter op om at det er muligt at få et visum-stempel, der giver adgang til at rejse i Schengen-områet mens man er på processuelt ophold. Er din fortolkning anderledes? Er det ikke netop fordi at Norge ikke er med i Schengen (såvidt jeg ved) at man skal søge visum til netop dette land?
Bedste hilsen,
Ida

Besvar