Børnepenge DK eller SE?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

hrohibil
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30.08.2009 13:17:05

Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af hrohibil » 17.08.2011 18:09:09

Hej igen kære venner.

Min kone er gravid :D I den forbindelse, ville jeg lige høre, jeg var nemlig inde og kigge på øresundirekt hjemmeside, men fik ikke helt forklaret, hvor får man børnepenge fra når kone er arbejdsløs, går i skole men er tilmeldt Försäkringskassan , jeg arbejder fuldtid og betaler skat i Danmark.

Får vi fra Danmark pga mit arbejde eller i Sverige pga konen er medlem af Försäkringskassan?

Jeg håber bare at vi kan få det hele til at hænge økonomisk sammen, det ville bare være sådan en stor hjælp hvis hun havde et arbejde også. Jeg ved ikke om der er mulighed for at hun måske snart kan få noget som minder om S.U? Hun rykker snart over på D kursus!!
Mvh H

Henrik S
Indlæg: 154
Tilmeldt: 01.06.2009 18:02:11

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af Henrik S » 17.08.2011 19:52:21

Hej hrohibil

Det er nogle lidt komplicerede regler, men der er godt nyt imellem.

Når du arbejder fuldtid i Danmark, kan I få børnepenge fra Danmark, og det burde være uden de store vanskeligheder. Men det tager lidt tid, for de danske myndigheder skal høre de svenske, om I får noget fra dem, for at sikre at I ikke får dobbelt. Det kan godt tage nogen måneder.
Du skal søge disse i Danmark.

De gode nyheder er, at din kone kan få svenske barselspenge oveni. Det er op til 5000 SEK om måneden før skat.
Dem kan hun få i ca. et år. Disse kaldes Föräldrapenning.

Du har også ret til barselspenge i et år, du har bare ikke lov til at hæve dem selv, når du arbejder i Danmark. Men nu kommer det rigtig sjove: Selv om du ikke har ret til at hæve dem selv, må du gerne overføre dem til din kone!

Det medfører, at tilsammen kan din kone faktisk få barselspenge i næsten 2 år.
Og i den tid må hun studere i op til 7 timer om dagen.

De kedelige nyheder her er så, at det kan tage rigtig lang tid at behandle disse barselspenge, så det er ikke noget I skal regne med at få, før efter et godt stykke tid.

Du skal gå op til Försäkringskassan og søge disse penge, og de kan hjælpe jer med regler.
I skal blandt andet vælge, hvor mange dage om ugen hun skal have pengene.
De 5000 SEK er hvis I vælger, at hun skal have for alle ugens dage.

Børnepenge kan du læse om hér:
http://www.forsakringskassan.se/privatp ... barnbidrag

Og Föräldrapenning hér:
http://www.forsakringskassan.se/privatp ... drapenning

Det er en god ide, når I har søgt, jævnligt at følge op med kontakt til både den danske kommune der har jeres sag, og til Försäkringskassan. Det får tingene til at glide en del lettere.

God fornøjelse med det, og håber det kan bedre jeres forhold lidt.

Venlig hilsen
Henrik
Senest rettet af Henrik S 17.08.2011 20:00:59, rettet i alt 1 gang.

Henrik S
Indlæg: 154
Tilmeldt: 01.06.2009 18:02:11

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af Henrik S » 17.08.2011 19:53:14

PS

Tillykke med graviditeten! :-)

Venlig hilsen
Henrik

hrohibil
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30.08.2009 13:17:05

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af hrohibil » 18.08.2011 06:27:02

Hej Henrik.

Tusind takker for indlæg og links.

Jeg har lige 2 spørgsmål på stående fod :D

1: Du skriver at hun kan få barselspenge? Men min kone er jo arbejdsløs, hun går på SFI for at lære svensk. Men hun er dog tilmeldt arbejdsformidlingen som job søgende. Hvordan kun hun så få Föräldrapenning?

2: De måneder der går med sagsbehandlingstid, får hun så penge tilbage med tilbagevirkende kraft? Skal vi selv melde til Försäkringskassan at vi ikke vil ha børnepenge fra dem men fra DK?

Hilsen H

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2011 07:50:58

1) Foräldrepenning er en ydelse, som alle, der bor i Sverige, har ret til, der kræves ikke arbejdsmarkedstilknytning. Satsen er dog højere, hvis man har arbejdsmarkedstilknytning.

2) Ja pengene vil blive udbetalt for den periode, hvor din kone har haft ret til dem, når sagen er behandlet. Altså en ordentlig klump på en gang. Dit andet spørgsmål kender jeg ikke svaret på.

hrohibil
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30.08.2009 13:17:05

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af hrohibil » 18.08.2011 12:39:58

Okay takker for info fundiver199.

Jeg ringede til Försäkringskassan for lige at høre nærmere om hvad man skal foretage sig.

De sagde i den forbindelse at de kontakter Danmark for at se om min kone modtager nogle ydelser der, så vi ikke får dobbelt, hvilket jeg godt kan forstå. Men mit spørgsmål er så, min kone arbejder jo ikke og har ikke gjordt det siden vi flyttede hertil, det er ikke let at finde job :| Men fra DK´s side har jeg fået overført hendes uudnyttede bundfradrag, ser man det som en ydelse som kan påvirke hendes Foräldrepenning???

Hilsen H

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2011 19:26:45

Næ men hvis hun får forældrepenning, så har hun jo indtægt, og det betyder så, at du ikke kan få overført hendes ubenyttede bundfradrag. Sådan ville det jo også være, hvis hun fandt et job i Sverige.

Henrik S
Indlæg: 154
Tilmeldt: 01.06.2009 18:02:11

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af Henrik S » 18.08.2011 20:25:16

Hej hrohibil

Föräldrapenning får I med tilbagevirkende kraft, fra den dag I har søgt dem og haft ret til dem, altså efter barnet er født.
Dvs. man får en stor sum udbetalt, når ansøgningen går igennem.

Børnepengene gives med tilbagevirkende kraft, lige fra den dato I har haft ret til dem.

Børnepengene skal I søge i Danmark, som så undersøger hvornår I har ret til dem derfra.
Det har man i de perioder hvor der er arbejdet over et vist antal timer pr. lønperiode, og indbetalt ATP for samme.
I dit tilfælde er det enkelt, fordi du har fuldtidsarbejde, så har du ret til børnepenge for alle perioder.

Var der nogle perioder hvor du ikke havde ret til børnepenge fra Danmark, ville du så få dem fra Sverige, fordi de samordner oplysningerne.

Samordningen foregår ved at I får tilsendt nogle oplysningsskemaer som I skal udfylde, og så snakker kommunen/Försäkringkassan sammen derfra.

Men det er altså denne samordning der tager tid.

Selv når børnepengene "kører", får du dem lidt forsinket (ca. en uge), fordi der skal undersøges hver gang du får løn, om du har ret til dem.

Venlig hilsen
Henrik

hrohibil
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30.08.2009 13:17:05

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af hrohibil » 19.08.2011 10:02:57

Okay...

Nu ved jeg selvfølgelig godt at i ikke kender dybdegående til mine skatteforhold, men kan det bedre betale sig for os at beholde hendes ubenyttede bundfradrag eller fravælge det og tage imod Foräldrepenning ???

Kan ikke rigtigt gennemskue det..

Hilsen H

Henrik S
Indlæg: 154
Tilmeldt: 01.06.2009 18:02:11

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af Henrik S » 19.08.2011 12:51:10

Hej hrohibil

Det kan klart bedre betale sig at tage imod föräldrapenning.

Du må tænke på, at fradraget er på 42.900 kr, men det er jo ikke det du får ud af det.
Det er blot størrelsen på det beløb, du så ikke skal betale skat af, dvs. du sparer, med en normal mindre indkomst, ca. 40 % af dette beløb. Mere hvis du er beskattet højere.
40 % svarer til ca. 17.000 DKK.

Til sammenligning løber föräldrapenning op i lidt over 48.000 DKK, som jo altså er udbetalt før skat.
Trækker du de 42.900 kr fra disse, er der 5.100 tilbage, der skal betales skat af.
Siger vi 40% skat, bliver der altså 3060 DKK udbetalt af disse.
Tilsammen får I udbetalt 42.900 DKK + 3060 DKK = ca. 46.000 DKK om året med föräldrapenning.

Dvs. I får ca. 29.000 DKK mere udbetalt om året ved at vælge föräldrapenning, ved 40% skat.

Venlig hilsen
Henrik

hrohibil
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30.08.2009 13:17:05

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af hrohibil » 19.08.2011 17:09:57

Tak Henrik :D

Det var et fint lille regnstykke.

Hende jeg snakkede med fra Försäkringskassan fortalte mig at vi kunne få 180SEK om dagen. Altså 900SEK om ugen hvis vi snakker en mandag-fredag ordning, for jeg fik ikke lige spurgt hende om det beløbet var for hver dag, lørdag-søndag med? Så 5 dags ordning=3600SEK og med alle dage ordning=5400SEK om måneden(30 dage), som der så også skal betales skat af.Hvad bliver det så efter skat?

Jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvad vi skal gøre fordi jeg må ærlig indrømme at jeg ved sku ikke helt præcis hvor meget fradrag jeg får min kones ubenyttede bundfradrag, det føles ikke som meget??

Det kan godt være du har ret Henrik.... Med den lille på vej og som alene forsørger, har jeg ikke råd til at gå meget mindre ned i min udbetaling om måneden. Hvis hun helt sikkert fik mere ud af det ville jeg gøre det med det samme......

H :?:

Alushi123
Indlæg: 22
Tilmeldt: 15.09.2010 20:23:45

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af Alushi123 » 08.09.2011 10:44:42

Hej igen alle sammen :)
håber i har haft det godt.

jeg skriver hermed fordi jeg har nogle spørgsmål ang. børnepenge og föräldapenning i sverige.

jeg kan forstå at nu hvor jeg arbejder i DK kan jeg søge om børnebidraget fra DK. det betyder så at man får lidt mere fra DK end sverige. fair nok.
men kræver dette at man er medlem af noget??? i sverige??? min kone er nemlig gravid :D og vi venter barn til slut af feb. 2012.
lige nu læser hun på SFI for at lære svensk. efterfølgende er der så barsel og så der uddannelse. det er planen.

men hendes opholdstilladelse er et 5 årigt, som er søgt via EU-reglerne.

jeg er virkelig forvirret over det her. så håber i kan hjælpe mig lidt.

hvad skal jeg gøre så hun er berettiget til støtte, foraldrapenning eller børnepenge for den sags skyld.

der er nok rigtige mange ting som man ikke kender til som man har ret til.

men min kone modtager intet fra sverige eller DK, jeg har den eneste indtægt. og vi har fået at vide at hun ikke er berettiget til noget, hverken fra kommunen eller SU når hun engang starter skole. kan det passe?
jeg kan da forestille mig at det har betydning for den permenente opholdstilladelse i sidste ende ikk??

hehe ved godt der er en del, men håber i har tid til at hjælpe mig med dette :D

mvh
Alushiiii

hrohibil
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30.08.2009 13:17:05

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af hrohibil » 08.09.2011 18:35:28

Først og fremmest skal din kone hurtigst muligt melde sig ind i Försäkringskassan. Ring til dem og de hjælper jer. Det er derfra hun kan modtage støtte...

Alushi123
Indlæg: 22
Tilmeldt: 15.09.2010 20:23:45

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af Alushi123 » 08.09.2011 19:52:39

Hej hrohibil

oki mange tak for den hurtige respons :D
jeg har benyttet mig af linket længere oppe. og jeg tager kontakt til dem allerede imorgen.

mvh.
Alushiii

morehope88
Indlæg: 16
Tilmeldt: 06.08.2010 09:50:05

Re: Børnepenge DK eller SE?

Indlæg af morehope88 » 22.09.2011 10:08:31

Hej

Jeg har et spørgsmål angående barselsdagpenge når man bor i Sverige med arbejder i Danmark.

Jeg studerer i København, men har et job ved siden af hos en dansk arbejdsgiver i en kommune i Jylland. Mit arbejde er regnskabsarbejde, hvilket gør det muligt for mig at arbejde hjemmefra i Sverige. Om ugen arbejder jeg 11 timer.

Jeg har fundet en masse dokumentation på at jeg har ret til barselsdagpenge fra Danmark, idet jeg betaler skat til Danmark. Men da jeg kom med de dokumentationer, sagde hun blot at jeg kun kan få det hvis mindst 50 % af arbejdet bliver udført i Danmark..

Jeg har så prøvet at finde det, men kan ikke se hvor det skulle stå henne

Ved I om det er rigtigt det hun siger til mig eller om hun blot prøver at snyde mig?

Synes bare det er latterligt at det er hvor jeg udfører mit regnskabsarbejde der tæller og ikke hvor jeg betaler skat henne. Jeg kan jo i princippet udføre mit regnskabsarbejde mens jeg er i skole i København, og så er det problem løst.

På forhånd tak for hjælpen

Besvar