Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af jerry » 14.12.2011 07:35:09

Hej igen Julie.

Da vi flyttede til Sverige for snart 4 år siden, fandt vi et lille värelse hos en svensk mand hvor vi boede til leje indtil vi havde fået svar på min mands opholdstilladelse. Dermed undgik vi at sätte en hulens masse igang, da vi ikk vidste om vi var köbt eller solgt. Det var ikke optimalt, men vi vidste at det var en midlertidig lösning uanset om opholdstilladelsen var i hus eller ej. Min mand fik sin opholdstilladelse efter 2 uger fra han sögte og derefter gik vi for alvoer igang med at söge egen bolig på blocket. Men vi måtte se i öjnene at det var umuligt at få noget med det sammen i Malmö, da vi også kun havde min indtägt. Så jeg fandt en lejlighed gennem et boligselskab i Landskrona og fik den med det samme(efter jeg havde väret oppe og snakke med hende der boede i lejligheden og jeg var blevet godkendt at boligselskabet).En uge efter vi var flyttet herop havd havde min mand fundet et job, og her 4 år efter bor vi stadig heroppe :) .

Vi vil dog gerne til Malmö da det er tättere på dk og min mand nu arbejder i Malmö-
Jeg synes efterhånden det er ret träls at have transporttiden, da der ofte er forsinkelser og aflysninger på öresundstogene, isär dem der körer op nord på. Men jeg er meget taknemmelig for at vi bare kan väre i Sverige, så välger at tage det sure med det söde :wink: Så du må nok gåkidt på kompromis med transporten, om ikk andet så for en periode. :D

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af ismanden1 » 31.10.2012 07:32:28

Hej!
Vi søger også lejlighed/hus i Skåne. Jeg har en lejlighed i Spanien, som jeg kan bytte med i den periode, vi skal bo i Sverige. Måske er der nogle, som kan være interesseret i et sådant bytte. Er dette forum det forkerte sted at tilbyde denne mulighed?
Hilsen
Ismanden

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af mh1 » 31.10.2012 13:09:21

@ ismanden1
det er nok ikke her, du har størst chance for at få bid - prøv i stedet på

www.udvandrerne.dk

Der er også 'afdeling' for svenskere og nordmænd på siden.
mh
Rådgiver for ÆUG

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af ismanden1 » 01.11.2012 07:59:29

Tak til MH. Det vil vi forsøge.

zuzu
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09.05.2012 09:57:56

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af zuzu » 19.12.2012 15:58:47

Hvis man er studerende, så er studentboligerne rundt omkring også en mulighed. Eksempelvis er vores lejlighed i Malmö Studenthus (i Rosengård) ledig fra 1.februar. Man skal bestå 14 ECTS pr. semester for at kunne bo her. Der er dog kun et-værelses lejligheder, men det er kun hyggeligt for en periode :D

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af ismanden1 » 01.08.2013 15:04:22

Hej!

Vi er så heldige, at vi har fået opholdstilladelse i Danmark. Vi bebor i øjeblikket en dejlig lejlighed i Malmö - Gamla Staden - på 68 m2. Lejligheden har vi lejet på "andrahand"/fremleje. Vi betaler i øjeblikket sv.kr. 8.500 pr. måned incl. internet, varme og vand, samt analoge tv-kanaler. Vi har opsagt lejligheden pr. 01. oktober 2013. Hvis nogle her på Ægteskab uden Grænser er interesseret, kan jeg formidle kontakt til ejerne.
Skriv mail-kontakt her.

Venlig hilsen
Ismanden

JA1415
Indlæg: 71
Tilmeldt: 08.12.2014 23:32:52

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af JA1415 » 22.12.2014 19:55:58

Hejsa

Nu jeg lige et spørgsmål til det med referencer fra tidligere udlejer.
Hvis nu man bor i andelsboligforening hos en ven som skal sælge boligen, hvordan vil de så tage referencer på for eks mig, hvis det ikke er min bolig, men har boet hos min ven som ejer boligen og betalt husleje til ham. ?

Er det overhovedet lovligt at et svensk udlejningsfirma må få referencer hos en udlejer i et andet land ? og nu er andelsbolig jo ikke det samme som leje bolig.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af skaanebo » 22.12.2014 20:54:34

Referencen vil i så fald skulle være den person, du har boet hos og været inneboende hos. Og referencer er helt almindelig praksis i Sverige. Man er meget omhyggelig med, at man fx får rolige, stilfærdige lejere, som betaler huslejen til tiden og ikke skaber problemer.

JA1415
Indlæg: 71
Tilmeldt: 08.12.2014 23:32:52

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af JA1415 » 22.12.2014 21:53:14

Okay på den måde.
Hos den webportal og selskab jeg har søgt bolig hos, står der blot at man skal kunne fremvise gode referencer hos tidligere udlejere.

Så det er vel bare at få en udskrift/udtagelse fra vores bestyrelse eller boligadministator
Dog kender boligadministratoren ikke så meget til om beboere er stille og rolige, det er nok mere bestyrelsen i foreningen.

Mvh
Jimmi

Klindorff
Indlæg: 41
Tilmeldt: 03.12.2014 00:32:14

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af Klindorff » 22.08.2016 13:57:52

Jeg har et spørgsmål til fremlejning af min lejebolig i Danmark, mens jeg bor i Sverige.

Jeg bor lige nu, med min veninde og min mand i min 2 værelses lejlighed. ( Min mand er her på besøgsvisum) jeg har læst mig frem til at jeg ikke kan fremleje min lejlighed ud mens jeg bor i Sverige, da jeg ikke opfylder nogle af kravene... Hvad kan jeg gøre, for stadig at beholde min lejlighed i Dk men skifte adresse og bo i Sverige imens? Kan jeg måske få min veninde til at overtage den eller hvad gør jeg?

LLLL
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13.08.2018 17:04:57

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af LLLL » 13.08.2018 17:41:28

villum skrev:
23.06.2010 01:11:38
Jeg er som mange andre dybt taknemmelig for at min kone og og jeg kan "søge ly" for den danske immigrationslov i Malmø. Jeg synes generelt vi bliver modtaget enormt pænt i Sverige, hvilket vi selvfølgeligt er glade for, men det gælder altså desværre ikke helt når der skal lejes lejligheder ud!

Dels er der mangel på lejeboliger i Malmø og dels går svenskerne anderledes grundigt til værks når de skal leje ud. De fleste udlejere kræver således flere af følgende:

[*] Dit svenske CPR nummer (så de kan lave et kredit-tjek i Sverige)
[*] Kopi af 3 seneste lønsedler
[*] Kopi af ansættelses kontrakt
[*] Reference fra tidligere udlejere
[*] Reference fra bank
[*] Reference fra arbejdsgiver
[*] En mail hvor du "skriver lidt om dig selv" (en slags ansøgning)

Den normale procedure er at et antal kvalificerede ansøgere bliver indkaldt til en "visning" af lejligheden. Ud over at man her har mulighed for at se lejligheden handler det tit også om at udlejeren gerne vil tage potentielle lejere i øjesyn.

Når "visningen" er afsluttet vælger udlejeren den bedste kandidat, som bliver tilbudt lejligheden.

"Først til mølle" hedder "først til kvarn" på svensk, med det er der altså ikke meget af. Og som dansker, der står og skal flytte til Sverige med din udenlandske partner, står du desværre ikke specielt godt.

Det største problem er nok at du ikke kan få et svensk person nummer før du allerede er flyttet. Det gør det svært at søge gennem nogle af boligforeningerne og det skaber usikkerhed, da der ikke kan laves et kredit-tjek i Sverige.

Et andet problem er at i formentlig kun vil have en indkomst (din) på det tidspunkt hvor i søger bolig. Det er der nogle udlejere som ikke føler sig helt trygge ved. De vil helst have par hvor begge har indkomst.

Jeg flere gange haft på fornemmelsen at det her med en udenlandsk ægtefælde også kan skabe usikkerhed... men det er selvfølgelig ikke noget der bliver sagt!

Endelig er der jo ikke i Danmark ikke tradition for at man får referencer fra udlejere og banker og især det første er desværre nogle gange et ufravigeligt krav.

Men selvfølgelig kan det lade sig gøre at finde en lejlighed til leje i Malmø. Sådan gør du:

Betragt det som en jobsøgning. Skriv en velovervejet "ansøgning" når du svarer på annoncer og sørg især for at betone din gode økonomi... det er din vigtigste kvalifikation! Overvej at vedhæfte dokumentation (kontrakt, lønsedler, referencer m.v.) i den første mail... det gør det en smule nemmere at vælge lige netop dig til "visningen".

Hvis du bliver spurgt om svensk personnummer, så forklar et du først kan få et når du flytter. Det er under alle omstændigheder en god ide at få en "RKI udskrift" i din bank og vedlægge den, så udlejeren kan se at du ikke er registreret som dårlig betaler i Danmark. Faktisk er et svensk kredit-tjek rimeligt irrelevant hvis du bor i Danmark... for så er det jo her du evt. vil være registreret som dårlig betaler, ikke i Sverige! Men det er altså ikke alle udlejere der regner den ud... forklar det om nødvendigt.

Når du bliver inviteret til "visning" af en lejlighed skal du betragte det som en jobsamtale. Klæd dig pænt på og forbered nogle gode spørgsmål som viser at du har overblik og er interesseret i lejligheden. Vær høflig, men prøv også at engagere udlejeren i lidt small-talk så du kan få etableret at "kemien" er i orden.

Du skal naturligvis søge på alt hvad du kan finde. Websites som http://www.blocket.se har mange boligannoncer, især fra private udlejere. Store boligselskaber som MKB er selvfølgelig en mulighed, med der står MANGE i kø til deres lejligheder, så du skal være ualmindelig heldig for at få noget her.

Dit bedste bud er nok at kontakte små boligselskaber. Jo flere, jo bedere. Deres forretningsgang er ikke så bureaukratisk som de store selskabers og de er lidt mindre "nervøse" i det end private udlejere. De kan findes på Google eller http://www.malmobostadsformedling.se. De fleste af dem har en formular til "interesseanmeldelse" på deres website, som det er en god ide at bruge (hvis den da ikke kræver svensk personnummer). Det vigtigste er dog at ringe med jævne mellemrum (5-10 dage) for at spørge om de har noget ledigt... på den måde øger du dine chancer mange gange.

Sidst, men ikke mindst: Start med at søge i god tid og hold modet oppe... det kan godt tage noget tid før du er heldig, men hvis du bare bliver ved kommer det før eller siden!


Kan godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg er lidt i tvivl omkring flytning til Sverige fra Danmark.

Hvis man som nordisk statsborger skal ned til Skatteverket i Sverige og have sit personnummer, kræver de så at man allerede har fundet en bolig, man kan flytte ind i?

Med andre ord - hvis man skal flytte til Sverige, skal man så finde sin bolig først eller skal man skaffe sig sit svenske personnummer?
Fordi man kan vel ikke leje en bolig uden et svensk personnummer.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af skaanebo » 13.08.2018 18:20:15

Ja, du skal have bolig først. Du kan som regel godt få en bolig uden svensk personnr.

sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af sara dunja » 01.01.2021 13:51:56

Det er 10 år siden villum skrev ovenstående, og der ser ikke ud at være en tråd i forummet omhandlende boligsøgning i Sverige. Er de oplysninger stadig relevante? Andre gode råd og links til boligsøgning i Malmö?

Besvar