Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af skaanebo » 29.11.2010 10:23:07

Hyllie er en stor byggeplads, og der er vist endnu ikke rigtig nogen lejligheder, som er blevet færdige og står klar til indflytning.

Kroksbäck, Holma, Lindeborg, og Bellevuegården er nok det nærmeste du kommer Hyllie, hvor der står ledige lejelejligheder hos fx MKB

BlackDragon
Indlæg: 17
Tilmeldt: 03.08.2010 12:31:59

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af BlackDragon » 09.01.2011 06:51:53

Hej,

Jeg har læst inde på den danske ambassade i Stockholms hjemmeside, at man skal have et internordisk flyttebevis fra sit lokale posthus eller kommune. Hvad er det præcist? Jeg har i øvrigt boet i Shanghai siden august 2010 så vil jeg stadig skulle skaffe det, eller er det ikke nødvendigt, hvis jeg allerede har registreret mig som udvandret i CPR-regstrert?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af mh1 » 09.01.2011 08:16:13

Læs her: http://www.oresunddirekt.dk/Tools/Guides/Flytte.aspx

Der er ikke længere noget internordisk flyttebevis. Når du ikke kommer direkte fra DK, springer du bare de punkter over der handler om, hvad du skal gøre i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af skaanebo » 12.08.2011 06:58:21

skaanebo skrev:Svågertorp station lukker her 12. december 2010, så der er ingen ide i at flytte dertil for at komme nærmere et øresundstog. I stedet for Svågertorp åbner Hyllie station.
Svågertorp station genåbner her 15. august 2011, så boliger i nærheden af denne station kan faktisk blive mere attraktive at søge igen. Det er dog kun pågatåg, som kommer til at standse ved Svågertorp, så hvis man skal pendle til København, skal man tage pågatåg fra Svågertorp til Hyllie og skifte til øresundstog der.

Samtidig lukker Persborg station midlertidigt, indtil der kommer en egentlig ringbane igang rundt om Malmö, så Persborg bliver nok et lidt mindre attraktivt område i en kort periode fremover.

JulieIM
Indlæg: 29
Tilmeldt: 11.08.2011 13:19:42

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af JulieIM » 07.12.2011 21:01:21

Hvordan står man så, hvis man som dansk studerende ønsker at finde lejebolig i Sverige?

Jeg har job ved siden af studiet, men jeg arbejder jo kun 10-15 timer pr. uge, så det er ikke de vilde lønsedler, jeg kan prale af.

Dog kan jeg ved bankudskrift bevise en god opsparing i banken.

Tror I det er helt umuligt at finde noget, når jeg "bare" er studerende?

(Jeg skal bo med min tyrkiske kæreste, så jeg kan ikke bare finde en reel studenterbolig)

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af jerry » 09.12.2011 15:24:33

Hej JulieIM.

Jeg er tilmeldt det der hedder Boplats syd, der er der mange af de store boligselskaber i b.la Malmö ligger ledige lejligheder ud. Det koster 300 sek om året at väre tilmeldt der. Men de har blandt andet studieboliger som du specifikt kan söge på og rigtig mange 1-värelses lejligheder som er både forholdsvise store og billige.

Ellers er der www.blocket.se, personligt synes jeg de lejligheder der bliver annonceret på blocket er ret dyre, dette hänger oftest sammen med, at det er private der udlejer deres boliger for en kortere eller längere periode.

Hvis I står og skal bruge en lejlighed her og nu, er det måske en idé at söge i nogle af kommunerne omkring Malmö, da der er stor efterspörgsel på boliger i Malmö.
Så kan I altid söge videre med tiden.

Hilsen Jerry

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af jerry » 09.12.2011 15:28:16

Sorry, havde overset den sidste linje i parantesen. Ved ikk om det er muligt at bo med sin käreste i studeiboligerne gennem Boplats syd, hvis han/hun ikk selv er studerende. Boplats syd udbyder som sagt lejligheder for flere forskellige boligselskaber og hyresvärder, så det er individelt hvad reglerne er.

El_Vikingo
Indlæg: 47
Tilmeldt: 05.07.2011 18:11:23

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af El_Vikingo » 09.12.2011 17:00:51

Hej Jerry,

Jeg er også tilmeldt Boplatssyd og meldte mig til i Juli, og jeg troede at der var omkring 3-4 måneders vente-tid, men jeg ringede til dem forleden og de sagde, at jeg nok mere skulle regne med 3 års ventetid :(

Vi er netop kommet herover i sidste uge og leder efter et sted at bo.

Vi benytter os primært af Blocket.se , men priserne er ret høje og der er en del gangster-typer imellem, der er ude på at lave penge på desperate/utjekkede/ikke velforberedte folk som mig ;)
Vi havde bl.a. en oplevelse igår hvor vi så på et enkelt værelse ret centralt i Malmö vi havde fundet på Blocket. Prisen var allerede høj på annoncen og steg til det dobbelte da vi ankom for at se på stedet. Smukt! Vi takkede pænt nej idag.

Kunne være skønt hvis der var et Ægteskab Uden Grænser hus, man kunne tjekke ind hos i Malmö :) til man fandt sit eget.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af closed1 » 09.12.2011 20:56:43

Hvad med at kikke på bolig i feks , Halland ? Der er mange gode boliger og fra Varberg går båden lige til Grenå . :D

JulieIM
Indlæg: 29
Tilmeldt: 11.08.2011 13:19:42

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af JulieIM » 10.12.2011 19:11:04

Tak for tippene. Jeg må jo se på det, men jeg kan godt se, de begynder at se lidt umuligt ud. Det er først en uges tid siden, kæresten og jeg besluttede os for at prøve at flytte til Sverige, men vi skulle helst gerne have noget inden februar :(

Men det er jo ikke andet for end at prøve.

Igen tak :) Kom endelig med flere råd, hvis I har nogen.

JulieIM
Indlæg: 29
Tilmeldt: 11.08.2011 13:19:42

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af JulieIM » 10.12.2011 19:12:30

closed1 skrev:Hvad med at kikke på bolig i feks , Halland ? Der er mange gode boliger og fra Varberg går båden lige til Grenå . :D
Jeg læser i København, så det er nødt til at være nogenlunde tæt på broen.

El_Vikingo
Indlæg: 47
Tilmeldt: 05.07.2011 18:11:23

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af El_Vikingo » 10.12.2011 22:47:24

Hej Julie,

ARg!! Jeg skrev en hulens masse og så var jeg ikke logget ind… klassiker!
Her prøver jeg lige igen.

Der er ingen grund til at male fanden på væggen, som jeg vidst selv fik bidraget med min røverhistorie fra det virkelige liv i Malmö. Selvom der er rift om boligerne herovre er det altså ikke helt umuligt at finde noget at bo i selvom man er sent ude. Hvis bare man er lidt fleksibel og ikke nødvendigvis vil bo centralt eller klods op af stationerne der kan tage dig tilbage til København så åbner mulighederne sig op. Du skal huske på at Malmö er en lille by og det tager fx. kun 12 minutter på cykel fra Augustenborg til Triangeln.

Min dejlige kone og jeg startede med at søge intensivt på gaden fra d.1/12, og vi har altså allerede et par muligheder på hånden med nogle ordenligt folk og til overkommelige priser (lidt billigere end København)

Vi har valgt at lave vores først move fra Danmark med så lidt habengut som muligt, så vi har lettere ved at hoppe lidt fra sted til sted, hvis det bliver en nødvendighed. På den måde behøver det første sted ikke at være det ultimative sted. Sålænge det har en gyldig kontrakt, så man kan komme igang med at søge opholdskort.

Vi har benyttet internettet og primært blocket.se til at søge et sted at bo og til at lave vores boligannonce / præsentations-platform. Det fungerer lidt mere som et job interview herovre på det private leje / leje fremleje -marked. Så derfor har vi forsøgt at præsentere os som et interessant samt et seriøst ægtepar med stabil økonomi - endda med et tilhørende foto af os selv - det er meget populært herovre :)
Dernæst har vi brugt facebook til at sprede vores bolig-nød iblandt egne venner. Måske kender du nogen der kender nogen fra Malmö. Jeg tror ihvertfald det er et trumfkort hvis du kan finde en fælles ven der kan vouche for dig. Folk prøver helt sikkert private netværk før de går på nettet for at leje ud.

Desuden har vi kørt byen tynd og sat boligannoncer op på diverse offentlige steder og har her selv fundet flere bolig-muligheder. På den måde har vi samtidig lært byen bedre at kende og mødt folk på gaden, der har givet os tips om leje priserne, og hvilke områder der er mest sandsynlige at finde et sted at bo henne - til en overkommelig pris. Folk er søde herovre og det er sjov at være på faktisk og reelt -eventyr.
Held og lykke med det, og skriv endelig for råd , måske kan vi give et godt et.

Kan ihvertfald anbefale en Halloumi Falaffel Sandwich på Bergsgatan 16 ikke så langt fra Möllevangstorget. MUMS! Så er integrationen startet.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af fundiver199 » 11.12.2011 06:24:32

Hvis der kun er 2-3 måneder til at finde en bolig, så er stor geografisk fleksibilitet i boligsøgningen eller alternativt en meget høj betalingsvilje (og -evne) formentlig nødvendig.

Det er lykkedes for andre at få regulære og billige lejligheden meget hurtigt i Landskrona, som ligger ½ times togkørsel fra Malmø og 1 times togkørsel fra Hovedbanegården i København. Og som andre har skrevet, kan man jo så flytte videre til Malmø senere, hvis man beslutter at blive i Sverige og bliver træt af den lange transporttid.

Henrik S
Indlæg: 154
Tilmeldt: 01.06.2009 18:02:11

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af Henrik S » 11.12.2011 10:49:51

Julie M, jeg kan bekræfte at det er nemt og hurtigt at få bolig i Landskrona, endda hos regulære boligselskaber.
Alt andet lige er det rarere end at skulle ud på det private marked, hvor man bare må håbe på at udlejeren er god, og bliver ved med at være det.

Jeg gik selv med samme overvejelser som du, og mente slet ikke jeg kunne bo længere væk end Malmø. Det kostede så mig og min kone et halvt år mere, og hende samt vores søn en tur tilbage til Filippinerne, da jeg ikke kunne finde en lejlighed på de seks måneder jeg havde til det.

Så blev jeg rådet til at prøve Landskrona, og jeg havde en lejlighed til 3500 DKK indenfor en måned..

Jeg studerer og arbejder selv i København, og det er ikke så slemt, i hvert fald i en periode. Der går tog direkte til Kbh.H, det tager en time, og der er hvilekupéer hvor man kan arbejde eller sove undervejs. Og hvis man har mobilt bredbånd, kan man være på nettet også.
I øvrigt, så længe du studerer, kan du få togkort for 563 DKK/md for hele turen. ;-)

Du kan jo prøve at tage en tur herop, så kan du se hvordan her er. Det er faktisk en rar lille provinsby.

Venlig hilsen Henrik

JulieIM
Indlæg: 29
Tilmeldt: 11.08.2011 13:19:42

Re: Sådan finder du en lejlighed i Malmø

Indlæg af JulieIM » 11.12.2011 11:38:26

Mange tak for alle de gode råd :)

Jeg har desværre lige en eksamen d. 19. dec., som jeg er nødt til at få overstået, inden jeg sådan aktivt kan begynde at undersøge boligmarkedet, men nu har jeg da en masse gode ideer til, hvordan jeg skal gå i gang.

Umiddelbart er det vigtigste at få noget billigt og beboeligt, så Landskrona ville være fint.

Igen mange tak for jeres gode råd. Jeg sætter virkelig pris på, at man kan få så megen god hjælp herinde :)

/Julie

Besvar