Oppholdskort etter EU relger

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Oppholdskort etter EU relger

Indlæg af uej » 20.07.2023 13:52:17

har noen en komplett liste over dokumentasjon som Sverige pleier å kreve når de faktisk tar tak i saken din om 5-6 månder fra du har sendt inn søknaden? jeg ønsker å gjøre klar all dokumentasjon i forveien, dokumentasjon de pleier å be om fra ektefellen som bor i Sverige.

en annen ting jeg også lurer på om hva er det minimuet kravet for at en person faktisk blir sett som boende i Sverige når h*n pendler mye mellom Sverige og et tredje land? pleier de å be om dokumentasjon som beviser at EU-borgeren fortsatt bor og oppholder seg i Sverige? jeg har barn med eksen min som bor fortsatt i Norge, som jeg må bo hos inni mellom. derfor pendler jeg mye mellom Norge og Sverige...

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Oppholdskort etter EU relger

Indlæg af mhg » 23.07.2023 08:26:33

Det første ved jeg ikke, men minimumskravet for at man kan anses for at have bopæl er, at man gennemsnitligt overnatter 4 ud af 7 nætter på bopælen. Helst jævnt fordelt, men større 'blokke' går også. Før nøje regnskab, og foretag dig gerne noget på/i nærheden bopælen, som kan bruges som bevis.

Du bør overvejende købe dagligvarer i Sverige og bruge debit- eller kreditkort, og sådan noget som el-/gas- og vandforbrug på bopælen kan også bruges.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Re: Oppholdskort etter EU relger

Indlæg af uej » 24.07.2023 13:47:06

takk for et svar! kan dette også tolkes som om at man også kan ha minst 16 overnattinger i Sverige, i et tilfelle der man også bilr nødt til å være med barn fra tidligere kone utenfor Sverige? jeg husker å ha lest et sted at man må sysselsette minst 50% av sin tid i Sverige hvis man skal kunne bli beregnet som "boende" i Sverige? for det kan hende jeg må bo i Norge nesten annen hver uke på grunn av barna mine. jeg prøve å beregne om annenhver uke vil fungere for meg om jeg f.eks overnatter minst 16 netter i Sverige

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Oppholdskort etter EU relger

Indlæg af mhg » 24.07.2023 14:25:14

Hvis du mener pr måned, så er 16 nætter/måned for lidt, du skal have 17-18 nætter i Sverige pr 30/31 dage.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Re: Oppholdskort etter EU relger

Indlæg af uej » 17.09.2023 23:19:08

i dag bor jeg i en liten leilighet med et soverom hvor eieren selv også bor på papiret, tror han har ikke lov å leie den videre til noen med mindre han selv også bor i leilighet juridisk sett, men i praksis bor han ikke her, kun jeg som benytter av leiligheten. jeg har leiekontrakt fra han. vil det være tilstrekke i en søknad om oppholds kort i Sverige? jeg leier den billigt i dag, er litt derfor jeg ikke har valgt å flytte herfra, men burde jeg det kanskje om det settes krav til bolig og dens størrelse også?

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Oppholdskort etter EU relger

Indlæg af mhg » 18.09.2023 06:19:52

Der er ingen krav til størrelse, men hvis I på papiret bor to mænd i en lejlighed med kun et soveværelse, så ville jeg som sagsbehandler mærke en lugt af proforma og/eller ulovlig fremleje, når formålet for den ene mand er at få mulighed for at blive familiesammenført med sin hustru, og derfor grave grundigt efter bevis for om boligen er efter reglerne.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Re: Oppholdskort etter EU relger

Indlæg af uej » 18.09.2023 08:44:41

men hvordan kan saksbehandleren kalle en privat avtale om et leieforhold ulovlig eller proforma? jeg bor faktisk her og det kan jeg bevise de ved å vise dem min bankkutskrift

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Oppholdskort etter EU relger

Indlæg af mhg » 22.09.2023 16:08:32

Ja, men du skriver at din udlejer muligvis ikke må leje det ud, hvis han ikke selv bor der. Hvis det er tilfældet, og han rent faktisk IKKE bor der, er dit lejemål ulovligt. Det kan også være, at der er regler for hvor mange voksne personer, der må bo der, og at grænsen går ved maks to personer. Og hvis der er som i Danmark, kan myndighederne komme på uanmeldt besøg for at se, om folk bor der, hvor de hævder at bo.

Kort sagt: hvis ikke alt er på det rene, så kan du risikere at du får afslag.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar