Flytning til Flensborg - Sygesikring og registrering på Bürgerburo

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Trekantsområdet
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.08.2019 13:25:41

Flytning til Flensborg - Sygesikring og registrering på Bürgerburo

Indlæg af Trekantsområdet » 05.07.2020 12:04:22

Info
Min filipinske kæreste fik i Juli 2019 at vide at US ville inddrage hendes opholdstilladelse i DK. Hun klagede og sagen ligger stadig ved udlændingenævnet, som melder de forventer en afgørelse i Okt. i år. Formentlig fastholder de afgørelsen, men hun må være i DK indtil afgørelsen foreligger. Vi er blevet gift og har ledt efter en lejlighed i Tyskland.

Vi har nu fået en lejlighed i Flensborg, til overtagelse i August.
Det er planen jeg flytter derned først, og pendler til mit arbejde i Jylland som grænsegænger. Konen tilslutter sig så senere, da hun arbejder fuld tid i DK.

Jeg regner med at skulle:
Søge om det "særlige sundhedskort" på borger.dk nu her (Læste også et sted at ens arbejdsgiver evt. skulle gøre noget?)
Når det engang fremsendes får jeg også en E106 blanket i E-boks. Hvem skal den afleveres til i Tyskland?

Dette omkring E106/Krankenkasse er mig ret nyt, så kan I sige om det er noget der skal være på plads inden jeg kan tilmelde mig på Bürgerburo?

Ved Bürgerburo:
Jeg har en lejekontrakt og får udfyldt en "Wohnungsgeberbescheinigung" fra udlejer. Derudover medbringer jeg international vielsesattest, ansættelseskontrakt, lønsedler samt udskrift af kontoudtog fra bank. (Til dok. omkring midler til rådighed) Og selvfølgelig pas.
Skal jeg ellers bruge mere?

Så snart jeg har regsiteringen på bürerburo på plads (og fået en "Meldebestätigung") så regner jeg med det er en form sag at få:
EL, vand, internet og telefoni på plads.


Jeg håber nogen, der selv har haft det inde på livet, kan give lidt guldkorn, omkring registrering/Bürgerburo, krankenkasse (E106), Einwanderingsbüro etc. :)

Når min kone også flytter til Tyskland, så skal hun sygesikres på samme måde gennem mig. Kræver så vidt jeg kan se at E106 blanketten skal retur til DK efter at hun er registreret i Tyskland, og de har noteret at hun ikke er dækket der?

På forhånd tak
Parret fra Trekantsområdet

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytning til Flensborg - Sygesikring og registrering på Bürgerburo

Indlæg af mh1 » 10.07.2020 13:34:03

Brug det her link:

https://www.pendlerinfo.org/pendlerinfo ... sicherung/

Der får du svar på det meste, du har brug for at vide. E106 blanketten skal du aflevere til den sygekasse, du vælger. Vælg en, der er nem for dig at komme til rent fysisk. Når du er blevet sygeforsikret, skal du formodentlig have endnu en blanket til din ægtefælle (sådan var proceduren for mig som pensionist) som også afleveres til sygekassen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Trekantsområdet
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.08.2019 13:25:41

Re: Flytning til Flensborg - Sygesikring og registrering på Bürgerburo

Indlæg af Trekantsområdet » 10.07.2020 15:10:29

Tak for svaret :D
Det jeg ikke er helt med på, er om dette skal gøres inden man kan gå på Bürgerburo? Altså om de skal se noget med krankenkasse. Eller om det er 2 uafhængige ting?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytning til Flensborg - Sygesikring og registrering på Bürgerburo

Indlæg af mh1 » 14.07.2020 20:50:11

Du skal melde dig til på Bürgerbüro/Einwohnermeldeamt først, for du skal bruge beviset til at få blanketten du skal bruge til at blive tilmeldt Krankenkasse (Danmark skal jo se bevis for at du bor i Tyskland). Din ikke-EU-ægtefælle kan også godt blive tilmeldt til adressen før Krankenkasse er ordnet, men kan ikke ansøge om EU-opholdskortet før hun har bevis på sygesikring. Til den ansøgning skal I bruge kopi af pas + original, kopier + original af Meldebestätigung/ Anmeldebestätigung + vielsesattest + bevis for sygesikring + bevis for din indkomst.
mh
Rådgiver for ÆUG

Trekantsområdet
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.08.2019 13:25:41

Re: Flytning til Flensborg - Sygesikring og registrering på Bürgerburo

Indlæg af Trekantsområdet » 15.07.2020 17:20:24

Mange tak for svaret. :)

Besvar