Pension i Danmark...men hvad med Sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
APM
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11.09.2019 07:55:40

Pension i Danmark...men hvad med Sverige

Indlæg af APM » 13.09.2019 11:19:08

Hej!

Tænker at her kommer ét af de svære spørgsmål... :shock:

Min hustru har været i DK af flere omgange (hun er fra Ecuador)- Sammenlagt har hun været i Danmark i 18 år - og er nu blevet 65 år.

Hun har ret til brøk-pension = 18/40-dele (altså har hun været i DK i alt 18 år) ud af de 40 der kræves

Vi står i en situation, at hun grundet diverse udlandsophold undervejs, stadig kun har midlertidig opholdstilladelse...
Det betyder, nu hvor vi er oppe i årene - at skulle jeg dø i morgen :roll: , så skal hun hjem!!

Vi står nu og skal til at flytte til Sverige (Malmø) - fordi hun vil ikke hjem, da det meste af hendes familie bor i DK og EU. Jeg dør næppe i morgen, og jeg har stadig arbejde i KBH, men vi skal til at forberede os på en tilværelse, der bliver økonomisk/menneskeligt sværere i DK.

Nogle fortæller os, nu, at flytter vi til Sverige, mister hun automatisk den folkepension hun ellers er berettiget til.
Er der nogen kan fortælle om det er rigtig?


mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Pension i Danmark...men hvad med Sverige

Indlæg af mh1 » 15.09.2019 15:57:20

Den pension man har opsparet i DK forsvinder ikke, selvom man flytter til udlandet. Man vil kunne tage den med, hhv. ansøge fra bopælslandet om at få den udbetalt når tiden kommer, såfremt bopælslandet er et af dem, hvor man 'kan få pensionen med til'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar