Forsäkringskassan - grænsegænger

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Forsäkringskassan - grænsegænger

Indlæg af Weygan » 05.04.2018 16:32:52

Jeg har nu omsider fået mit svenske personnummer. Og jeg læste på oresunddirekt.dk, hvad jeg nu skulle gøre.

Der står bla. at jeg skal kontakte forsäkringskassan i Sverige, og informere om, at jeg arbejder i Danmark. Ligeså Udbetaling Danmark.

Jeg kontaktede Forsäkringskassan, som vil have mig til at udfylde en formel kaldet 5459.
https://www.forsakringskassan.se/privat ... okord=5459

Så vidt jeg har forstået det, da jeg arbejder kun i Danmark, er jeg også socialt sikret kun i Danmark. Er det nødvendigt at indsende forskellige ting til forsäkringskassan i Sverige? Ham jeg talte med, lød lidt i tvivl om de forskellige ting, og forstod først senere i samtalen, at jeg var dansker, havde boet hele mit arbejdsliv (og liv) i Danmark OG at jeg havde haft mit arbejde i flere år forinden jeg flyttede til Sverige, og altså ikke startede på noget nyt. Så nu ville jeg høre hvad erfaringerne er for andre her? Er det noget jeg skal/bør gøre mere ved?

Har også været i dialog med Udbetaling Danmark, dem ringede jeg til først, og de ville sende mig det særlige sygesikringskort + blå EU kort, efter jeg havde ansøg på borger.dk. De sagde, det ville være helt lige til, og at jeg ville have det efter blot et par enkelte uger.

Besvar