At medbringe bil til Sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af mh1 » 17.01.2018 19:46:59

Nej, for det er jo dit depositum, altså penge du evt. kunne få tilbage, så det ville blive til at du gav ham de penge, han skal betale for møblerne. Han skal betale dig først, så kan du som nævnt bagefter låne ham et beløb, som du ikke har travlt med at få tilbage.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 17.01.2018 21:44:53

Ok, jeg tror vi ender med at lave en køber/sælger kontrakt på at han køber møblerne af mig for et givent beløb, som han så overfører til mig.

Depositum han overtager siger vi blot er et lån, som jeg ikke har travlt med at få tilbage. Burde vi lave en kontrakt på det ligeså, bare for igen..at gå med livrem og seler? :-P

Det er bare synd, at det kan blive et problem at jeg lader min bror få mine møbler, som jeg egentlig ikke kan have med alligevel.. Vi har jo boet sammen i et års tid, og stort set delt møblerne i forvejen.. Nu får han jo bare det hele for sig selv.. Det eneste der som sådan er mit til "ene-mands-eje" er computer, seng og TV.. Så det er lidt synd, at jeg ikke kan "forklare" mig ud af det :/
Selvfølgelig ville jeg jo nok ende med at beholde det.. men det er som sådan noget vi deler, så længe vi bor sammen i hvert fald.. :-P Nu ville han jo bare være den som beholdte det, da jeg ikke kan have det med.. I sær ikke på små 30 kvm, der er møbleret i forvejen :-P

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af mh1 » 18.01.2018 09:50:20

Det vil også hjælpe i forhold til hans indboforsikring, hvis han skulle få brug for den - indbrud, vand- eller brandskade.

Det med depositum tror jeg ikke, du skal gøre noget ud af. Hvis der ikke spørges om noget, skal man ikke svare.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 19.01.2018 11:05:06

Mange tak for det mh. Vi laver en kontrakt på, at han køber det af mig, samt udlejer laver en udførlig liste over de møbler, som jeg "overtager i lejen" som et bilag til kontrakten, for at være på den sikre side. Livrem og seler. :-)

Jeg har lidt på fornemmelsen, at Skatteverket er den største udfordring mht. møblerne. Når jeg skal tilbage til Danmark (og evt. ved Migrationsværket om et halvt år) har jeg jo en masse indkøb, overnatninger, fitnesscenter medlemskab osv. I sverige, til at styrke at jeg rent faktisk har boet der. Jeg skal bare have dem til at tro på mig :-P Det er Skatteverket jeg regner med, vil være sværest at komme igennem, da jeg kun lige er flyttet, og ikke har det store forbrug endnu.

Jeg skal til Skatteverket på mandag/tirsdag, og ved ikke om de stiller mig nogle direkte spørgsmål mens jeg er der (gør de jo nok). Til det har jeg følgende, som jeg har tænkt lidt på:

1. Skal jeg holde det hemmeligt, at min kone og jeg gerne vil familiesammenføres i Sverige? De vil jo have et dokument for min civilstatus (ægteskabsattesten fx), og der fremgår det tydeligt, at hun ikke er dansk, da det er hendes tyrkiske efternavn de skrev, da vi ikke måtte navneændre hende i Danmark. Det gjorde den tyrkiske ambassaden efterfølgende. Samt at hun jo ikke er med mig i Sverige. Så det er ikke rigtig noget jeg kan "skjule" :-P

Det er jo --grunden-- til at jeg flytter til Sverige. Er det acceptabelt at oplyse som en af begrundelserne, hvis/når de spørger hvorfor jeg vælger at flytte til Sverige? eller skal jeg helt afholde mig fra det, og finde nogle andre mere neutrale grundlag for flytningen?

2. Nogen råd til processen med Skatteverket. Nu er det første gang jeg skal derop. Har kun været i dialog med dem på telefonen, hvor en vældig flink kvinde fik det til at lyde som det lettest i verden, og absolut ingen problemer osv.. Men kan læse mig til at nogle får afslag fordi man ikke tror på de er flyttet, og de får sendt en ordentlig stak papir ud med spørgsmål. Er der noget I vil mene, jeg burde være opmærksom på ved det personlige fremmøde? :-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af mh1 » 19.01.2018 20:03:50

Jeg ville ikke nævne noget om familiesammenføring, medmindre der direkte spørges; i så fald ville jeg svare ‘måske, men det ved vi ikke endnu’. Hvilket jo er sandt, da I ikke ved om det lykkes.

Du kan nævne at det er billigere at leve i Sverige, fx.

Hvis det trækker ud: Sørg for at alt ser ud som om du har tænkt dig at blive længe i Sverige, lav bankkonto, meld dig til en aktivitet, køb stort set alt ind med kredit- eller debitkort osv.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 20.01.2018 01:02:00

Jeg vil gøre som du foreslår og forsøge at afholde mig fra at nævne det, med mindre de selv spørger dybere ind til det.. Men skulle det komme på tale, fordi de selv spørger mig, så kan det forhåbentlig ikke blive 'afvisnings-grundlag' på svensk personnummer? Måske.. Krydser fingre for det går vel! :P

Ville lyve hvis jeg sagde, at jeg ikke var lidt nervøs. Men krydser fingre for, at det er nogle søde of rare mennesker. :lol:

Jeg har plan om at melde mig i et nærliggende fitness center, samt lave alle indkøb med mit kreditkort. Men kræver det ikke at jeg har fået mit svenske personnummer, før jeg kan oprette en svensk bankkonto?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af mh1 » 21.01.2018 13:17:42

Hos nogle banker, men ikke Danske Bank, hvis du har en dansk konto der med netbank, kan du ‘gøre det selv’.
mh
Rådgiver for ÆUG

Saba091
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09.03.2018 15:35:07

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Saba091 » 14.03.2018 21:05:09

Hej
Jeg har sammen problemet at jeg har dansknummer plade bil , og kan man købe bil i sverige nå men har ikke fået oerson nummer?
Kan jeg vente til at får personnummer også register min bil i sverige?
Er det lovligt at jeg køre med min dansk bil i sverige ? I men jeg venter på at får oersonnummer her ?
Og hvordan er det med forskring ? hvad er det bedst?
Hvor kan det koste at resgister en bil i sverige

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af skaanebo » 14.03.2018 21:24:20

Det er, som jeg husker det, tilladt at køre i en dansk indregistreret bil i Sverige i op til 12 måneder fra den dato, du er blevet folkeregistreret i Sverige.

Saba091
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09.03.2018 15:35:07

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Saba091 » 14.03.2018 21:28:44

Nej jeg er ikke folkeregisteret i sverige nu, har søgte og venter ,
Men min bil fra danmark giver stress da jeg har virklige bruge for bil, fordi jeg arbejder stadig i Danmark

Saba091
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09.03.2018 15:35:07

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Saba091 » 14.03.2018 21:30:12

Hvor meget kan det koste hvis jeg vil register bil her i sverige

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 15.03.2018 02:02:31

Hej Saba091,

Jeg er snart nået dertil, hvor jeg skal i gang med at om-registrere bilen, når jeg lige har fået mit personnummer. Jeg har læst to ting på trafikstyrelsen:

1. at man kun må køre i bilen i en uge, efter den er kørt ind i landet.
2. at man må køre i den i op til 12 måneder.

De skriver faktisk begge ting på trafikstyrelsens egen hjemmeside, dog to forskellige steder. Jeg omregistrere dog min så hurtigt jeg kan, da jeg ved at det vil tage mig mere end 12 måneder, før jeg kan flytte til Danmark. Eller, det regner jeg i hvert fald med. Det er bare VIGTIGT at du som minimum har ansvarsforsikring, det er lovpligtigt i Sverige. Så vil et dansk forsikringsselskab gøre dette, så tænker jeg du er OK?

Jeg har kørt fint i min bil i den tid jeg har ventet, og er stadig dækket af min forsikring i Danmark. De stopper dog min dækning, når min bopæl bliver ændret af Skatteverket. Dog ikke på dag ét, det bliver varslet i god tid, har de informeret mig om. Det jeg så gør, når jeg har fået svensk personnummer er:

1. Kontakt et svensk forsikringsfirma, som kan give mig et midlertidig forsikring der gælder HØJST 3 måneder. Det er dog blot en blanket, som jeg skal give videre til Trafikstyrrelsen, de skal vidst godkende det. Bliver sendt sammen med det i trin 2.
2. Sender original registeringsattest som rekomenderet til Trafikstyrrelsen, sammen med blanket på at jeg vil om-registrere bilen til svenske plader.
3. Afventer svar, hvorefter jeg vil blive bedt om at få bilen synet.
4. Derefter vil jeg, hvis alt bliver godkendt, modtage nye plader med posten, hvorefter jeg kan afmelde bilen i Danmark.

HUSK: jeg blev bedt om af SKAT, at tage en kopi af min registrereingsattest, da det vil gøre det nemmere for dem at omregistrere den, når jeg kommer retur. Både Del 1 og Del 2. De bekræftede rigtigt nok, at jeg skulle sende originalen til trafikstyrrelsen, og ikke blot en kopi. Jeg får selvfølgelig en ny, den dag jeg registrere den på ny i Danmark igen. Jeg har fået det på skrift af dem ligeså.

I det min forsikring udfases, og ikke øjeblikkeligt stopper, ville IF forsikring bestemt mene, at jeg uden problemer kan køre i den, indtil datoen de varsler mig om. Dog vil jeg ved at blive forsikret midlertidigt af et forsikingsselskab her i Sverige kunne få nogle hvide/røde plader, som beviser at de forsikrer mig her i Sverige. De gælder KUN indtil den dag, hvor jeg får de svenske plader. Dog er de ikke nødvendige, hvis jeg er forsikret af IF i Danmark en periode efter min bopæl ændres (som de sagde, de ville).

Manden jeg talte med over telefonen hos trafikstyrrelsen sagde, at jeg kunne forvente hele processen, fra de har modtaget blanket og original registreringsattest, til jeg modtager pladerne; cirka 2 ugers tid i alt.

Det koster lidt, da du skal betale for plader osv. selv. Jeg kan ikke huske prisen, men det står vidst inde på trafikstyrrelsens hjemmeside :-)

Saba091
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09.03.2018 15:35:07

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Saba091 » 02.05.2018 17:02:14

Hej
Skal men betale skat når men register bil i sevrige fra Danmark

Besvar