sige ja til 6 mdr fremleje i Malmø?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mahie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30.11.2017 15:47:44

sige ja til 6 mdr fremleje i Malmø?

Indlæg af Mahie » 29.12.2017 18:19:09

Hej, håber nogen kan hjælpe..

Jeg er i gang med at søge lejlighed i Malmø og hold da op det er en udfordring. Det er svært at finde noget til leje synes jeg og det virker helt umuligt at finde en tidsubegrænset leje..

Efter mange forgæves forsøg har jeg nu fundet en fremleje på 6 mdr. som jeg kan leje af en fyr, der arbejder i en anden by. Han er ved at få mig godkendt af sin boligforening. Han siger, at kontrakten kun kan være på 6 mdr. pga. boligforeningen, men at den kan forlænges flere gange, hvis alt går fint. Mit spørgsmål er nu hvordan jeg står, hvis jeg siger ja til denne lejlighed, som jeg virkelig føler mig heldig at have fået tilbudt.
I første omgang ifht. at blive folkeregister registreret der, kan der blive problemer med det? Har læst herinde, at man skal have kontakt på over et år og helst ubegrænset.
Og senere, når vi skal søge efter EU-reglerne, er det så et problem, at vi kun har en 6 måneders kontrakt?
PÅ forhånd tak

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: sige ja til 6 mdr fremleje i Malmø?

Indlæg af skaanebo » 29.12.2017 18:25:18

Ja, seks måneder er ikke nok for at blive folkeregistreret, dvs. du risikerer, at du ikke kan folkeregistreres på adressen, medmindre du kan kombinere det og har en anden bolig parat, når du skal flytte fra denne. Dvs. Skatteverket vil se to kontrakter samtidig. Denne plus din næste bolig. Uden det vil du blive afvist, medmindre du kan sandsynliggøre, at du har til hensigt at blive boende i længere tid, fordi du fx har en svensk ansættelseskontrakt.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: sige ja til 6 mdr fremleje i Malmø?

Indlæg af Weygan » 29.12.2017 20:54:01

@skaanebo
Læser lige med i tråden.

Vil det sige, at man ikke kan leje en bolig på en 'andrahand kontrakt' eller 'inneboende', hvis lejen er på 6 måneder, dog med mulighed for forlængelse, også selvom man siger til Skatteverket, at man har til hensigt at blive i landet og derfor aktivt søger efter noget mere permanent samtidig med at man bor på nuværende adresse, som jo sågar kan blive forlænget?

EDIT: redigerede lidt i spørgsmålet. Men svaret fra Skaanebo kom med i mens, besvarer fint ovenstående. Tak!
Senest rettet af Weygan 29.12.2017 21:09:15, rettet i alt 2 gange.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: sige ja til 6 mdr fremleje i Malmø?

Indlæg af skaanebo » 29.12.2017 21:06:20

Du skal bevise, at du har til hensigt at blive boende i Sverige i mindst 12 måneder. Det kan du gøre ved at have en tidsubegrænset boligkontrakt eller en boligkontrakt, der varer i mere end 12 måneder. Du kan også gøre det, hvis du har en ansættelseskontrakt i Sverige, der er tidsubegrænset eller varer i mindst 12 månender.

Hvis man kun har en seks måneders boligkontrakt, skal man sikre sig, at man har to boligkontrakter parat. Den første på seks måneder og den næste til den efterfølgende periode.

Besvar