Udlandet bank konti

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
drmikee15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16.12.2017 19:59:43

Udlandet bank konti

Indlæg af drmikee15 » 16.12.2017 20:02:06

Hej...

Jeg har non-EU statsborgerskab. Jeg har været i Danmark i 5 år. Før kommer jeg i danmark, boede og arbjede jeg i Sverige i 3 år. Jeg havde et bank konto i Sverige. Da jeg kom til danmark, jeg ikke overførte alt penge til mit danske bank konto. Nu vil jeg gerne overføre penge til mit danske konto. Jeg har spørgsmål,

1. Vil jeg få en bøde, når jeg overfører penge til mit danske bank konto

2. Hvad med mine chancer at få permanent opholdstilladelse og statsborgerskab i danmark, hvis jeg få bøde fordi jeg har ikke sendte mit udlandet bank konto oplysninger til skat.

Tak!!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Udlandet bank konti

Indlæg af skaanebo » 16.12.2017 20:31:39

Se svar givet i dit tidligere indlæg.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udlandet bank konti

Indlæg af mh1 » 17.12.2017 10:37:37

Du burde have oplyst (afgivet erklæring på dertil beregnet blanket) om kontoen, men da den er oprettet i Sverige har du IKKE pligt til at afgive årlige oplysninger om kontoen, jf. vejledning om Erklæringspligt for konto, depot og/eller forsikrings- og pensionsordning mv. i udlandet, version 1.9.-03.03.16, kapitel om Fuldmagt og årlige oplysninger punkt c) 6. led:
"Hvis et af følgende forhold er opfyldt, skal du ikke give fuldmagt eller indsende årlige oplysninger som nævnt i punkt A: ...
Kontoen er oprettet i et pengeinstitut i et land, der har tiltrådt EU-rentebeskatningsdirektivet eller tilsvarende aftaler om indsamling og udveksling af oplysninger. En oversigt over hvilke lande, der er omfattet, findes i Bilag, lande omfattet af EU-rentebeskatningsdirektivet eller lign. aftaler."

Sverige er et af de lande, som er omfattet af EU-rentebeskatningsdirektivet eller lign. aftaler.

MEN tage en snak med en revisor og/eller en advokat, før du bekender overfor SKAT. Du bør ikke oplyse om andet og mere end netop det, du har pligt til.
mh
Rådgiver for ÆUG

drmikee15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16.12.2017 19:59:43

Re: Udlandet bank konti

Indlæg af drmikee15 » 17.12.2017 16:42:53

Hej
Tak for din svar. Jeg har et spørgsmål, hvis jeg afgiver oplysninger nu, skal jeg få en bøde fra skat.
hvor store vil være denne bøde (hvor mange penge skal jeg betale)?
vil en bøde fra skat forhindre mig for at opnå statsborgerskab i Danmark?
min bekymring er at vil jeg gå glip af en chance at opnå statsborgerskab i Danmark?
er alle bøde forhindre man at opnå statsborgerskab i Danmark?

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Udlandet bank konti

Indlæg af mfewk » 17.12.2017 21:19:45

Der skal formentlig være tale om et meget stort beløb inden nogen overhovedet interesserer sig for din overførsel.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udlandet bank konti

Indlæg af mh1 » 18.12.2017 10:59:21

Spørg en advokat.

Du får næppe bøde blot for at have haft en konto i udlandet, men hvis du har skjult en større formue og løjet om det overfor kommunen, og derfor modtaget kontanthjælp, er det et problem. Hvis du har betalt skat til Sverige af evt. renter, så er der en aftale ml. DK og Sverige der gør at du ikke OGSÅ skal betale i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar