Besøgnings visum versus ophåldskort ?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Besøgnings visum versus ophåldskort ?

Indlæg af mkviola » 04.09.2017 06:29:26

Kære alle.

Når I skal have ægtefællen til Sverige ved brug af fri bavegelse loven, søger flest af jer et visum eller med det samme et ophåldskort ?
Hvad er jeres erfaring med det?
Hvor lang tid har I ventet på et ophåldskort ?
Min mand skal på ambassaden mandag i næste uge for at søge et visum. Men jeg stadig overvejer hvad er bedre at gøre?

Tak for et godt råd!
Mkviola

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Besøgnings visum versus ophåldskort ?

Indlæg af skaanebo » 04.09.2017 08:01:52

Forkskellen er, at et opholdskort tager op til 6 måneder om at blive udstedt. Et visum tager op til 2 uger.

Ved opholdskort behøver man kun en enkeltbillet. Ved visum skal man købe en returbillet.

Så det er et spørgsmål om, hvor hurtigt man gerne vil være sammen, og om man kan nøjes med en enkeltbillet, eller godt vil bruge penge på en retur.

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Besøgnings visum versus ophåldskort ?

Indlæg af mkviola » 04.09.2017 09:33:22

Tak Skaanebo.

En person i fbook gruppen skrev til mig:
"Det er samme ansøgningsskema. Det er bare forskellige punkter man skal udfylde, som du selv siger.

Forskellen er, at når man søger Schengen visum under nationale regler, er det ment som at man kommer på besøg og skal retur igen. Det er ikke lovligt, at søge nationalt visum, med henblik på at han skal blive (selvom mange gør det), derfor skal man bevise at han tager hjem igen.

Når man søger Schengen visum under EU retten, så er det fordi man har brugt sin ret til fri bevægelighed som EU borger. Dvs. alle EU borgere har ret til at bo i alle EU lande. De har også ret til at få deres ægtefælle med og bo sammen med dem. Derfor er et Schengenvisum i denne sammenhæng en RET I har til at få til din mand. Og det skal kun ses, som en "indgangsbillet" til EU landet, da det jo bliver brugt til, at personen skal bo sammen med ægtefællen og dermed ikke tager hjem, da I har RET til at han kommer og bor med dig."

Mit spørgsmål er: er det sådan som personen skriver? hvordan praktisk arrangerer man for det? Hvad er din erfaring med det?
Man får bare et råd her på siden at man søger bare om et besøgsvisum.
HVAD SKAL JEG GØRE?
Min mand skal på ambassaden på mandag. JEG ER VIRKELIG DESPERAT LIGE NU!!!!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Besøgnings visum versus ophåldskort ?

Indlæg af skaanebo » 04.09.2017 09:43:31

Uanset hvad formålet med visum er (fx besøg af familie, forretningsbesøg, studieophold, turisme, osv.), skal man ALTID fremvise returbillet (eller billet videre ud af Schengenområdet). Et visum udstedes kun med henblik på et korterevarende ophold, ikke for fast bosætning i landet.

Jeg ved ikke, hvem du citerer, men sådan er det bare. Og nu er det jo heller ikke sådan, at man selv kan vælge statsborgerskab. Når du bor i Sverige, er du helt automatisk EU-borger, og så er det EU's lovgivning, der automatisk kommer i brug. Du (eller rettere sagt, din ægtefælle) kan derfor ikke bare vælge, at I vil søge efter nationale svenske regler for udstedelse af visum. Nej, du er dansker og dermed EU-borger. Længere er den sådan set ikke.

Det forholder sig anderledes med ansøgning om opholdskort eller opholdstilladelse. Her kan din ægtefælle selv vælge, om I vil søge efter det ene eller det andet regelsæt (eller efter begge to).

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Besøgnings visum versus ophåldskort ?

Indlæg af mkviola » 04.09.2017 14:02:12

Jamen så man søger bare om et visum.
Stadig udfylder man IKKE punkerne 19,20 og 31, 32, 33.
Tilgængel skriver man i punkterne 34 og 35. Det er sådan?
Min mand skal til interviewet og han skal stadig bevise at han er klar til at komme retur. Altså: returflybillet.
Skal han have papir fra hans arbejdsplads også?
Og en bankudtog?
Altså er det godt at vise det til dem?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Besøgnings visum versus ophåldskort ?

Indlæg af skaanebo » 04.09.2017 14:49:08

Jeg sidder ikke lige med skemaet foran mig, men det lyder rigtigt.

Der kræves kun returbillet og forsikring, ikke noget fra arbejdsgiver eller bank.

Besvar