Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af Jebr » 30.05.2017 15:42:19

Hej alle :)

Jeg har fået tilbudt en lejlighed i Malmö (Lorensborg) af en dansk udlejer.

- 2 værelser
- 54 kvm
- Ink. el, vand, internet og parkering
- 8000 sek/måned

Det er egentlig over mit budget, og det lyder dyrt i forhold til de andre annoncer på nettet.
Jeg overvejer dog alligevel at tage imod lejligheden, da jeg simpelthen ikke orker at bruge mere energi på at lede.

Hvad siger I? Er det en fair pris?

På forhånd tak

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af skaanebo » 30.05.2017 16:43:36

Om prisen er rimelig afhænger vel af, hvor ny og moderne den er. Lyder lidt specielt, at prisen inkluderer el.

Hvis du tænker på at benytte EU-regler til at vende tilbage til DK, dur det ikke, at el-regningen står i en anden persons navn. Er der tale om en tidsbegrænset fremleje?

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af Jebr » 30.05.2017 16:54:04

skaanebo skrev:Om prisen er rimelig afhænger vel af, hvor ny og moderne den er. Lyder lidt specielt, at prisen inkluderer el.

Hvis du tænker på at benytte EU-regler til at vende tilbage til DK, dur det ikke, at el-regningen står i en anden persons navn. Er der tale om en tidsbegrænset fremleje?
Hej Skaanebo. Det er lige præcis EU-reglerne med henblik på at vende hjem, som jeg har tænkt mig at benytte.

Han vil udleje den i 6 måneder. Og det eneste jeg ved er, at det ikke er en andelsbolig.
Har set en video af lejligheden, og det ligner noget, der er blevet renoveret inden for de sidste 5 år.

El-regning skal man bruge til at bevise, at man har opholdt sig på adressen, eller hvad tænker du?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af skaanebo » 30.05.2017 17:44:49

Hvis det er en lejebolig (hyresrätt), må der kun kræves det beløb i husleje, lejeren selv betaler, evt. plus 10-15 %, hvis den er møbleret.

Og det er vigtigt, at regninger for el og internet står i dit navn.

Husk også, at boligselskabet skal udstede en skriftlig tilladelse i jeres navn til, at I må fremleje den.

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af Jebr » 30.05.2017 18:19:41

skaanebo skrev:Hvis det er en lejebolig (hyresrätt), må der kun kræves det beløb i husleje, lejeren selv betaler, evt. plus 10-15 %, hvis den er møbleret.

Og det er vigtigt, at regninger for el og internet står i dit navn.

Husk også, at boligselskabet skal udstede en skriftlig tilladelse i jeres navn til, at I må fremleje den.
Tak for svar.

Jeg har lige skrevet en besked til ham for at høre, om vi kan løse det med internet og el (få det mit navn). Med hensyn til ejerforhold, så tager jeg den snak med ham på lørdag, når jeg skal se lejligheden. Når du siger, at boligselskabet skal udstede en skriftlig tilladelse i "JERES" navn, mener du så både min kone og jeg? Er det ikke nok, at det står i mit navn, indtil at hun kommer til Sverige.

Apropos kontrakt - Hvis jeg skriver kontrakt i de kommende uger, men først skal flytte ind i lejligheden i Sverige midt juli, så kan jeg sagtens vente med at registrere mig hos skatteverket (svensk personnummer), ikke sandt?

Jeg skulle jo nødigt stå som svensker, den dag min kone kommer til Danmark på et besøgsvisum, som refererer til mig på min danske adresse.
Senest rettet af Jebr 30.05.2017 18:28:41, rettet i alt 1 gang.

Lina441
Indlæg: 60
Tilmeldt: 28.10.2015 11:48:21

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af Lina441 » 30.05.2017 18:28:39

Hej... jeg har betalte 10000 kr. For at leje et lejlighed i Gøteborg. Og har betalte 6 måneder forud... så jeg tror ikke at den er dyrt...

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af Jebr » 30.05.2017 19:11:25

Lina441 skrev:Hej... jeg har betalte 10000 kr. For at leje et lejlighed i Gøteborg. Og har betalte 6 måneder forud... så jeg tror ikke at den er dyrt...
Tak for dit svar :)

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af Jebr » 30.05.2017 19:13:00

Nu har jeg fået det her svar tilbage fra ham:

"Det hele står i mit navn, og det kan ikke bare opsiges. Men så længe du flytter din adresse til Sverige, er der ingen problemer. Et godt bevis kunne være dit togkort, som du køber hver måned"

Det sidste var så henvisning til, at man kunne bevise réelt ophold på andre måder ifølge ham.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af skaanebo » 30.05.2017 19:56:14

Et togkort er ikke nok i sig selv, men dagligvareindkøb betalt med et betalingskort i dit navn kan være med til at sandsynliggøre, at der ikke er tale om en proformaflytning.

Statsforvaltningen vil helt sikkert spørge om el-regninger.

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af Jebr » 30.05.2017 20:24:42

skaanebo skrev:Et togkort er ikke nok i sig selv, men dagligvareindkøb betalt med et betalingskort i dit navn kan være med til at sandsynliggøre, at der ikke er tale om en proformaflytning.

Statsforvaltningen vil helt sikkert spørge om el-regninger.
Modtaget.

Så vil din vurdering være, at jeg skal finde en anden lejlighed, hvor jeg selv betaler el-regninger?

Jeg kommer til at pendle frem og tilbage til Danmark til studiet et par gange om ugen, og hver dag i intensive perioder. Men mit arbejde kan jeg faktisk lave hjemmefra. Vil du mene, at det kan forstærke mit bevis for réelt ophold, at jeg ikke opholder mig meget i Danmark?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af skaanebo » 30.05.2017 20:45:22

Om du skal tage chancen og bosætte dig der afhænger vel af, hvor mange faktorer, der kan opveje den manglende el-regning og internetregning i dit navn. Du skal tænke det sådan, at du skal samle beviser. Og jo flere beviser, du har, desto bedre.

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af Jebr » 30.05.2017 21:08:52

skaanebo skrev:Om du skal tage chancen og bosætte dig der afhænger vel af, hvor mange faktorer, der kan opveje den manglende el-regning og internetregning i dit navn. Du skal tænke det sådan, at du skal samle beviser. Og jo flere beviser, du har, desto bedre.
Alright.

Jeg har fundet ud af, at de fleste annoncer jeg har kigget på alligevel er inklusiv el. Så jeg ved egentlig ikke, hvor stor forskellen er, hvis jeg vælger en anden lejlighed.

Jeg kan følge dig i det med at opveje. Det eneste jeg kan gøre er vel at: betale huslejen gennem bankoverførsel, handle i sverige med dankort, købe bil og tilhørende forsikring, gemme kvitteringer fra Øresundsbroen, tegne mobil- og internetabonnement, tilmelde mig fitness eller lignende.

Jeg får hovedpine af det her......

Skaanebo, endnu engang tak for hjælpen. Jeg sætter stor pris på det.

Asif
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29.05.2015 10:43:14

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af Asif » 07.06.2017 03:55:39

Hej
8000 sek er oftes der beløb folk betaler når de fremlejer andrahand.
En anden ting du skal værr opmærksom på er det er 2 værelses lejlighed. Kommer udlejeren til at stadig have sin adresse der?- for dey kam godt give problemer med at søge visum.
Hilsen Asif

Jebr
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19.05.2017 18:22:33

Re: Lejlighed i Malmö - Fair pris?

Indlæg af Jebr » 13.06.2017 19:22:11

Asif skrev:Hej
8000 sek er oftes der beløb folk betaler når de fremlejer andrahand.
En anden ting du skal værr opmærksom på er det er 2 værelses lejlighed. Kommer udlejeren til at stadig have sin adresse der?- for dey kam godt give problemer med at søge visum.
Hilsen Asif
Hej Asif. Tak for dit svar. Ja, jeg fandt ud af, at han ville have sit navn på adressen. Så er sprunget fra den lejlighed, og jeg leder stadig. I værste tilfælde må jeg tage en studenterbolig.

Besvar