Studere/arbejde i Sverige med fremmedpas

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jaslene92
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07.12.2016 16:07:25

Studere/arbejde i Sverige med fremmedpas

Indlæg af Jaslene92 » 03.02.2017 22:39:26

Jeg ville lige høre jer ad om det er muligt at studere eller arbejde i Sverige med fremmedpas. Jeg har dansk permanent opholdstilladelse.
 Hvilke regler gælder?

Er man ligestillet med de nordiske statsborgere? 
Hvis ja, hvordan skal denne process forløbe og skal jeg dernæst kontakte en vejleder?


:)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studere/arbejde i Sverige med fremmedpas

Indlæg af mh1 » 04.02.2017 08:25:20

Som statsborger i et land udenfor EU/EØS skal du som udgangspunkt søge om opholdstilladelse for at kunne studere i Sverige, og skal betale for uddannelsen.

Kontakt de svenske myndigheder for oplysning om, hvorvidt der er særlige regler for personer med permanent opholdstilladelse i et andet nordisk/EU-land. Jeg er ikke optimistisk mht til dette, da du fx vil skulle have opholds- og arbejdstilladelse for at kunne arbejde i Sverige. Du finder kontaktmulighed på siden her:

https://antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer- ... U-och-EES/
mh
Rådgiver for ÆUG

Jaslene92
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07.12.2016 16:07:25

Re: Studere/arbejde i Sverige med fremmedpas

Indlæg af Jaslene92 » 04.02.2017 16:10:06

Tak for oplysningen. Prøver og kontakte dem. Tænker der måske kunne være en undtagelse når man nu har indgået et ægteskab med en som har svensk statsborgerskab :)

Besvar