Flytte til Flensborg - studerende.

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
julieh
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25.07.2016 09:11:10

Flytte til Flensborg - studerende.

Indlæg af julieh » 16.01.2017 14:57:49

Hej allesammen.

Jeg ved man skal have "tilstrækkelige midler" for at kunne søge FS i Tyskaland. Hvad er tilstrækkeligt? Jeg er studerende og har betalt praktik, men når jeg er på SU modtager jeg forhøjet SU tillæg. Er det nok?

Vil jeg stadig være dækket af den danske sygesikring?

Jeg har prøvet at søge bolig ved SBV, hvilket viser sig at være svært. Nogen der har haft mere held ved andre selskaber?

venlige hilsner,

JH

DitteH
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06.09.2016 14:36:35

Re: Flytte til Flensborg - studerende.

Indlæg af DitteH » 17.01.2017 13:44:20

Kaere Julie,

Min kaereste og jeg er i en lignende situation. Vi tager til Tyskland i loebet af 2018, hvor jeg regner med at begynde at studere. Her er de oplysninger, jeg har fundet:

Tilstraekkelige midler inkluderer SU. Saa laenge du er paa SU og er i stand til at betale dine regninger etc., burde dette altsaa vaere nok til at opfylde kravet.

Saa vidt jeg har forstaaet, kan du soege om at vaere daekket det foerste aar af den danske stat (via blaa sygesikringskort) hvis du flytter direkte fra DK til et andet EU land. Saa vidt jeg har forstaaet, vil din kaereste ogsaa vaere daekket af dette.

Der er mere info paa min post her, hvor der er kommet et par gode indlaeg som ogsaa kan hjaelpe jer (bl.a. om sygesikring): viewtopic.php?f=7&t=18036

Besvar