Flytte alene til DK...Nye regler

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ali78
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22.11.2016 22:15:05

Flytte alene til DK...Nye regler

Indlæg af Ali78 » 22.11.2016 22:42:26

Hej,
Min mand har fået permanent opholdstilladelse i Sverige Dec 2015, B5.
Jeg er Dansk og vil gerne flytte tilbage til Danmark i Juli 2017, mens min mand bliver i Sverige indtil han bliver færdig med hans nuværende uddanelse. Jeg tænker også at søge Svensk pass i Dec .
Vi har hørt at der er mange nye regler. Vil vi have problemer hvis jeg flytter alene med mine børn tilbage til Danmark? Selvom han er studerende og arbejder ikke. Altså vil mind mands opholdstilladelse skifte.
Og vil min ansøgning for Svensk pass ændre hvornår mind mand kan ansøge?

Jeg kunne ikke finde svar i andre sider.
Mange tak.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte alene til DK...Nye regler

Indlæg af skaanebo » 22.11.2016 23:35:30

Det vil betyde, at din mand ikke vil kunne flytte til Danmark senere, medmindre han bliver svensk statsborger.

Asif
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29.05.2015 10:43:14

Re: Flytte alene til DK...Nye regler

Indlæg af Asif » 23.11.2016 04:07:39

Du kan altid flytte tilbage igen til Dk med børnene og hvis din mand vælger at blive i Sverige så bare være obs på evt brev hvori der står at du har hans tilladelse pga forældremyndighed osv.

Men jeg vil råde dig til ikke at flytte tilbage før din mand har fået pas. Hvis han flytter tilbage sammen med jer til DK så husk på han har KUN opholdskort så højst sandsynligt skal I igennem en process hvor I søger efter eu regler i Dk. Hvor lange tid og hvorlænge han får sit opholdskort det ved jeg ikke.

Fordelen ved I venter til at han har fået pas er; han kan flytte direkte sammen med jer ,hans svensk statborgerskab process vil være nemmere,pga hanner gift med en euborger osv. Når I flytter til DK skal han bare søge om personnummer så er han klar.(læs på denne hjemme side International citizens service in copenhagen)

Besvar