Sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Belekmelek
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18.10.2015 13:05:51

Sverige

Indlæg af Belekmelek » 24.09.2016 18:46:14

Hej med jer.

Fantastisk forum! Tak for svar og gode råd..

Med fare for, at jeg spørger om noget, som der sikkert er i en anden tråd - så spørger jeg alligevel, da jeg ikke lige har kunne finde konkret svar...

Jeg har læst og læst... Min kæreste fra ikke-eu land er lige blevet udvist af Danmark, da hans opholdstilladelse blev trukket tilbage, pga. skilsmisse fra tidligere ægteskab (har været ca 2 år under behandling).

Med de stramme regler der er i Danmark, prøver vi Sverige. Jeg er dog ikke sikker på, om jeg forstår det helt rigtigt, så håber I vil hjælpe med nogle afklaringer.

Vi har boet sammen noget tid i Danmark... Min kæreste rejser hjem i næste måned og overholder udrejsedatoen selvfølgelig.

1) Vi vil gerne ansøge efter de svenske regler. Hvis jeg så flytter til Sverige i 2 værelseslejlighed og får arbejde i Kbh, kan han så på baggrund af vores "historie" i Danmark søge direkte om opholdstilladelse (eller er det familiesammenføring man søger)? Eller skal han på visum-besøg først, så til sit hjemland igen, og først dér kan han søge om familiesammenføring?

2) Hvor længe skal vi opholde os i Sverige, før vi kan flytte til Danmark?

Hvis I har nogle links til nogle hjemmesider, må I meget gerne sætte dem ind. Jeg har været på migrationsverkets side, men har lidt svært ved at forstå, hvad de skriver. Jeg synes, det er meget henvendt til personer, som opholder sig i Sverige på opholdstilladelse, som så skal søge familiesammenføring. Kan ikke lige finde ud af, om det er det samme der gælder, hvis ansøgningen er forbindelse med en skandinavisk borger.

På forhånd mange tak for jeres hjælp.

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Sverige

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 24.09.2016 21:32:42

Nu skriver du at I har boet sammen "i noget tid", men ikke hvor længe dette er. I skal bevise at I har boet sammen i min. 18 måneder (fast samliv). Ellers er I nødt til at gifte jer.

I kan selvfølgelig også vælge at søge sambo i Sverige, men så skal din kæreste vente i hjemlandet. Men det lyder umiddelbart som at at I vil have det overstået hurtigst muligt, og tilbage til DK.

I kan godt søge om familiesammenføring første gang han er på visum.

For at søge til DK via EU-reglerne, siger grænsen min. 3 måneder. De 3 måneder er for arbejdstager. Men når du pendler er du det man kalder "person med tilstrækkelige midler", og der er siger man som regel 6 måneder. Husk at det er super vigtigt at samle dokumentation på faktisk og reelt ophold i SV!

Mht. links, har du så set at der øverst på siden her er en "menu" der hedder rådgivning? Der står både om når man flytter til SV/EU-land og når vil flytte tilbage til DK. :)

Belekmelek
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18.10.2015 13:05:51

Re: Sverige

Indlæg af Belekmelek » 25.09.2016 20:44:46

Tusind tak for dit svar!

Vi har faktisk kun nået at bo sammen 4 måneder i DK, så det ved jeg ikke, om vi kan bruge til noget.

Så første gang han er på visum i Sverige, kan han under opholdet søge om familiesammenføring sammen med mig (har jeg forstået det rigtigt, at man i Sverige ikke behøver at være gift for dette).

Eller en anden mulighed er, at vi søger sambo i Sverige, mens han er i sit hjemland nu her om en måneds tid. (Eller skal han have været på visum-besøg først).

Dokumentation for reelt ophold - her tænker jeg, lejekontrakt, dokumentation for at jeg er pendler (fx boner og kvitteringer for tankninger, indkøb m.m.) evt. aktiv i lokalområdet hvor man bor - hvad mere?

Og sidste spørgsmål. Jeg har læst et sted, at det er en god idé at have en advokat inde over, hvis man bruger "den svenske model". Skal vi det?

Belekmelek
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18.10.2015 13:05:51

Re: Sverige

Indlæg af Belekmelek » 25.09.2016 20:51:46

Jeg har læst under "rådgivning", sådan som jeg forstår det, så kan jeg også invitere ham på visum i DK, og vi kan sammen flytte til Sverige mens han har visum? Når vi så er i Sverige, kan vi så allerede der søger om familiesammenføring, så han ikke skal frem og tilbage endnu en gang?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Sverige

Indlæg af skaanebo » 26.09.2016 06:15:01

Første skridt er, at I gifter jer, da 4 måneders samliv ikke er tilstrækkeligt for at gøre brug af EU-retten.

Alternativt, hvis I ikke ønsker at gifte jer, er, at din partner søger fra sit hjemland og venter der, indtil der er givet opholdstilladelse efter nationale svenske regler.

Og der er intet behov for nogen advokathjælp, medmindre I får afslag på ansøgningen (hvilket kan ske, hvis myndighederne vurderer, at der ikke er tale om et ægteskab indgået af egen fri vilje).

Belekmelek
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18.10.2015 13:05:51

Re: Sverige

Indlæg af Belekmelek » 26.09.2016 19:44:36

Mange tak for svar. Puha, det er godt nok kringlet med alle de forskellige regler.

Vi vil gerne bruge de svenske regler. Hvis han så kommer på visumbesøg i Sverige, kan vi søge om opholdstilladelse, mens han opholder sig i Sverige? Er det rigtigt forstået ? :roll:

Hvad skal vi være særlig opmærksomme på ?

Så mange tak for jeres svar...

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Sverige

Indlæg af skaanebo » 27.09.2016 15:04:44

I skal være opmærksomme på, at I skal gifte jer, førend han kan søge om opholdstilladelse efter svenske regler, mens han opholder sig i Sverige på besøg.

Belekmelek
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18.10.2015 13:05:51

Re: Sverige

Indlæg af Belekmelek » 28.09.2016 06:17:55

Okay. Tak for svar :)

Belekmelek
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18.10.2015 13:05:51

Re: Sverige

Indlæg af Belekmelek » 02.10.2016 14:26:54

Jeg har lige et par spørgsmål igen :roll:


- Har det betydning for deres afgørelser, at han tidligere har været gift og er blevet skilt?
- Kan han komme på visumbesøg i dk, og vi så sammen flytter til Sverige, og i Sverige så blive gift inden vi søger FS/Opholdstilladelse, mens han er i Sverige?
- Er det rigtigt forstået at han kun kan søge om FS/opholdstilladelse i Sverige under visumbesøg, hvis vi er gift? Og skal man så være gift på forhånd, eller kan vi blive det under hans visumbesøg?
- De nye stramninger der er kommet i Sverige, er det kun omkring boligkrav og forsørgerpligt?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sverige

Indlæg af mh1 » 03.10.2016 13:18:50

Du skriver, at din kæreste er blevet 'udvist' af DK - det er han forhåbentlig ikke, for i så fald kan han ikke få visum. Hvis han blot har fået besked om at hans opholdstilladelse er inddraget /ophørt og ikke kan forlænges, OG han er rejst senest på den dag, han skulle, burde han kunne få visum.

Nu afhænger det så OGSÅ af, hvilket land han kommer fra. Du kan selv tjekke betingelserne for hans hjemland her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm

Og får han visum, vil det være til Schengen, hvilket vil sige at han også kan rejse til Sverige på det. Vær opmærksom på at man ikke kan ankomme til Sverige og blive viet næste dag, man skal afsætte 3-4 uger til processen.

Og ja, I skal være gift før din kæreste kan ansøge om fs og få lov at blive i Sverige mens han venter på svar. Dette skyldes, at I endnu ikke har boet sammen ca. 1 ½ år.

Læs: http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... sambo.html

Om at blive viet:
https://www.skatteverket.se/privat/folk ... 20477.html
mh
Rådgiver for ÆUG

Belekmelek
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18.10.2015 13:05:51

Re: Sverige

Indlæg af Belekmelek » 10.10.2016 19:48:40

Mange tak for jeres svar og hjælp.

liam2800
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02.12.2016 07:58:38

Re: Sverige

Indlæg af liam2800 » 02.12.2016 10:41:57

hej jeg søger gode råd da jeg er gift med min kone på phillipinerne og har været det i næsten 3 år vi har 2 børn og jeg er dansk statsborger vi stå næste år gerne og vil flytte til sverige vi er pt bosiddene i phillipinerne men vil meget gerne ha nogen gode råd til hvordan vi gør det her smartes for os da vi gerne vil blive der permenent skriv gerne da vi tager alle gode råd til os

liam2800
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02.12.2016 07:58:38

Re: Sverige

Indlæg af liam2800 » 02.12.2016 10:45:30

mere bla i forhold til visum hvad er smartes at søge om og i forhold til bolig er der depositum i sverige også hvordan fungere det få vi er ok med bare en 2 værelses da vi gerne vil holde vores udgifter nede jeg har arbejde og hvordan fungere det i forhold til nemmere at kunne bosidde sig i danmark hvor lang tid skal man bo i sverige før vi kan det

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Sverige

Indlæg af skaanebo » 03.12.2016 01:28:19

Boligselskaber kan opkræve indtil 6måneders husleje i depositum, hvis man kommer fra udlandet og ikke har en ansættelseskontrakt i Sverige.

Hvor længe I bør blive i Sverige beror på, om du arbejder i Sverige eller ej. Hvis du arbejder i Sverige, er 3 måneder nok.

liam2800
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02.12.2016 07:58:38

Re: Sverige

Indlæg af liam2800 » 05.12.2016 07:19:22

tak for svar jeg arbejde som call center agent hjemme fra og det jeg mener med at blive i sverige er som jeg efterhånden har forstået så hvis man er et hvis stykke tid i sverige gør det nemmere i forhold til opholds tilladelse i danmark hvordan ?? fungere det og hvad vil du anbefale mig at søge de svenske regler eller eu ?

Besvar