Bolig i Sverige - hvad skal man undlade at oplyse, og hvor er mulighederne gode?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Bolig i Sverige - hvad skal man undlade at oplyse, og hvor er mulighederne gode?

Indlæg af Ozzy88 » 18.07.2016 17:34:30

Hej, jeg har rigtig mange spørgsmål, som jeg håber på at kunne få besvaret!
Jeg er på udkig efter en lejlighed i Sverige, så jeg kan få min kone over fra Pakistan på et turistvisum (hun fik afslag på sin ansøgning om visum til Danmark, selv om vi opfylder alle krav(!), men det er der vist ikke noget nyt i, kan jeg læse mig frem til.

1) Jeg har meget svært ved at finde ud af det svenske boligmarked. Jeg har oprettet mig som bruger hos boligselskabet Boplats Syd (boplatssyd.se). På siden skal jeg ” Ange antal boende inklusive dig själv som ska bo i lägenheten du söker”. Hvad gør jeg her? Vælger jeg ’2’ skal jeg derefter angive om jeg har en medsøgende eller ej. Og så står der nedenunder med småt ” Om din medsökandes inkomst behövs för att nå inkomstkraven, kommer en anmärkningskontroll att genomföras även på din medsökande. Även din medsökandes uppgifter kommer i det fallet att kontrolleras av fastighetsägaren.”.

2) Hvordan bærer man sig ad med det her? Min kone sidder i Pakistan og venter, og hun har ingen erhvervserfaring, blot sin kandidatuddannelse.

3) Vil udlejer ikke gerne møde begge parter? For det er jo ikke så lige til, idet min kone først kan komme til Sverige, når jeg har anskaffet mig en bolig. Eller skal jeg slet ikke fortælle udlejer om min kone og hendes situation?

4) Hvor er det lettest at finde en bolig (der ligger tæt på Malmø centralstation, eller med gode muligheder for at kommer dertil med bus/tog)?

5) bostadsrätt eller hyresrätt?

6) SKAL det være en 2-værelseslejlighed?

Jeg overvejede først at benytte mig af Go2Sweden.dk, men de vil indkalde mig til et møde (750), hvor alle detaljer bliver klarlagt, og så har jeg læst, at de lejligheder, de har råderet over ligger i Landskrona. Og at de er rimelig dyre. Men jeg er efterhånden ret desperat, så penge spiller snart ingen rolle. 6 måneder er for lang tid at undvære sin partner.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bolig i Sverige - hvad skal man undlade at oplyse, og hvor er mulighederne gode?

Indlæg af mh1 » 18.07.2016 18:35:28

Der står at HVIS din indkomst ikke er nok, skal de have oplysning om medboens indkomst. Det er ikke relevant, så du skal bare ikke skrive noget.

Det vigtige for en udlejer er at vide, at der er én som kan betale lejen, og hvor mange der skal bo der. En udlejer vil typisk langt hellere udleje til et ægtepar end til en enlig person, især hvis denne enlige person er ung og ligner en, der kan finde på at holde larmende fester og/eller have et stadig rend af gæster, som ikke passer på boligen, men efterlader den hærget og stinkende af tobaksrøg og andet 'godt'.

Forskellen på bostadsrätt og hyresrätt er at den første er en andelsbolig, den anden en almindelig lejebolig.

Det øvrige kan jeg ikke hjælpe med.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Bolig i Sverige - hvad skal man undlade at oplyse, og hvor er mulighederne gode?

Indlæg af skaanebo » 18.07.2016 23:32:54

For at komme i betragtning hos Boplatssyd skal du forvente at stå på venteliste i mindst et år.

Hvis du skal pendle med tog så kik på Burløv, Åkarp og Hjærup.

Besvar