Sverige har afvist at jeg bor der

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nydam
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19.02.2016 14:04:47

Sverige har afvist at jeg bor der

Indlæg af Nydam » 19.05.2016 12:23:23

Hej

Jeg er flyttet til Sverige for en måned siden og gik straks på Skatteværket og registrerede min ankomst. Sverige har efter lang sagsbehandlingstid afvist min anmodning om at blive folkebogført - de tror ikke på, at jeg reelt bor i Sverige, men har mistanke om, at jeg stadig har adgang til bolig i Dk, hvilket jeg ikke har. Jeg tror deres mistroiskhed skyldes, at jeg på min indregistreringsblanket angav, at min begrundelse for at flytte til Sverige var, at jeg ville familiesammenføres med min jordanske mand efter EU-reglerne.

Jeg har netop været i kontakt med min sagsbehandler i skatteværket som siger, at jeg enten kan klage over deres afgørelse (og sende endnu mere dokumentation for mit ophold) eller jeg kan gå ned på skatteværket og registrere mig igen - da min sag principielt er lukket. I så fald, siger han, vil en ny sagsbehandler komme til at sidde med min sag.

Mit spørgsmål er, om det ville være ufornuftigt at gå ned og udfylde en ny indregistreringsblanket, men denne gang give en anden begrundelse for min indrejse, ala 'immigration' eller noget lignende? Ville det virke mistænksomt at jeg gav to forskellige grunde, eller har de to sager slet ikke noget med hinanden at gøre?

Og er der nogen, der har erfaring med klagesager hos skatteværket - hvor lang tid tager det? Jeg spørger da min mands ankomst er lige på trapperne, så vi har lidt travlt ift. at sikre at jeg reelt har en adresse her så han kan søge om opholdskort.

På forhånd tak!

Mange hilsner

Ulla Mezian
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14.02.2016 00:31:12

Re: Sverige har afvist at jeg bor der

Indlæg af Ulla Mezian » 21.05.2016 21:04:33

Hej.

Det er rigtig rigtig dumt, at skrive man er flyttet pga. man gerne vil søge om familiesammenføring til ens mand. Det er noget man slet slet ikke skal skrive. Du skal ikke klage, for det kan tage riiiiigtig lang tid. Jeg synes du skal søge igen, og skriv IKKE din grund er for at søge om fs til din mand. Så snart de ser det får man faktisk afslag. Der er rigtig mange andre grunde, som fx fordi du har planer om at købe bil i Sverige da det er billigere end DK. Håber du får det løst, da det svenske personnummer er afgørende om du kan søge om fs til din mand. Jeg ventet på mit personnummer i ca. 2,5 måned...

Besvar