Hjælp. Migrationsverkets hjælp var ikke god nok !!

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ramcan
Indlæg: 135
Tilmeldt: 30.04.2012 17:45:20

Hjælp. Migrationsverkets hjælp var ikke god nok !!

Indlæg af Ramcan » 16.05.2016 21:12:19

Hej alle sammen.
Vi var idag på migrationsverket og fik to blanketter fordi vi gerne vil søge permenet tilstand efter svenske regler. Hun virkede lettere forvirret, da jeg spurgte om man kan søge på webben. Da vi kom hjem leder jeg efter blanketter på nettet og vil søde via web, men den stiller et spørgsmål : om man er i Sverige eller i hjemlandet. Jeg valgte jo Sverige, så skrev den man kan ikke søge via webben, men skal gøre på blanket. Det lyder meget Mærkligt fordi damen sagde vi kan godt søge via webben. Plus sagde hun at der er en afgift som vi ikke behøver at betale fordi jeg konen er dansk statsborger . Så siger jeg at der står ellers man skal betaler, har ikke læst det modsatte, så siger hub bare betal den hvis det er så for i pengene tilbage :-s er blevet mere forvirret nu end jeg var før.

Er der nogle der kan fortælle mig det med blanketterne om det kan være rigtig at jeg ik kan søge via webben når man bor i Sverige, plus med afgiften at vi kan droppe den???

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Hjælp. Migrationsverkets hjælp var ikke god nok !!

Indlæg af mfewk » 17.05.2016 07:44:31

Ramcan skrev:Hej alle sammen.
Vi var idag på migrationsverket og fik to blanketter fordi vi gerne vil søge permenet tilstand efter svenske regler. Hun virkede lettere forvirret, da jeg spurgte om man kan søge på webben.
Søg på nettet og ikke på blanket ved permanent opholdstilstand. På nettet skriver Migrationsverket, at ventetiden er 1-2 måneder og på blanket mellem 8-15 måneder.
Ramcan skrev:Da vi kom hjem leder jeg efter blanketter på nettet og vil søde via web, men den stiller et spørgsmål : om man er i Sverige eller i hjemlandet. Jeg valgte jo Sverige, så skrev den man kan ikke søge via webben, men skal gøre på blanket. Det lyder meget Mærkligt fordi damen sagde vi kan godt søge via webben. Plus sagde hun at der er en afgift som vi ikke behøver at betale fordi jeg konen er dansk statsborger . Så siger jeg at der står ellers man skal betaler, har ikke læst det modsatte, så siger hub bare betal den hvis det er så for i pengene tilbage :-s er blevet mere forvirret nu end jeg var før.

Er der nogle der kan fortælle mig det med blanketterne om det kan være rigtig at jeg ik kan søge via webben når man bor i Sverige, plus med afgiften at vi kan droppe den???
Det lyder meget som om, at du på Migrationsverkets hjemmeside har valgt, at du vil søge om midlertidigt opholdstilladelse og ikke permanent. Du skal vælge "forlang tillstånd" på hovedsiden af Migrationsverkets hjemmeside. Så er der ikke krav om, at din ægtefælle ikke må være i Sverige.

Det er korrekt, at der ikke skal betales afgift, da du er EU-borger.

Ramcan
Indlæg: 135
Tilmeldt: 30.04.2012 17:45:20

Re: Hjælp. Migrationsverkets hjælp var ikke god nok !!

Indlæg af Ramcan » 23.05.2016 17:33:19

Hej.

Tak for informationerne .. det hjalp paa rette vej. men jeg har bare et tillaegsporgsmal.

Naar jeg vaelger forlang tilstaand, saa siger den at jeg skal ansoege 30 inden mit tilstand udlober.

Det kan jeg ikke rigtig forstaa fordi vi har jo i sin tid faet uppehaalskort som udlober i 2018. men vi har bare valgt at soge permenet via de svenske regler nu. hvad gor jeg forkert?????

please hjaelp os

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Hjælp. Migrationsverkets hjælp var ikke god nok !!

Indlæg af mfewk » 23.05.2016 18:16:16

Ramcan skrev:Hej.

Tak for informationerne .. det hjalp paa rette vej. men jeg har bare et tillaegsporgsmal.

Naar jeg vaelger forlang tilstaand, saa siger den at jeg skal ansoege 30 inden mit tilstand udlober.

Det kan jeg ikke rigtig forstaa fordi vi har jo i sin tid faet uppehaalskort som udlober i 2018. men vi har bare valgt at soge permenet via de svenske regler nu. hvad gor jeg forkert?????

please hjaelp os
Så må du jo have opholdstilladelse efter 2 regelsæt. Efter de svenske regler og efter EU-reglerne. De svenske udløber efter 2 år og EU efter 5 år.

Hvis hun har opholdstilladelse efter de svenske, søger hun bare permanent tidligst 1 måned inden den svenske opholdstilladelse udløber.

Du skal dermed ikke bruge datoen for hvornår opholdstilladelsen efter EU-reglerne udløber.

Du er sikker på, at I har efter begge regelsæt?

Ramcan
Indlæg: 135
Tilmeldt: 30.04.2012 17:45:20

Re: Hjælp. Migrationsverkets hjælp var ikke god nok !!

Indlæg af Ramcan » 23.05.2016 19:49:08

Ja er 100% sikker på det. Jeg har bare hørt at mange som har valgt at EU regler skifter regler til de svenske og søger permenet. Det kan man jo efter to år. Vi er her på 3 år, derfor var det vores tanke at søge permenet efter svenske regler altså at ændre vores metode.

Jeg vil bare gerne søge nu.. :-/

Besvar