SU med svensk arbejde og bopæl

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Muslimaah07
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07.03.2014 16:26:13

SU med svensk arbejde og bopæl

Indlæg af Muslimaah07 » 20.03.2016 09:06:53

Halløj :)
Jeg studerer på en netbaseret videregående uddannelse i Danmark og får Su for dette.
Jeg er selvfølgelig fritaget dansk skat for dette og Sverige har dermed beskatningspligten på min danske SU. Hvis jeg nu går hen og scorer mig et fint arbejde heroppe i Sverige, hvordan jeg skal forholde mig til både løn og su? - Gælder fribeløbene for su stadig?
Evt hvis det gør, hvordan tjekkes det op på?
Senest rettet af Muslimaah07 20.03.2016 20:23:42, rettet i alt 2 gange.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: SU med svensk arbejde og bopæl

Indlæg af mh1 » 20.03.2016 14:42:14

Du har oplysningspligt over for SU-styrelsen, og den gælder naturligvis stadig, selv om du bor i Sverige. SKAT DK har endvidere en 'task-force' som tjekker folk med bopæl i udlandet og indkomst fra DK som er helt eller delvist skattefri, såsom pension og SU.

Snyd bliver som hovedregel opdaget, og det kan blive rigtig, rigtig dyrt. For det første skal du betale det tilbage, som du uberettiget har fået i SU. Endvidere kan du risikere tiltale for bedrageri og dermed at blive idømt fængselstraf.
mh
Rådgiver for ÆUG

Muslimaah07
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07.03.2014 16:26:13

Re: SU med svensk arbejde og bopæl

Indlæg af Muslimaah07 » 20.03.2016 20:21:26

Tak! Godt at vide, spændende hvordan tingene fungerer på tværs af lande.. Havde dog ikke i sinde at snyde, ønskede netop at gøre det rette, ergo mit spørgsmål - beklager hvis det fremstod således, men alligevel tak for god info omkring bedrageri..

christinas
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19.10.2015 15:44:56

Re: SU med svensk arbejde og bopæl

Indlæg af christinas » 22.05.2016 11:10:40

hej Muslimaah07

Som hvis du boede i Danmark har du har et fribeløb. Så det er de danske regler der gælder her. prøv og tjek nedenstående link, så ser du satserne.
Jeg læser også i Danmark på fjernundervisning og arbejder ved siden af i Sverige.

Du opgiver jo din SU op din danske årsopgørelse og din svenske indkomst i Sverige. Det er skat øresund der har styr på det vil jeg mene.


http://www.su.dk/su/su-betingelser/saa- ... fribeloeb/

Besvar