barnbidrag fra försäkringskassen

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

barnbidrag fra försäkringskassen

Indlæg af mfewk » 17.03.2016 20:00:38

Min ægtefælle fra Thailand er blevet folkeregistreret i Skatteverket september 2015 og opnået opholdstilladelse februar 2016 (efter de svenske og EU-reglerne).

Hun har et barn med, der ligeledes er blevet folkeregisteret og opnået opholdstilladelse.

Vi har søgt om barnbidrag fra Försäkringskassen. De oplyser, at de først udbetaler måneden efter, at der er opnået Uppehållstillstånd og ikke måneden efter hvornår de er blevet folkeregistreret. I brevet anfører de, at der kan opnås børnebidrag fra bosætning, hvilket jeg synes betyder fra september.

Jeg har spurgt Försäkringskassen om de er sikker på dette, idet jeg er dansk statsborger, og de er folkeregistreret inden de fik opholdstilladelsen. Telefondamerne siger, at de er sikre.

Er der nogen herinde, der kender reglerne og har prøvet det i praksis? Er det fra folkeregistrering eller opholdstilladelsen, at man har ret til børnebidrag som ikke EU-borger?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: barnbidrag fra försäkringskassen

Indlæg af skaanebo » 18.03.2016 03:12:41

Man skal ALDRIG stole på "telefondamer" og mundtlig information. Klag og få det sort på hvidt.

Besvar