Forsikring til min kone fra Peru

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
InkaVisum
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16.11.2014 16:48:38

Forsikring til min kone fra Peru

Indlæg af InkaVisum » 17.10.2015 23:14:06

Hej igen :/

Nu har vi fået brav fra skatteverket igen og så er der mange forskellige spørgsmål, som banker på og gør mig helt i tvivl om absolut det hele igen :cry:

Jeg har tidligere spurgt herinde hvad var korrekt, at gå til migrationsverket først eller til skatteverket først. Man skrev at skatteverket og folkebogføringen skulle gå i gennem først.

Jeg har søgt om folkebogføring i Sverige til min kone. De vil jo have en forsikring til hende, så mit første spørgsmål er:

Er jeg berettiget til at få et blåt sygesikringskort til hende?

Info:
Jeg er bosat i Sverige(folkebogført) som studerende, men har i lige så høj grad et fritidsarbejde i DK. Har læst mig frem til at en ca. 10 timer om ugen samtidigt kan gøre mig til arbejdstager. Dette er jo reelt blot et fritidsjob, men jeg har dog ofte 2 dage(af mindst 7 timer) pr. uge og har her i efterårsferien arbejdet 6 dage. De foregående måneder kan også understøtte påstanden om mindst 2 dage(af 7 timer) pr. uge.

Jeg ved jo selvfølgelig, at det meste er guidelines, men ville gerne have nogle ordentlige argumenter når nu jeg møder systemet hos borgerservice eller udbetaling DK.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Forsikring til min kone fra Peru

Indlæg af skaanebo » 18.10.2015 09:57:18

Du skal arbejde mindst 8 timer om ugen i Danmark for at kunne få det særlige sundhedskort for grænsegængere og dermed også det blå EU-kort.

Som studerende får du ingen forsikring fra Danmark.

Når du arbejder ca. 14 timer om ugen, burde det derfor ikke være noget problem at få forsikring fra Danmark.

InkaVisum
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16.11.2014 16:48:38

Re: Forsikring til min kone fra Peru

Indlæg af InkaVisum » 19.10.2015 07:33:16

I dag sagde de fra udbetaling Danmark, at jeg skulle sende en kvittering med fra "da vi var på migrationsverket". Som sagt i det første indlæg, så har vi aldrig været på migrationsverket endnu, da vi har fået at vide, at hun skal folkebogføres først?

Så nu føler jeg lidt igen, at vi står på bar bund... :/

Skal vi tage hen på migrationsverket i dag og blot aflevere et eller andet for så at få den kvittering af en art?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Forsikring til min kone fra Peru

Indlæg af skaanebo » 19.10.2015 07:38:40

Hun skal ikke folkeregistreres først. Hun kan vel slet ikke folkeregistreres uden det blå kort.

Så I skal hen til Migrationsverket og aflevere en ansøgning. Og ja, her kræves så også det blå kort.

InkaVisum
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16.11.2014 16:48:38

Re: Forsikring til min kone fra Peru

Indlæg af InkaVisum » 19.10.2015 07:41:56

Godt, for så forstår jeg ingenting mere.

Nu har vi befundet os her siden juli. Hvad skal vi så præcis ansøge om på migrationsverket, når vi tager derhen i dag?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Forsikring til min kone fra Peru

Indlæg af skaanebo » 19.10.2015 07:47:07

Hun skal søge om opholdskort efter EU-regler. Hvis I har til hensigt at blive boende i Sverige på lang sigt, og hvis I er gift, kan I også samtidig søge efter nationale svenske regler.

I skal medbringe udførlig dokumentation for din status som "person med tilstrækkelige midler".

Samme papirer skal afleveres til Skatteverket for at hun kan blive folkeregistreret. Så I kan tage hen til Skatteverket umiddelbart efter, at I har været på Migrationsverket.

Men uden det blå kort sker der intet i sagen.

InkaVisum
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16.11.2014 16:48:38

Re: Forsikring til min kone fra Peru

Indlæg af InkaVisum » 19.10.2015 07:52:56

Kan jeg søge elektronisk hos migrationsverket for min kone, hvis jeg nu i dag henter mit svenske ID-kort?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Forsikring til min kone fra Peru

Indlæg af skaanebo » 19.10.2015 07:54:56

Det aner jeg ikke noget om.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Forsikring til min kone fra Peru

Indlæg af mfewk » 19.10.2015 20:32:29

Hej InkaVisum

Vi har lige været hele møllen igennem, så jeg vil kort opridse, hvad vi har gjort for at hjælpe dig på vej. Vi bor også i Sverige.

- Vi blev gift ultimo august i Danmark
- Jeg fik registreret vielsen hos Skatteverket umiddelbart efter
- Vi søgte om opholdstilladelse efter de svenske regler og efter eu-reglerne primo september i år
- Samme dag søgte vi om personnummer hos Skatteverket. Medarbejderen hos Skatteverket ville ikke sende vores "anmeldelse om flytning til Sverige" videre i Skatteverket, men vi "tvang" ham :D . Han ville ikke videresende, da han mente vi skulle vente på opholdstilladelsen
- Migrationsverket sendte få dage efter kvitteringsbreve og med dem i hånden søgte vi om blå kort fra Udbetaling Danmark, idet Udbetaling Danmark vil have dokumentation for at ægtefællen bor hos dig, og der er de tilfredse med kvitteringsbrevet fra Migrationsverket
- Da vi modtog de blå kort sendte vi dem videre til Skatteverket (som havde rykket for dem) og fik herefter personnummer efter få dage. Du kan evt. vente med at ansøge om personnummer i Sverige til din ægtefælle har modtaget det blå kort, da behandlingstiden hos Skatteverket er kort og ikke de 10-12 uger som de oplyser.
- nu har vi også søgt om id-kort hos Skatteverket
- de blå kort er ligeledes nu sendt til Migrationsverket

Tidligere har der været forskel på om man søgte elektronisk eller på blanket hos Migrationsverket. Det skulle ikke længere være gældende. Det har jeg fået bekræftet hos en medarbejder på Migrationsverket. Så afleverer bare papirerne personligt

Så nu venter vi bare på opholdstilladelsen. Alt andet er klaret :D :D :D

InkaVisum
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16.11.2014 16:48:38

Re: Forsikring til min kone fra Peru

Indlæg af InkaVisum » 09.11.2015 23:43:36

mfewk skrev:Hej InkaVisum

Vi har lige været hele møllen igennem, så jeg vil kort opridse, hvad vi har gjort for at hjælpe dig på vej. Vi bor også i Sverige.
Vi gjorde som du beskrev, bortset fra at vi blot bad om et midlertidigt bevis på det blå sygesikringskort.

Og i dag fik vi bekræftet at hun er blevet folkebogført :) dvs. på under de 12 uger som du beskrev så det var da endeligt noget positivt. Det er i øvrigt altid en god ide at holde sig "up to date" med ens sag ved at ringe til sagsbehandleren når man har afleveret papirer og sådan.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Forsikring til min kone fra Peru

Indlæg af mfewk » 10.11.2015 00:00:28

Vi forsøgte også at få min ægtefælle folkeregisteret i Sverige med det midlertidige blå-kort men det var ikke godt nok til vores sagsbehandler. Så vi måtte vente på de fysiske blå kort. Så der har I været mere heldige med jeres sagsbehandler end vi var med vores :D

Besvar