Hvad indebærer grænsegængerreglen?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lenada
Indlæg: 130
Tilmeldt: 04.10.2013 17:47:13

Hvad indebærer grænsegængerreglen?

Indlæg af Lenada » 24.02.2015 21:14:29

Kære Æug
Jeg fik forleden et brev fra SKAT om, at jeg nu er begrænset skattepligtig. Jeg kan umiddelbart ikke se den store forskel, eller er der noget jeg som begrænset skattepligtig skal være obs på?
Samtidig kan jeg på det nedenstående link se, at jeg måske kan benytte min mands ubenyttede fradrag, hvis han har haft en lille indkomst:
"Sambeskatning - hvis medarbejderen har en ægtefælle, der er uden indkomst. Sambeskatning som udgør et ekstra personfradrag, reduceres med ægtefællens indkomst og falder bort hvis ægtefællen har over 42.800 i indkomst (løn, föräldrapenning osv)."
http://www.oresunddirektbusiness.dk/ind ... ngerreglen
Kan man få det med tilbagevirkende kraft? Min mand havde en indkomst på mindre end 42.800 i 2014. Men jeg troede han intet skulle have modtaget, før jeg kunne gøre brug af hans ubenyttede fradrag. Min mand bor i Sverige, hvis det gør en forskel.
Tak for et super forum.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvad indebærer grænsegængerreglen?

Indlæg af fundiver199 » 25.02.2015 11:37:18

Grænsegængerreglen har ikke noget at gøre med EU-opholdsret. Det er et rent skatteteknisk spørgsmål, og det bedste sted at få svar på det - udover hos Skat - er hos Øresund Direkt, der både har et kontor i Malmø og en hjemmeside, som du finder her:

www.oresunddirekt.dk

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvad indebærer grænsegængerreglen?

Indlæg af skaanebo » 25.02.2015 11:41:17

Og fordelen ved at blive beskattet efter grænsegængerreglen er, at du beskattes næsten som om, du boede i DK og dermed har de samme fradrag, som om du boede i DK.

Besvar