Skatteverket - ventetid personnummer nu 10-12 uger

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

s.københavn

Skatteverket - ventetid personnummer nu 10-12 uger

Indlæg af s.københavn » 02.11.2014 19:57:30

Hej alle,

En rigtig kedelig nyhed fra Sverige/Malmø.

Personnumre kan nu være op til 10-12 uger til at blive udstedt!!

Vi har ventet snart 8 uger på min mands personnummer vi i første omgang fik, at vide ville tage 4-6 uger, da vi ringede og klagede efter 6 uger fik vi at vide at det kunne tage op til 8 uger. Vi forsøgte stadig at presse på og tog på skatteverket, hvor de her sagde at de efter møde med Stockholm i sidste uge, nu skulle fortælle alle der ansøgte, at ventetiden nu er blevet sat op til 10-12 uger ventetid - ja helt op til 3 måneder!

Det er urimelig lang tid for personnumre!! Det er ligegyldigt om man blot kommer fra DK og skal registeres.

Kan det være rigtigt, at der slet ikke er en MAX grænse for sådan noget.

Det burde ikke tage mere en MAX 10 hverdage for sådan noget! :( :( :(

Nogle der har gode råd eller erfaringer med, at fremskynde processen? Jeg ringer og ringer. Vi har ikke engang fået tildelt sagsbehandler.

fundiver199

Re: Skatteverket - ventetid personnummer nu 10-12 uger

Indlæg af fundiver199 » 04.11.2014 07:51:37

Hvis der er lang kø ved kassen i supermarkedet, fordi de for at spare på lønudgifterne kun holder 2 kasser åbne, så kan man ikke gøre andet end at vente, til det bliver ens tur. Det er fuldstændig det samme, hvis der er kø hos en offentlig myndighed.

I supermarkedet kan man i protest mod ventetiden vælge at handle ind et andet sted. Og hvis man synes, at ventetiden på f.eks. personnummer er for lang i Sverige, kan man tilsvarende vælge at bosætte sig i et andet land.

Det må indgå i den samlede vurdering af, om det er attraktivt at bo i Sverige eller ej. Og måske er Sverige slet ikke så interesserede i at få flere "kunder" i form af danskere med ægtefæller fra lande uden for EU? Det kunne jo også være en del af forklaringen på de lange ventetider på både personnummer og EU-opholdskort.

En anden kan være, at Skatteverket er bagud med arbejdet, fordi de også skal udstede personnumre til de rekord mange flygtninge, der kommer til Sverige i disse år.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.11.2014 07:58:12

Den for mig at se bedste løsning er beskrevet her:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... r/flyttedk

Livet er for kort til lange køer, din mand har meget bedre jobmuligheder i Danmark, fordi han ikke skal konkurrere med 50.000 syriske flygtninge om de samme jobs, og du selv kommer formentlig tættere på dit arbejde, da du sandsynligvis i dag er grænsependler.

sila

Indlæg af sila » 06.11.2014 12:10:09

Hejsa,

Jeg synes, at jeg havde læst følgende et sted, men jeg kan ikke finde det igen, så måske nogen har et svar?

Er det ikke muligt at indgive ansøgning om familiesammenføring efter svenske regler, når man er flyttet til Malmø, og så eftersende personnummeret, når det kommer? Hvis man ellers har lejekontrakt osv. på plads, så man kan dokumentere over for Migrationsverket, at man bor der?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.11.2014 12:15:45

Man kan gøre det ved ansøgning efter EU-regler.

Ved ikke om den ordning også fungerer efter svenske regler.

sila

Indlæg af sila » 06.11.2014 12:21:21

Okay, godt at vide !

Er der mon nogen herinde, der har fået lov til det, når de har søgt efter svenske regler?

Vi havde tænkt os at søge efter svenske regler, men skal vi pludselig vente i 3 mdr. på mit personnummer, rykker det noget ved planerne ... det skal åbenbart ikke være nemt ;)

acccar85

Indlæg af acccar85 » 18.11.2014 23:03:10

Hvad sker der hvis man før har haft ophold i Sverige og har haft et personnummer. Vil man så ikke kunne blive der med sin familie (ægtefælle og 3børn ) hvis man søgte begge dele?

Mine børn har dansk statsborgerskab. Det er "kun" min mand vi mangler at få herop.

Jeg følger rigtig meget med i forummet og forbereder mig på en familiesammenføring meget snart
Imens undersøger jeg lejlighed og skal have sparet op så meget som muligt så vi kan søge efter nytår, når min mand besøger os. Men vores ægteskab er ikke registreret, skal der bare registreres i Sverige på skatteverket ? Eller folkbokföring?

Jeg siger rigtig mange tak til bl.a. Skaanebo fundiver mh og øvrige admins. I gør er godt stykke arbejde

Hele min historie kommer lidt senere . Jeg undersøger lidt mere :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.11.2014 23:14:14

Hvis du tidligere har boet i Sverige og derfor allerede har et svensk personnr., skal du selvfølgelig ikke vente 10-12 uger på at få udstedt et nyt svensk personnr. Du beholder dit gamle personnr. Men der kan jo stadig gå noget tid med at blive folkeregistreret, hvor længe er så bare svært at sige.

Hvis du er gift nu, skal du sørge for at få det registreret hos Borgerservice i Danmark. Så overføres de oplysninger også automatisk til Sverige, når du bosætter dig der.

acccar85

Indlæg af acccar85 » 19.11.2014 01:08:59

tak. jeg har ikke vielsespapirerne, det er min mand som har dem. så jeg bliver nødt til at få ham til at tage dem med, så kan jeg bare registrere det når det er.

Jeg kan huske dengang jeg flyttede til sverige at de flyttede min adresse med det samme.
Håber det sker.

Er det så bare nok at min mand kommer med til folkbokforing eller hvad er det første skridt vi skal tage, når vi har fundet lejlighed i malmo?

Jeg vil søge både svensk og efter eu regler.
Forsvinder forsørgerkravet?
han må gerne være hos os mens den bliver behandlet ikke?

Et helt andet spørgsmål. vil de spørge hvorfor vi ikke har søgt i alle disse år vi var gift?
vi har nemlig boet lidt i tyrkiet og så har haN været frem og tilbage med turistvisum.
det er bare hårdt nu både for børnene og mig selv

Vil det have fordele at vi har 3 børn i forvejen?

Jeg overvejer at starte på sosu-uddannelsen hvor jeg får su i starten og så elevløn.
og jeg er begyndt at spare sammen, ville det hjælpe på det at jeg studerer og har en mindre opsparing fremfor 100.000 kroner?

hva med su. man kan få forsørgertillæg, men når han ikke er på su(eller ikke har indtægt i vores tilfælde), vil jeg så ikke kunne få forsørgertillæget, og bare få alm su + eventuelle lån?

Jeg håber ikke det er blevet indviklet. men jeg er begyndt at få mod på det med flytning og få ham herop osv, efter jeres indlæg.
Vi har heletiden ventet på at spare op men det er ikke en løsning for mine børn har ikke set deres far i mere end 3 mdr nu, og han kommer først om 3 mdr, så det er virkelig hårdt uden netværk. :(

acccar85

Indlæg af acccar85 » 19.11.2014 01:12:39

lige en anden ting. hvis vi fx flytter til sverige inden visummets udløb, dvs på dag 87, vil han stadig kunne blive sammen med os, hvis adressen ikke flyttes hurtigt?
dvs hvis den når at blive flyttet på en uge eller 2, så er hans visum jo udløbet. hva sker der så?

acccar85

Indlæg af acccar85 » 20.11.2014 06:49:59

skaanebo kunne du godt svare så bliver jeg rigtig glad :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.11.2014 08:58:48

Hvis du har været gift i FLERE ÅR uden at få det registeret i Danmark, så skal du da se at få det gjort med det samme! Det har du faktisk pligt til at få gjort hurtigst muligt efter indgåelse af ægteskab. Så må din mand sende jeres vielsespapirer med kurerpost (ikke almindelig post) til dig.

Der er ikke noget forsørgerkrav ved ansøgning efter svenske regler. Det stilles ved ansøgning efter EU-regler, dvs. så skal du have en fast indkomst og/eller opsparing at leve af.

Ved ansøgning efter svenske regler, vil de sikkert spørge, hvorfor I har ventet så længe med at bo sammen. At I har tre børn sammen tyder på, at der ikke er tale om et proformaægteskab eller et tvangsægteskab.

Spørgsmål om SU kan du stille til SU-kontoret.

Et udløbet visum er ikke et problem ved ansøgning efter EU-regler. Men måske ved ansøgning efter svensker regler? Det ved jeg faktisk ikke. Under alle omstændigheder bør I lægge vejen forbi Migrationsverket og søge, INDEN hans visum udløber. Man kan godt søge, selv om du endnu ikke har fået et svensk personnr.

Så de første skridt er altså: 1. Skatteverket. 2. Migrationsverket.

acccar85

Indlæg af acccar85 » 20.11.2014 10:19:00

tak skal du have. grunden til at vi ikke har søgt, det er fordi han har haft arbejde inden for hæren og vi har boet sammen i tyrkiet. og så lidt frem og tilbage på turistvisum, mens jeg har boet i dk med mine børn. vi har ikke "turdet" søge, fordi vi har fået fortalt en masse skrækhistorier om at vi kunne få afslag, hvis vi ikke havde 100.000 kr og bla bla

der er mange historier og vi har altid ventet og ventet, men nu er jeg begyndt at få modet op. han har opsagt sit job i hæren og vil gerne være sammen med os i sverige.

Jeg må se at få vielsespapirerne frem så

tusind tak for dine svar :)

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh » 20.11.2014 13:02:31

Uanset om I ville søge fs eller ej, så har du pligt til at lade dit ægteskab registrere, ligesom din mand har pligt til at lade det registrere i Tyrkiet (det er IKKE nok at man bliver viet, man skal til Nüfus Dairesi og meddele at man blev gift).

Hvis du har fået nogen som helst tilskud som eneforsørger i DK (ekstra børnetilskud, friplads osv.), så har du fået dem på forkert grundlag og har faktisk begået socialbedrageri. Bare så du er advaret.
mh
Rådgiver for ÆUG

acccar85

Indlæg af acccar85 » 21.11.2014 00:49:42

tak for din advarsel. det har jeg så ikke, bare rolig.

Besvar