Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

smaster
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.07.2014 21:33:37

Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af smaster » 27.07.2014 22:13:56

Hej alle,

Jeg har gennemsøgt forumet, men har ikke fundet svar.

Vi er et dansk-amerikansk par, som påtænker at flytte til Sverige næste år fra USA. Vi har været gift i 6 år (7 år på det tidspunkt), hvoraf vi har boet 3 år i Danmark og 3 år i USA.

Det ser ud til at min amerikanske kone vil kunne få permanent opholdtilladelse med det samme, da vi har boet sammen i mere end 2 år. Desuden kan vi nu søge efter vi er flyttet til Sverige under svenske regler.

Ligeledes tror jeg, at min kone kan begynde at arbejde med det samme: "If you have a right of residence by working, studying, being self-employed or living on your pension or other sufficient means for supporting your family, your family has the right to start working or studying immediately after coming to Sweden. They do not need to wait until they applied for or have been granted a residence permit."

Lige nu ser det ud til at sagsbehandlingstiden er 11-12 måneder. Mit spørgsmål er om min amerikanske kone under sagsbehandlingen vil være social sikret i Sverige eller om vi selv skal finde en privat sundhedsforsikring som er gyldig i de 11-12 måneder, mens vi venter svar? Eller bliver personnummer indvilget før, mens vi venter? Nogen med erfaringer?

Tak!!!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2014 07:06:34

Ved anvendelse af Sveriges egne regler skal din kone som udgangspunkt vente i USA, til ansøgningen er imødekommet. Og dermed kan man sige, at spørgsmålet om sygesikring bliver irrelevant.

Der er nogle undtagelsesmuligheder for at få lov at vente i Sverige, f.eks. hvis man har børn sammen, og disse børn er vant til at have begge deres forældre om sig. Og i den situation er svaret, at din kone IKKE er dækket af noget som helst i Sverige, så længe hun er der på processuelt ophold, og hun har IKKE nogen som helst rettigheder.

I bør derfor overveje at anvende EU-reglerne, hvor din kone netop har alle rettigheder med det samme. I hvert fald i teorien, for i praksis kan det være svært at få lov at benytte dem. Men får hun f.eks. tilbudt et job, vil det som oftest kunne sætte skub i Skatteverket, så de giver hende et personnummer. Men de skal som regel skubbes, de gør det ikke "frivilligt".

smaster
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.07.2014 21:33:37

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af smaster » 28.07.2014 15:06:46

fundiver199 skrev:Ved anvendelse af Sveriges egne regler skal din kone som udgangspunkt vente i USA, til ansøgningen er imødekommet. Og dermed kan man sige, at spørgsmålet om sygesikring bliver irrelevant.
Hej fundiver199. Dette er IKKE korrekt. Ifølge Migrationsverkets hjemmeside kan en "non-EU" ægtefælle af en nordisk statsborger anvende svenske regler og ansøge efter de er ankommet til Sverige: http://www.migrationsverket.se/English/ ... tions.html

Min ægtefælle kan desuden arbejde og studere før man overhovedet har ansøgt om opholdstilladelse (fra samme link som ovenfor): "Immediate right to work and study: If you have a right of residence by working, studying, being self-employed or living on your pension or other sufficient means for supporting your family, your family has the right to start working or studying immediately after coming to Sweden. They do not need to wait until they applied for or have been granted a residence permit."

Det er derfor jeg tænker, at hun kan ansøge om og få et personnummer med det samme, da en permanent opholdtilladelse ifølge det ovenstående link er antydet fordi vi har været gift og boet sammen i mere end 2 år. Det ser ud til at man blot skal vise, at man har intentioner om at blive i længere end 12 måneder. Vi har desuden et barn sammen som også er dansk statsborger.

Er der andre der har erfaringer med sygesikring under processuelt ophold?

Tak!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2014 15:46:53

Det er rigtigt. Så åbenbart har Sverige ændret sin praksis igen for 117. gang. Det er efterhånden nærmest umuligt at følge med i, så tak for opdateringen :D

Hvad angår det med at arbejde og så videre skal det forstås sådan, at hvis din kone har EU-opholdsret, fordi DU er arbejdstager, studerende, person med tilstrækkelige midler og så videre og dermed selv har EU-opholdsret, så må hun også arbejde etc. Det skyldes, at EU-opholdsret er noget, man HAR baseret på de objektive forhold, og ikke noget man FÅR efter en ansøgning.

Hvis I derimod vil søge efter de svenske regler med dig som kontanthjælpsmodtager, så har din kone ikke EU-opholdsret, og dermed heller ikke ret til at arbejde og så videre. Jeg burde derfor have været lidt mere præcis og have skrevet, at din kone ikke har nogle rettigheder, med mindre du opfylder betingelserne for at have EU-opholdsret. Det er dette, der er det afgørende, ikke hvilke ansøgningsskemaer hun har eller ikke har udfyldt.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2014 16:00:19

Så for nu at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål:

Som udgangspunkt vil din kone ikke få udstedt et svensk personnummer, før opholdstilladelsen er udstedt. Hvis I over for Skatteverket kan dokumentere, at hun har EU-opholdsret, kan det dog somme tider lykkes at overtale dem til at udstede personnummer selv uden gyldig opholdstilladelse.

Senest hørte vi om et tilfælde, hvor den udenlandske ægtefælle var blevet tilbudt job i Sverige, og hvor dette med succes blev anvendt til at presse Skatteverket til at udstede personnummer, da arbejdsgiveren skal bruge dette for at udbetale løn og tilbageholde skat.

Hvis du arbejder i Sverige, har din kone EU-opholdsret, og er via dig dækket af den svenske sygesikring. Hvis du arbejder i Danmark, kan du fra Danmark få udstedt et blåt EU-sygesikringskort til hende, og så må Sverige og Danmark selv diskutere, hvem der skal betale regningen, hvis hun får brug for lægehjælp.

Hvis du ikke arbejder i nogle af de to lande, vil i være nødt til at tegne en privat sygesikring til hende, hvis I vil være dækket, indtil hun har fået sit personnummer.

smaster
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.07.2014 21:33:37

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af smaster » 28.07.2014 16:30:56

fundiver199 skrev:Som udgangspunkt vil din kone ikke få udstedt et svensk personnummer, før opholdstilladelsen er udstedt. Hvis I over for Skatteverket kan dokumentere, at hun har EU-opholdsret, kan det dog somme tider lykkes at overtale dem til at udstede personnummer selv uden gyldig opholdstilladelse.
Ja, det kan være at der er blevet ændret praksis på det seneste med hensyn til nordiske statsborgere.

Det lyder meget rigtigt. Vi kunne nu heller ikke finde på at flytte til Sverige uden at jeg havde et arbejde i forvejen, ellers er det jo som regel ret svært at få sig et sted at bo.

Så, hvis jeg finder arbejde i Sverige (eller i Danmark eller Norge som grænsegænger) for derefter at flytte til landet, så må hun jo med det samme få ret til at arbejde eller studere, og på den måde også blive socialt sikret med det samme.

Og så ser det også ud til at hun får PERMANENT opholdtilladelse med det samme: "If you have previously lived together in your country of origin for a period of at least two years, your family member will generally be granted a permanent residence permit." Ikke dårligt! Det er unægteligt noget nemmere end i DK!

Det lyder som om der er muligvis en kortere periode hvor tingene bliver udstedt, hvor vi bliver nødt til at være dækket under privat sygesikring. Hun har jo dansk CPR nummer (hvis det da ikke er inaktivt) fra da vi boede i Danmark, så det må kunne bruges til at få en privat sygesikring...måske? Hmmm...

Ellers må vi vel bruge en rejsesygesikring fra USA, der gælder de første 3-4 måneder...måske?

Som amerikansk statsborger har hun også ret til at opholde sig i landet (Sverige eller Danmark) i op til 90 dage uden visum eller anden opholdstilladelse mens vi leder efter arbejde. Så kunne vi jo passende besøge familien i Danmark.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af fundiver199 » 29.07.2014 09:21:08

Jeg er helt enig i alt, hvad du skriver, og tilbage er vel kun at ønske held og lykke med projektet! :D

Siden du nu nævner arbejde i Norge, vil jeg for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at Norge er et EØS-land, og at retten til fri bevægelighed dermed også gælder i Norge. Frem for at bo i Sverige og arbejde i Norge, ville en mere oplagt mulighed derfor nok være både at bo og arbejde i Norge.

Og nej så kan din kone ikke på permanent opholdstilladelse med det samme, men spørgsmålet er vel også, om det i virkeligheden er SÅ altafgørende for hende? Angsten for at blive ”sendt hjem til USA” må vel alt andet lige være mindre end eksempelvis angsten for at blive ”sendt hjem til Afghanistan”.

Hvis I stadig bor i Norge efter 5 år, er permanent EU-opholdsret en generel rettighed, hun har, uden der må stilles krav om beståelse af prøver, eller hvad har vi ellers. 5 års lovligt ophold er alt, hvad der kræves, og det synes jeg egentlig er til at leve med.

smaster
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.07.2014 21:33:37

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af smaster » 29.07.2014 14:23:50

Tak for din hjælp fundiver199!

Vi har nu mest tænkt på Sverige fordi min kone og jeg gerne vil prøve noget nyt, og så er proceduren bare så meget lettere også, og prisen lavere. Det ser i hvert fald ud til at det er en relativt enkel sag i forhold til hvad vi før har prøvet i både Danmark og USA.

Og med en permanent opholdtilladelse kan man jo se hvordan tingene går så længe man har lyst. Vi kan jo altid tage tilbage til USA, hvis det ikke lige er sagen i Sverige.

Tusind tak for dine svar. Det hjalp!

smaster
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.07.2014 21:33:37

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af smaster » 02.08.2014 00:49:49

Var lige inde og se på ventetiderne. For nordiske statsborgere er den i øjeblikket på 16 måneder!!!! Det er jo helt absurd.

Det afføder et par spørgsmål:

1. Hvis vi søger fra udlandet, SKAL jeg så være til stede og bo i Sverige mens min kone venter i USA? Det skal vi vel for at kunne opfylde boligkravet?

2. Og hvis vi ansøger efter vi er kommet til Sverige, så er min kone stavnsbundet i Sverige uden at kunne rejse ud af landet i måske mere end 16 måneder, hvor hun samtidig ikke vil have nogen som helst rettigheder ud over at kunne arbejde?

Tak

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2014 06:25:36

1) Ja

2) Nej men hvis hun har været i Schengen i mere end 90 dage ud af 180 dage, kan hun hverken lovligt bevæge sig til andre schengenlande, eller komme ind i Schengen igen, uden at en svensk ambassade har udstedt et nationalt begrænset visum til hende.

Og i den situation må hun rejse med et fly, der går direkte til en svensk lufthavn, så hun kommer gennem paskontrollen i Sverige og ikke i f.eks. Amsterdam eller København. Altså må hun eksempelvis flyve med SAS fra New York direkte til Stockholm, eller hvad der nu kan lade sig gøre.

Hun har ret til at få udstedt EU-opholdskort efter højest 6 måneder, men svenskerne overholder ikke pt. dette, med mindre man råber meget højt og slår dem i hovedet med EU-direktivet.

smaster
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.07.2014 21:33:37

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af smaster » 02.08.2014 20:40:31

fundiver199 skrev: 2) Nej men hvis hun har været i Schengen i mere end 90 dage ud af 180 dage, kan hun hverken lovligt bevæge sig til andre schengenlande, eller komme ind i Schengen igen, uden at en svensk ambassade har udstedt et nationalt begrænset visum til hende.
Jeg synes ikke 12-14 måneders stavnsbinding lyder som noget vi har specialt meget lyst til.

Et par spørgsmål mere:

1. Så hvis hun har været i Sverige i mere end 90 dage ud af de seneste 180 dage kan vi ikke engang tage over og besøge vores danske familie, muligvis i 12-14 måneder indtil hun har fået ophold? Og da slet ikke familien i USA?
2. Dette gælder kun når man søger efter de svenske regler?
3. Hvis man søger efter EU reglerne kan man bevæge sig frit rundt i både EU og udenfor EU?

Tusind tak!

Katrine
Indlæg: 70
Tilmeldt: 14.05.2014 21:56:03
Geografisk sted: Herning

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af Katrine » 03.08.2014 10:33:35

Ad 1
Kan eller må. Min erfaring er at det kun er de med mørkere hud der tjekkes i Øresundstogene. Men nej man må ikke.
Ad 2
De samme regler gælder i DK, men da behandlingstiden her er langt kortere afbødes problemet.
Ad 3
Det må en af de klogere svare på

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2014 20:25:42

En amerikansk statsborger er visumfri i Schengen, og må derfor opholde sig i Schengen i 90 ud af 180 dage. Herefter kræves et gyldigt opholdskort fra et schengenland, uanset om det så er udstedt efter nationale regler eller EU-regler. Medens man venter på det, må man være i det land, hvor man har søgt om det, men ikke rejse til andre schengenlande.

Dog har ægtefæller til EU-borgere, der ledsager eller slutter sig til dem, altid ret til indrejse, men de har pligt til at være i besiddelse af et visum, hvis de ikke er visumfri.

Så får du lyst til at tage din kone med dig på 14 dages ferie til Italien eller Danmark, kan hun før rejsen søge om et visum på den italienske eller danske ambassade i Stockholm. Helt på samme måde som, I begge to skal søge om visum på den kinesiske ambassade, hvis I gerne vil 14 dage til Kina.

Så stavnsbundet er hun altså ikke, men hun vil, som så mange andre, være underlagt visumkrav i resten af Schengen.

I praksis er der selvfølgelig ikke nogen, der rejser hele vejen fra Malmø til Stockholm for at søge om et visum til en 1-dages tur til København. Folk rejser bare over broen og håber på, de ikke bliver stoppet og sendt med det første tog retur til Sverige.

smaster
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.07.2014 21:33:37

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af smaster » 05.08.2014 14:51:20

Tak Katrine og fundiver!

Det lyder ikke helt så slemt som jeg først troede, omend det dog er nogle meget omstændige regler.
fundiver199 skrev:Medens man venter på det, må man være i det land, hvor man har søgt om det, men ikke rejse til andre schengenlande.
Så, fundiver, siden du kun nævner ind- og udrejse af Schengenlande.

1. Har jeg forstået dig ret når jeg siger, at i de måneder sagen er under behandling, vil hun, inden 90 dage er gået, kunne besøge familien i USA (altså et ikke-Schengenland) i 90 dage for derefter at blive visumfri igen i 90 dage? Eller er de regler sat ud af spil siden hun har søgt om ophold?

Ved du om der findes faste rammer for, hvor længe man må være væk, mens sagen behandles? Må man fx tage hjem i 90 dage?

2. Hvis det er en kortere rejse (fx 3-4 uger), så kan vi kun komme tilbage gennem en svensk lufthavn, hvor man kommer gennem Schengenpaskontrollen i Sverige? Og det vil være helt fint og reglementeret, også mens sagen er under behandling?

Tak

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - sygesikring under sagsbehandling

Indlæg af fundiver199 » 05.08.2014 15:31:09

smaster skrev:1. Har jeg forstået dig ret når jeg siger, at i de måneder sagen er under behandling, vil hun, inden 90 dage er gået, kunne besøge familien i USA (altså et ikke-Schengenland) i 90 dage for derefter at blive visumfri igen i 90 dage?
Ja præcis. Efter 90 dage uden for Schengen vil hun igen have 90 visumfri dage, hun kan indrejse på. Fuldstændig som hun har det nu, der er ingen forskel.
smaster skrev:Eller er de regler sat ud af spil siden hun har søgt om ophold?
Nej de bliver først sat ud af spillet, når/hvis hun får en opholdstilladelse eller et EU-opholdskort.
smaster skrev:Ved du om der findes faste rammer for, hvor længe man må være væk, mens sagen behandles? Må man fx tage hjem i 90 dage?
Hun har ingen som helst pligt til at være i Sverige, før hun har fået udstedt sit EU-opholdskort eller sin opholdstilladelse.
smaster skrev:2. Hvis det er en kortere rejse (fx 3-4 uger), så kan vi kun komme tilbage gennem en svensk lufthavn, hvor man kommer gennem Schengenpaskontrollen i Sverige?
Ja præcis.
smaster skrev:Og det vil være helt fint og reglementeret, også mens sagen er under behandling?
Ja men det vil kræve udstedelse af et nationalt begrænset svensk visum på f.eks. ambassaden i Washington og dermed være noget omstændeligt, bla. fordi det for ambassaden vil være en meget usædvanlig forespørgsel.

Besvar