Co adresse

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sagarino
Indlæg: 97
Tilmeldt: 10.03.2012 03:39:50

Co adresse

Indlæg af Sagarino » 06.10.2013 17:02:08

Hejsa.

Jeg vil lige hører om nogle hjælpe mig.

Vi er ved at lede efter lejlighed i Malmø. Min kæreste har fået opholdstilladelse efter de svenske regler. Vi har så fundet en lejlighed i studenthus som vi kan leje i 3 mdr da dem som bor der nu er på vej tilbage til Denmark. Vi vil så leje den i deres opsigelses periode..

Mit spørgsmål er så - vil min kæreste og jeg kunne lave CO adresse ved dem, og stadig gå ned og søge om socialbidrag ? :-)

Håber nogle ved dette ?

Med venlig hilsen,

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Co adresse

Indlæg af skaanebo » 06.10.2013 17:25:32

Hvis studenthuset tillader, at lejligheden fremlejes, og at den fremlejes til et par, som ikke studerer, så burde der ikke være nogen problemer i det. Men det forudsætter altså, at man har tilladelse til at fremleje, og tilladelsen skal være specifik for jer.

Sagarino
Indlæg: 97
Tilmeldt: 10.03.2012 03:39:50

Re: Co adresse

Indlæg af Sagarino » 17.10.2013 10:05:10

Så hvis man selv får tilbudt en lejlighed af studenthus. Men vi ikke studere, endnu. Så kan vi stå på lejekontrakten men vi skal stadig have en særlig tilladelse til at søge om socialbidrag fra studenthus??

Min kæreste kommer i næste uge. Hans opholdstilladelse er gået igennem, og så skal han jo starte til Svensk undervisning. Er det så godkendt til at vi kan bo der??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Co adresse

Indlæg af skaanebo » 17.10.2013 11:32:30

Jeg synes, du blander tingene lidt uheldigt sammen.

Hvis studenthuset tilbyder at leje ud til folk, som ikke studerer, så er der jo ingen problemer i det, og det har intet med evt. ansøgning om socialhjælp at gøre.

Socialhjælp kan man søge om, også selv om man bor på gaden og ikke har tag over hovedet, så det har intet at gøre med, hvor I bor henne.

Sagarino
Indlæg: 97
Tilmeldt: 10.03.2012 03:39:50

Re: Co adresse

Indlæg af Sagarino » 17.10.2013 11:40:23

Det er fordi at vi er blevet tildelt en lejlighed af studenthus fra d 1/11. Men vi studere ikke endnu. Jeg skal starte til næste år, efter jul. Bor nu i Karlskrona, men vil gerne til Malmø at bo inden min kæreste kommer.

Når han kommer skal han starte op med svensk som alle andre. Men mit spørgsmål er så, om han vil kunne modtage den støtte han skal have hvis vi bor i en studie lejlighed. Tænker om de vil sige nede på socialkontoret at vi IKKE kan søge om socialbidrag pga vi bor i en studielejlighed.

Undskyld at det er forvirrende, er det også for mig selv. hehe

Med venlig hilsen

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Co adresse

Indlæg af skaanebo » 17.10.2013 11:48:34

Nej, det vil de ikke sige. Men når du studerer, vil du ikke selv være berettiget til socialhjælp. Det vil kun din partner være, under forudsætning af, at ingen af jer råder over noget af værdi, og st du ikke er i stand til at forsørge jer begge.

Sagarino
Indlæg: 97
Tilmeldt: 10.03.2012 03:39:50

Re: Co adresse

Indlæg af Sagarino » 17.10.2013 12:14:48

Okay tak. ;)

Det var fordi jeg sad til et møde med en vejleder i Karlskrona som sagde til mig at jeg kunne melde mig ind på en uddannelse ( fjernstudie ) og så tage imod den studielejlighed. Når vi så var kommet på plads, melde mig ud af uddannelsen og derefter søge om socialbidrag indtil jeg fandt et arbejde eller at min rigtige uddannelse starter op til næste år. :/

Jeg spurgte ham så om det var ''lovligt'' at modtage socialbidrag når man boede i en studielejlighed også tilskyd til huslejen og det troede han men han var ikke sikker. Så han ville ringe rundt og undersøge det men han har ikke givet mig noget svar endnu.

Så i princippet er det lidt snyd, og ville allerhelst finde en ordentlig lejlighed så alt var under kontrol. Men jeg har søgt lejlighed i 3 mdr nu og er ved at blive skør. Så nu vil jeg virkelig gerne bare på plads.. hehe :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Co adresse

Indlæg af skaanebo » 17.10.2013 12:39:57

Du skal være klar over, at du ikke må planlægge at ville leve af socialhjælp. Der skal være opstået en "social begivenhed", som du ikke ville kunne siges at være i stand til at forudse. Hvis du dropper din uddannelse må du derfor forvente at der vil være en karenstid på måske en måned eller to, hvor du ikke vil få en øre udbetalt i hjælp.

Sagarino
Indlæg: 97
Tilmeldt: 10.03.2012 03:39:50

Re: Co adresse

Indlæg af Sagarino » 17.10.2013 12:58:39

Ja der kan jeg selvfølgelig godt se. :-/ Det nok ikke nok begrundelse at sige at man ikke ville den vej alligevel at man hellere vil uddanne sig til noget andet ..

Men når min kæreste kommer, er der så nogen der ved hvad han vil skulle ansøge om når han skal starte til svenskundervisning. Hvor henvender man sig henne, samt hvor meget vil han ca få udbetalt ? :-)

Han har fået efter de svenske regler :-)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Co adresse

Indlæg af skaanebo » 17.10.2013 13:05:29

I Malmø skriver man sig op til SFI på kommunen kontor for invadrarservice.

Din partner får ikke penge for at studere, men kan søge om socialhjælp ligesom dig (man søger som et par).

oca1234
Indlæg: 95
Tilmeldt: 21.09.2012 14:16:51

Re: Co adresse

Indlæg af oca1234 » 18.10.2013 16:50:12

Hvorfor melder du dig ikk bare ind på et fjernstudie, indtil du kan starte på din ønske uddannelse og så evt have studielån?

Din kæreste får ikke su for at studere svensk, men der er en bonus om han består forskellige niveauer. Alt det kan i læse om på nettet og også hvor i skal tilmelde jer osv.

Jeg vil dog ikke anbefale Malmø studenthus, det er alt for dyrt og tingene er bare ikke iorden!! Bor har selv og vi vil gerne væk hurtigst muligt. Området er heller ikk til at holde ud. Men det kan jo være for en kort periode eller nødløsning, men jeg ville søge i byerne omkring Malmø da det er større og billigere lejligheder til rådighed!

Sagarino
Indlæg: 97
Tilmeldt: 10.03.2012 03:39:50

Re: Co adresse

Indlæg af Sagarino » 19.10.2013 22:27:17

Hej Oca1234.

Tusind tak for dit svar. Har gået og tænkt over at melde mig ind på fjernstudie. Kan ikke se hvordan det ellers skal være muligt at finde en lejlighed i Malmø. Det jo fuldstændig vanvittigt så mange regler og krav der er til de forskellige lejligheder og boligsider!! Magter det ikke mere.

Nej syns nu også at 4600 i alt for 33 kvm er højt tilforhold til at det skal være til studerende. Men det er bare det eneste vi er blevet tilbudt indtil videre.
Hvorfor kan i ikke lide at bo der? Og hvad mener du med at området er træls?

Men får ens kæreste slet ingenting udbetalt hver mdr, et eller andet sted fra når han ankommer og får svensk personnummer??

Mange hilsner Sagarino

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Co adresse

Indlæg af skaanebo » 20.10.2013 07:24:52

Som du allerede har fået at vide: der kan søges om socialhjælp for din partner (evt. også for dig selv, hvis du ikke studerer), men man får altså ikke bare en pose penge i hånden, blot fordi man ankommer til Sverige som familiesammenført uden penge på lommen.

Man er nødt til selv st gøre en aktiv indsats for at blive selvforsørgende. Altså må din partner søge job, hvis bankkontoen ikke er forberedt på rejsen til Sverige.

oca1234
Indlæg: 95
Tilmeldt: 21.09.2012 14:16:51

Re: Co adresse

Indlæg af oca1234 » 20.10.2013 17:34:13

Det er meget dyrt, og man betaler for vand ved siden af, som efter en masse beregninger kommer til at koste dyrt, selvom de på kontoret vil overbevise dig om noget andet!
Området er det rene ghetto, uden nogen form for overdrivelse!! Min kæreste vil eksempelvis ikk have jeg går ud efter mørkets frembringe, af frygt for min sikkerhed (sådan føler jeg det dog også i dagslys, uden for egen dør endda)
De bøvler en hel del med væggelus og man kan ikke have noget som helst i fred!

Vi siger vores lejlighed op snarest, vi kan ikk holde ud at bo her, og det er endda selvom min kæreste er fra Afrika!

Men held og lykke med det, jeg ved det er svært, men eftersom din kæreste har fået ophold osv, vil jeg nok bruge lidt ekstra tid på at finde et sted, et andet sted til mindre penge og mere plads :)

Sagarino
Indlæg: 97
Tilmeldt: 10.03.2012 03:39:50

Re: Co adresse

Indlæg af Sagarino » 21.10.2013 08:40:34

Tusind store tak for din hjælp oca1234. Tror jeg leder efter noget andet, det der lyder ikke for godt :-/

Men kender du til andre studieforeninger forud studenterhus ? :-)

Men det er da bare at få sagt den lejlighed op, så i kan komme væk derfra hurtigst muligst også :-) ..

Med venlig hilsen Sagarino. Ha en dejlig dag 3-)

Besvar