Kan man klage over en buschauffør?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Maha

Kan man klage over en buschauffør?

Indlæg af Maha » 06.04.2013 14:43:18

Hej æug.

Jeg har brug for nogle gode råd.

Jeg tog til Malmø idag for at besøge min storebror på hans fødselsdag, hvilket jeg glædede mig utrolig meget til. Jeg steg ind i bussen og viste øresundsbiletten til en arabisk chauffør og gik så videre, men hørte straks chaufføren udbryde: ''Visa mig biletten igen, din hora''. Jeg vendte mig om og fandt ud af at det var mig han snakkede til. Jeg gik tilbage og viste ham biletten igen, som han sad og kiggede på i lang tid hvorefter han råbte mig op i hovedet: ''Du måsta visa billetten din hora, eller du kan inte komma ombord''. Jeg svarede ham at jeg da også havde vist min bilet første gang og at han ikke behøvede at være så sur, på hvilket han grinende op i mit hovedet råbte ''Din DANSKA hora.''. Jeg vidste ikke hvad hora betød, men var naturligvis rystet over hans råben og ubehagelig tone. Jeg sagde til ham at jeg ville klage over ham, hvorpå han grinende sagde at jeg kunne klage over ham så meget jeg ville og kaldte mig ''danska hora'' igen. Det gik pludselig op for mig hvad hora betyder på svensk, da jeg kom i tanke om det danske ord 'hor' hvorpå jeg blev meget sur og sagde: ''Snak pænt din idiot, jeg har gyldig billet så hvad er problemet??'' hvorpå han åbnede døren til bussen og bad mig stige ud fordi han ikke ville have mig ombord. Jeg steg rystet ud af bussen hvorefter han rækkede fuck til mig og kørte videre. Jeg ventede grædene på den næste bus, og jeg holdte facaden hos min storebror, da jeg ikke ville ødelægge den gode stemning foran alle de mange gæster. Men den chauffør har virkelig ødelagt denne dag som jeg havde glædet mig så meget til. Og jeg tør ikke tage bussen i malmø igen i frygt for at møde den arabiske buschauffør igen?
Er der nogle af jer som har nogle gode råd?

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan man klage over en buschauffør?

Indlæg af mh » 06.04.2013 20:28:19

NATURLIGVIS kan du klage over sådan en svinsk opførsel, og jo før jo bedre.

Hvis du kan huske bussens nummer og tidspunktet kan du bruge følgende:

Mitt namn är NN och jag skulle vilja klaga på föraren av bussen linjen XX, som jag steg på kl. YY 6. april 2013 vid hållplatsen nn.

Trots att jag hade visat min biljett ropade föraren detta efter mig:''Visa mig biljetten igen, din hora''. Då jag gick tillbaka till honom med min biljett ropade han vidare:''Du måsta visa billjetten din hora, annars kan du inte komma ombord''.

När jag svarade att jag verkligen hade vist min biljett fortsatte han:'' Din danska Hora'' flera gångar, och slutligen jagade han mig ut ur bussen.

Jag skulle tro att det inte er en sådan behandling som bussbolaget vill ge sina passagerare. Jag er verkligen rädd för att köra men någon av bolagets buss igen.

Med vänlig hälsning
NN
Adresse

Mitt svenske er næppe helt perfekt, men jeg er sikker på at budskabet går igennem. Og jeg er lige så sikker på at du bør klage, for du vil føle dig bedre tilpas over det.

Jeg har prøvet at være så tæt på at blive kørt ned af en bus i en fodgængerovergang, hvor jeg var gået ud for grønt, men det skiftede inden jeg nåede over - jeg er handicappet og KAN ikke løbe, og bussen kom så tæt på at jeg nåede at tænke at jeg hellere måtte træde et skridt tilbage, så jeg ville lande midt under køleren og ikke under dens venstre forhjul, før den standsede, og jeg kan love dig for at det hjalp at få skrevet en klage - og jeg FIK svar.
mh

Maha

Indlæg af Maha » 06.04.2013 20:52:20

tusind tak MH.

Men hvem er det jeg skal klage til så?

Og så er der lige det, at jeg er lidt bange for at angive mit navn og adresse fordi chaufføren jo så kan komme efter mig.. jeg mener, jeg bor ved ørestad st, lige 30 min. fra malmø så det vil jo ikke være så langt fra ham?.... og så han jo araber så måske er han fra rosengård, og han virkede stærkt ubehagelig så jeg er bange for at han kan finde på at tage hævn hvis jeg klager? Han sagde jo også ligeud at jeg kunne klage så meget jeg ville, så måske mente han at det kun mig der havde noget at tabe ved at klage? Kriminalstatestikkerne i Malmø er jo også ret høje....

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh » 06.04.2013 21:09:55

Du skal klage til busselskabet - jeg ved jo ikke hvilken bus, du er taget med.

Hvis du vil have noget ud af klagen må den ikke være anonym, så du bliver nødt til at oplyse din adresse. I DK vil et busselskab IKKE vise brevet til chaufføren, og heller ikke oplyse andet end at der er en passager, som har klaget.

I øvrigt vil jeg anse det for ret usandsynligt at chaufføren vil 'komme efter dig'.

Efter din beretning lyder det som om han allerede ER blevet fyret for sin opførsel, du er næppe den eneste, han har svinet til, og det er nok derfor han er ligeglad med om nogen klager over ham.
mh

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 07.04.2013 12:56:53

Hej maha

Du skal absolut klage over denne chauffør, og du kan gerne skrive som mh foreslog.

Jeg synes det er totalt sygt som han har behandlet dig, og det skal han ikke have lov til at slippe afsted med.

Jeg kan fortælle dig, at i Danmark ville en sådan chauffør blive fyret på stedet.

Mht. hvor du skal klage, kan du evt. ringe til Skånetrafiken, de kan fortælle dig hvordan.
Tlf er 0771 - 77 77 77

Venlig hilsen
Henrik

DBS

Indlæg af DBS » 07.04.2013 13:22:06

Det er måske lettere for maha at gøre det skriftligt, så her er et link som hun kan bruge:

http://www.skanetrafiken.se/templates/F ... anguage=SV

mvh DBS

Layoush

Indlæg af Layoush » 07.04.2013 14:43:03

Selvfølgelig skal du klage - hvis du ikke klager, kan det måske ske igen mod andre buspassagerer. Det er bestemt ikke i orden.

Men jeg synes til gengæld, at det er unødvendig med denne sætning:
Maha skrev:
...og så han jo araber så måske er han fra rosengård
Det er hans opførsel, vi er imod - så det er ret ligegyldigt, hvem han er, og hvor han bor.

Hilsen
Araberen

Blomsterpige

Indlæg af Blomsterpige » 10.06.2013 15:00:11

Hej!
Jeg synes også, at du helt sikkert skal klage. :)

Hilsen,
Lis
„Piger er ligesom en rose. Den er fin og flot, men har du først gjort den skade, bliver den aldrig som den var.“

Maha

Indlæg af Maha » 11.06.2013 07:55:25

Layoush skrev:Selvfølgelig skal du klage - hvis du ikke klager, kan det måske ske igen mod andre buspassagerer. Det er bestemt ikke i orden.

Men jeg synes til gengæld, at det er unødvendig med denne sætning:
Maha skrev:
...og så han jo araber så måske er han fra rosengård
Det er hans opførsel, vi er imod - så det er ret ligegyldigt, hvem han er, og hvor han bor.

Hilsen
Araberen
Hov du må ikke misforstå mig jeg er selv halv araber... men rosengård er kendt for kriminalitet så derfor vil jeg bare helst ikke have noget med de kriminelle derfra at gøre.. håber du forstår..
Senest rettet af Maha 11.06.2013 09:05:24, rettet i alt 3 gange.

Maha

Indlæg af Maha » 11.06.2013 07:56:33

Ville bare lige sige at trafikselskabet oplyste mig at han var allerede fyret og at jeg bestemt ikke var den første han havde opført sig sådan over for. Så tak til mh du fik helt ret :mrgreen:

AMHH

Indlæg af AMHH » 22.06.2016 20:08:31

Hej Maha

det er jeg glad for at høre han er fyret,du kan atlid klage over en buschauffør men tror aldrig at buschauffør kan få dine oplysninger, jeg er selv buschauffør i 18 år selvom jeg blev aldrig klaget, men vi høre at der klage fra en passager, men høre slet ikke andet end det, om det er mænd elle kvinder, så må du aldrig være bange for at klage over en buschauffør. :mrgreen:

Besvar