Forsørger min mand og datter på en su, nogen hjælp at hente?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
aida1
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21.03.2011 13:51:21

Forsørger min mand og datter på en su, nogen hjælp at hente?

Indlæg af aida1 » 06.11.2012 12:19:10

Hej!
vi er en lille familie dert bor i malmø , jeg er dansk statsborger, min mand er amerikansk med nyerhvervet opholds og arbejdstilladelse efter de svenske nationale regler. Jeg går i skole og har et fritidsjob i dk dvs med su , su lån og fritidsjob har vi ca 11.000 kr udebetalt pr måned til tre mand , det er altså uden at have betalt husleje eller noget som helst andet! er der nogen der ved eller kender til nogen som helst former for bidrag vi kan søge i sverige? modtager ingen børneepenge men har søgt i dk , fik at vide det kan tage op til 5 måneder hvis ikke mere!
Jeg aner ikke hvordan min mand skal komme igang her i sverige men han er mere end villig til at arbejde jeg har bare ingen viden eller tid til at hjælpe ham eller undersøge sagen da jeg har travlt med skole og arbejde plus vi stadig ingen forskola plads har til vores datter der er 11 måneder (har dog ansøgt)

er der nogen der ved om der er nogen former for støtte vi kan søge i sverige ? og er der nogen der har en ide eller noget viden om hvordan min mand ville kunne komme igang i sverige så han kan få tjent lidt penge så vi ikke behøver at sidde så stramt i det!:)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Forsørger min mand og datter på en su, nogen hjælp at he

Indlæg af skaanebo » 06.11.2012 12:27:57

Ja, det lyder som om, I er berettiget til socialhjælp, nærmere betegnet den form som hedder introduktionsersättning.

Hvis I bor i Malmö kan du kontakte kommunens kontor "Invandrarservice".

Desuden kan I være berettiget til boligstøtte. Tjek Försäkringskassans hjemmeside.

aida1
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21.03.2011 13:51:21

Re: Forsørger min mand og datter på en su, nogen hjælp at he

Indlæg af aida1 » 06.11.2012 12:37:20

mange tak skaanebo for snapt svar :) det vil jeg lige kigge naermere paa, har du nogen ide om at en saadan ydelse ville kunne skade en evt senere fs i dk efter eu regler ? eller hvis vi vaelger at blive i sverige om det saa ville kunne skade min mands mulighed for at faa permanent opholdstilladelse efter de 2 aar han har faaet indtil videre?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Forsørger min mand og datter på en su, nogen hjælp at he

Indlæg af skaanebo » 06.11.2012 12:43:02

Modtagelse af sociale ydelser vil gøre det umuligt for jer at benytte EU-reglerne ved tilbageflytning til DK. I skal altså leve en periode i Sverige uden sociale ydelser for at kunne flytte videre til DK ved brug af EU-regler.

Derimod er sociale ydelser ingen hindring ved ansøgning om PUT (permanent opholdstilladelse) efter svenske regler.

Du kan også foretage en beregning af jeres økonomi og om hvorvidt I måske ville være berettiget til socialhjælp her:

http://www.socialstyrelsen.se/hittaratt ... vberakning

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Forsørger min mand og datter på en su, nogen hjælp at he

Indlæg af fundiver199 » 06.11.2012 14:11:53

I skal være opmærksomme på, at du har ret til at få overført din mands bundfradrag for hele 2012, når I bor sammen i Sverige pr. 31/12 2012, og du arbejder i Danmark. Så der burde være en check på cirka 16.000 på vej til jer på et tidspunkt sammen med børnecheck for al den tid, I har boet i Sverige.

Men da det kan tage lang tid, før I får de penge, er en form for kredit fra f.eks. dine forældre måske en hensigtsmæssig mellemløsning. Jeg er ikke 100% overbevist om, at din mand er berettiget til socialbidrag, når man tager hensyn til, at du pt. betaler alt for meget i skat. Beregningen vil således skulle baseres på en korrekt skattefastsættelse, hvilket du givetvis ikke har lige nu, hvis du bare er flyttet uden at have ændret din forskudsopgørelse.

Endelig er der også den mulighed, at din mand kan gå på barselsorlov og modtage den såkaldte forældrepenning. I nedenstående tekst står der, at man skal arbejde i Sverige. Men jeg har forstået det sådan, at alle forældre kan få denne ydelse, og at det så bare er minimumssatsen på 190 SEK om dagen, man får, hvis man ikke har arbejdet det krævede antal timer:

http://www.oresunddirekt.dk/oresunddire ... lsdagpenge

Det bliver så til cirka 4.000 SEK om måneden, og det er selvfølgelig ikke alverden, da det samtidig vil "koste" hans danske bundfradrag. Men det er dog stadig en hjælp og langt bedre end ingenting. Og formentlig også bedre alt i alt end at gå på socialhjælp, som sikkert vil havne på omtrent det samme niveau, hvis I overhovedet er berettiget til den.

Så mit forslag vil være at søge om overførsel af bundfradrag for skatteåret 2012 og om forældrepenning fra og med 1. januar 2013. Og hvad angår bundfradaget kan I først søge om det, når det er tid til at aflevere selvangivelse for skatteåret 2012. For før da kan man jo i princippet ikke vide, om I vil opfylde kravet om at være samboende pr. 31/12 2012.

aida1
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21.03.2011 13:51:21

Re: Forsørger min mand og datter på en su, nogen hjælp at he

Indlæg af aida1 » 08.11.2012 12:04:08

fundiver199 skrev:I skal være opmærksomme på, at du har ret til at få overført din mands bundfradrag for hele 2012, når I bor sammen i Sverige pr. 31/12 2012, og du arbejder i Danmark. Så der burde være en check på cirka 16.000 på vej til jer på et tidspunkt sammen med børnecheck for al den tid, I har boet i Sverige.

Men da det kan tage lang tid, før I får de penge, er en form for kredit fra f.eks. dine forældre måske en hensigtsmæssig mellemløsning. Jeg er ikke 100% overbevist om, at din mand er berettiget til socialbidrag, når man tager hensyn til, at du pt. betaler alt for meget i skat. Beregningen vil således skulle baseres på en korrekt skattefastsættelse, hvilket du givetvis ikke har lige nu, hvis du bare er flyttet uden at have ændret din forskudsopgørelse.

Endelig er der også den mulighed, at din mand kan gå på barselsorlov og modtage den såkaldte forældrepenning. I nedenstående tekst står der, at man skal arbejde i Sverige. Men jeg har forstået det sådan, at alle forældre kan få denne ydelse, og at det så bare er minimumssatsen på 190 SEK om dagen, man får, hvis man ikke har arbejdet det krævede antal timer:

http://www.oresunddirekt.dk/oresunddire ... lsdagpenge

Det bliver så til cirka 4.000 SEK om måneden, og det er selvfølgelig ikke alverden, da det samtidig vil "koste" hans danske bundfradrag. Men det er dog stadig en hjælp og langt bedre end ingenting. Og formentlig også bedre alt i alt end at gå på socialhjælp, som sikkert vil havne på omtrent det samme niveau, hvis I overhovedet er berettiget til den.

Så mit forslag vil være at søge om overførsel af bundfradrag for skatteåret 2012 og om forældrepenning fra og med 1. januar 2013. Og hvad angår bundfradaget kan I først søge om det, når det er tid til at aflevere selvangivelse for skatteåret 2012. For før da kan man jo i princippet ikke vide, om I vil opfylde kravet om at være samboende pr. 31/12 2012.
mange tak fundiver for mange gode brugbare raad! jeg tror ogsa vi holder os helt fra socialbidrag da jeg meget gerne vil holde muligheden aaben for en fs efter eu regler i dk hvis det skulle blive aktuelt.engang Saa kan vi jo trods alt se frem til lidt bedre tider i det nye aar :)

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: Forsørger min mand og datter på en su, nogen hjælp at he

Indlæg af GitteK » 09.11.2012 09:44:07

Jeg kopierer lige et af mine tidligere indlæg ind. Måske en god måde for din mand til at komme ind på arbejdsmarkedet og samtidig bidrage med en indtægt. Han er atraktiv for en virksomhed, når han kan tilbyde 80% tilskud. Min mand fandt hurtigt en virksomhed, som ville tage ham i Instegsjob og arbejdsformidlingen etablerede det indenfor 1 uge.


Det er en udfordring at leve af en indtægt og samtidig har den udenlandske ægtefælle som regel et behov for at bidrage samt for at blive integreret på det svenske arbejdsmarked. Jeg har derfor samlet lidt information om de muligheder, som jeg kender til:

Praktik i en virksomhed:
Normalt på fuld tid og max. 6 måneder. Hvis man ikke tidligere har haft en indtægt får man aktivitetsstöd, som udbetales af Försäkringskassan (arbejdsformidlingen sørger for dette). Beløbet er 223 kr. pr dag før skat - cirka 177 kr. pr dag efter skat og cirka 3.500 kr. efter skat pr. måned. Kan kombineres med at læse SFI (svensk for indvandre om aftenen)

Instegsjob:
Skal etableres senest 36 måneder efter bevilliget opholdsret/opholdstilstand. Man får løn og virksomheden får 80% af lønudgiften refunderet. Det er et krav, at man læser SFI ved siden af arbejdet. Det kan være både fuldtid og deltid. Instegsjob giver ikke efterfølgende dagpengeret (fra A-kasse).

Nystartsjob:
Højest 3 år efter bevilliget opholdsret/opholdstilstand. Arbejdsgiver får refunderet 2 gange arbejdsgiverafgiften - Exempel för person som fyllt 26 år vid årets ingång
Lön: 25 000 kr - Arbetsgivaravgift: 31,42 % vilket motsvarar 7 855 kr = Stöd: 15 710 kr (7 855 kr x 2). Giver efterfølgende dagpengeret (hvis man er medlem af A-kasse)

Alle 3 muligheder etableres gennem arbejdsformidlingen, som også kan hjælpe med at finde virksomheden. Det kan dog anbefales selv at være aktiv og opsøge alle mulige virksomheder og tilbyde sin arbejdskraft.

Man skal have bevilliget opholdsret/opholdstilstand - men man behøver ikke at vente til man har fået kortet. Det er tilstrækkeligt, at man har modtaget brevet med beslutningen. Dermed er den også registreret i diverse systemer, som arbejdsformidlingen har adgang til.

Der er ingen domsafgørelser i forhold til om det har indflydelse på opholdsrettet efter EU regler at arbejdsgiver modtager økonomisk støtte eller at man selv modtager aktivitetsstöd. Men praksis er, at det ikke har indflydelse på retten, da der ikke er tale om en social ydelse, hvilket Migrationsverket har bekræftet skriftligt overfor mig.

Min erfaring er, at hvis man selv finder en virksomhed, så er arbejdsformidlingen hurtige til at sætte forløbet i gang (indenfor få dage).

Læs mere:

http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... erige.html

http://www.malmo.se/Ny-i-Sverige/Invandrarservice.html

aida1
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21.03.2011 13:51:21

Re: Forsørger min mand og datter på en su, nogen hjælp at he

Indlæg af aida1 » 11.11.2012 15:58:48

gittek tak for at redde vores dag,weekend,uge,maaned og aar he he.. det er fantastisk at hoere der er nogle muligheder!!! anede intet om dem.
du siger din mand fik job den vej.. maa jeg spoerge om det var via instegsjob eller nystartsjob? jeg ved ikke om i bor i malmo eller har gjort men vil bare lige hoere om du har en ide om hvilken arbeitsformedling man skal tage hen paa ? det er lige som om den der ligger hen af amiralsgatan ikke eksisterer mere og slaar man op paa nettet er der ingen aabningstider el tlf tid kun en email man kan skrive til... taenker det ikke helt kan passe ? , og tak igen!! :D

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: Forsørger min mand og datter på en su, nogen hjælp at he

Indlæg af GitteK » 17.11.2012 21:05:33

Vi bor i Malmø og min mand har et instegsjob. Der er en arbejdsformidling ved Koncerthuset og en ved Trianglen.

Besvar