Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstilladelse

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
El_Vikingo
Indlæg: 47
Tilmeldt: 05.07.2011 18:11:23

Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstilladelse

Indlæg af El_Vikingo » 04.10.2012 13:27:26

Min kone har ansøgt om opholdstilladelse via de nationale regler og vi har ventet på et svar i 10 måneder nu. Jeg mener der er max ventetid på sådanne sager på 9 måneder, og det konfirmerede sagsbehandleren idag da jeg talte med hende pr. telefon. Men hun sagde at der kunne være situationer hvor at de kræver yderligere information om vores økonomiske situation. Jeg spurgte hende så om det var tilfældet hos os siden at vi ikke havde hørt noget fra dem, hvorefter at hun sagde at hun ville se på sagen igen og vende tilbage pr. brev.
Hun nævnte også at hun kunne se at min kone havde et opholdskort og at der da ikke var var nogen fare for ikke at have en upphållstilstand , og implicit, hvorfor det var så vigtigt...

Mit spørgsmål lyder så til jer. Kan vi forlange at de tager en beslutning , når vi har ventet i 10+ måneder og kan det være rigtig at hun skal blande vores opholdskort ind i den her sag?
Det må da være vores ret at kunne søge begge ting, hvis man kan?
Hvordan synes i at vi skal forholde os / deale med situationen?

Det andet spørgsmål:

Vi søger om opholdstilstand og har planer om at blive i Sverige til at min kone får svensk pas. Vi ved at man kan søge om permanent opholdstilstand efter 2 år og statsborgerskab efter 5 år i Sverige efter nationale regler. Vi mener at de tæller fra dagen man har fået et ja til opholdstilstand? eller er det fra datoen man har ansøgt som der tæller med?

De skriver sådan her på migrationsverkets hjemmeside, og jeg bliver lidt i tvivl:
http://www.migrationsverket.se/info/499.html
All tid räknas inte
Om du hade permanent uppehållstillstånd (PUT) eller uppehållstillstånd för bosättning (UT) redan när du reste in i Sverige, får du räkna tiden från den dag du kom hit. Annars räknas tiden från den dag du lämnade in din ansökan om uppehållstillstånd och fick ja. Om du först fick nej och sedan lämnade in en ny ansökan, räknas tiden från den dag du fick ja.

Håber der er nogen der kan hjælpe. Ha en dejlig dag.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af skaanebo » 04.10.2012 13:43:54

De 9 måneders sagsbehandlinng er kun en uforpligtende vejledende målsætning, så at klage over, at der nu er gået 10 måneder vil ikke rigtig have noget formål.

PUT (permanent ophold) kan søges, når din ægtefælles nationale opholdstilladelse er ved at udløbe, da man som oftest vil få en midlertidig opholdstilladelse på 2 år.

Statsborgerskab kan søges efter, at din ægtefælle har været folkeregistreret i Sverige i 5 år.

El_Vikingo
Indlæg: 47
Tilmeldt: 05.07.2011 18:11:23

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af El_Vikingo » 05.10.2012 07:22:57

Tak Skaanebo for at skære tingene ud i pap for os. :D

Men kan opholdskortet gå imod vores ansøgning om upphålstilstand nu?
Det var i sin tid en anden sagsbehandler hos migrationsverket, der opfordrede os til at søge via nationale regler også. Han understregede at i tilfælde af at jeg mistede mit arbejde ville vi være bedre sikret med upphålstilstand via nationale regler - end med opholdstilladelse-light via eu regler. Og han opfordrede os til at søge paralelt, og at den ene ikke udelukkede den anden. Derfor er vi lidt forundret over den nye sagsbehandleren's svar og procedure.

Jeg har mistet mit arbejde i Sverige nu, men er arbejdstager / selvstændig i Danmark nu. Ifølge migrationsverket's beslut, så er min kone's opholdskort bundet op på at jeg er arbejdstager i Sverige. Derfor er vi nervøse for at det her kan resultere i at hun mister sit opholdskort - og derved sin ret til at studere gratis på universitetet, som hun netop er startet på.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af skaanebo » 06.10.2012 13:28:08

At have et opholdskort kan jo ikke være en ulempe.

Men hvor længe har I boet i Sverige i alt nu?

For hvis I fx allerede har boet i Sverige i 2 år, kan din ægtefælle jo meget vel få PUT ved første ansøgning.

Et opholdskort inddrages yderst sjældent af Migrationsverket, medmindre I selv foretager en aktiv handling i form af at fraflytte Sverige eller søger om socialhjælp.

pangga
Indlæg: 95
Tilmeldt: 02.06.2010 14:10:55

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af pangga » 09.10.2012 12:30:37

10 måneder?!? omg jeg troede ventetide var ca. 3 mnd'er :(

-Pangga

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af skaanebo » 09.10.2012 12:32:42

De tre måneder er ved ansøgning online, hvor man søger fra sit hjemland.

El_Vikingo
Indlæg: 47
Tilmeldt: 05.07.2011 18:11:23

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af El_Vikingo » 24.10.2012 22:45:49

At have et opholdskort kan jo ikke være en ulempe.

Men hvor længe har I boet i Sverige i alt nu?

For hvis I fx allerede har boet i Sverige i 2 år, kan din ægtefælle jo meget vel få PUT ved første ansøgning.

Et opholdskort inddrages yderst sjældent af Migrationsverket, medmindre I selv foretager en aktiv handling i form af at fraflytte Sverige eller søger om socialhjælp.
Hej Skaanebo. Tak for dit svar og undskyld den sene respons.
Vi har boet i Sverige i 11 måneder, så PUT er nok ihvertfald 1 år ude i fremtiden.

Jeg havde forstået at man skal søge om UT (nationale regler) før at man kan komme i betragtning til at søge om statsborgerskab efter ophold i Sverige i 5 år, så vi følte os lidt presset at Migrationsverket har taget / tager sig god tid til at give os svar på ansøgning om ophold under de nationale regler.

I kølvandet på dette tænker jeg om der er nogen mulighed for at man kan speede processen op omkring at søge statsborgerskab, så vi kan få fast grund under vores fødder begge to. Vi har leget med tanken med at jeg skifter statsborgerskab til svensk, men er kommet frem til at tiden vil være detsamme? Desuden kan jeg heller ikke gennemskue om det har andre konsekvenser, man skal overveje?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af skaanebo » 25.10.2012 10:34:53

Opholdstilladelse er ikke en forudsætning for at søge statsborgerskab efter 5 år i Sverige. Man kan også søge statsborgerskab på baggrund af et opholdskort udstedt efter EU-reglerne.

Og hvis I er flyttet til Sverige nogenlunde samtidig, så er der ganske rigtigt intet vundet ved, at du skifter til svensk statsborgerskab, da din ægtefælle så stadig skal bo sammen med en svensker i 3 år, førend statsborgerskab kan komme på tale, og du som er dansk kan tidligst blive svensk efter 2 år i Sverige. Altså 5 år i alt.

Hvis I har tænkt jer at blive boende i Sverige, kan der dog være fordele ved at blive svensk - fx stemmeret til Riksdagen. Og du kan let blive dansk igen, for det gør man blot ved at anmelde ønsket om at blive dansk, når man bosætter sig i Danmark igen. Men du kan altså som loven er lige pt. ikke være både dansk og svensk samtidig.

El_Vikingo
Indlæg: 47
Tilmeldt: 05.07.2011 18:11:23

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af El_Vikingo » 25.10.2012 11:03:39

Det er nogle kloge folk der har skruet reglerne sammen og stærkt med det nordiske samarbejde.

Tak Skaanebo for dit hurtige svar, det var pænt af dig, igen. Ha en dejlig dag.

annettemor
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.11.2012 18:13:42

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af annettemor » 16.11.2012 06:46:57

Hej
Min mand venter også på svar fra migrationsverket på om han kan få permanent opholdstilladelse i Sverige. Han indgav ansøgningen januar 2011 og nu er det 1 år og 10 mdr siden :( Han har boet i sverige siden september 2005).
Han er ved at blive ret frustreret over det tager så lang tid og det er meget svært at få svar fra sagsbehandleren da hun ikke svarer på emails og aldrig er til at få i tale.Er der nogen der vil give os et godt råd? føler næsten at han er blevet sat bagi køen mht svar på ansøgningen. Kan man ikke klage over den lange sagsbehandlingstid?. Og hvem skal man klage til udover sagsbehandleren?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af fundiver199 » 16.11.2012 08:06:07

Ledelsen i Migrationsverket og/eller ombudsmanden.

annettemor
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.11.2012 18:13:42

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af annettemor » 16.11.2012 11:32:20

fundiver199 skrev:Ledelsen i Migrationsverket og/eller ombudsmanden.
Hvordan finder man ud af hvem ombudsmanden er i Sverige? og ledelsen i migrationsverket? kan man bare klage til selve migrationsverket uden at have en specifik perosn at henvende sig til?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ventetid hos Migrationsverket ansøgning om Opholdstillad

Indlæg af skaanebo » 16.11.2012 11:41:41

Tjek www.migrationsverket.se og I skal nok klage her først til den øverste ledelse, inden I går videre til en ombudsmand.

Besvar