1 års lykkelig bryllupsdag

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af krikris » 09.04.2010 06:34:33

For 1 år siden blev jeg i Nigeria gift med min fantastiske mand. Derefter startede måneders minitiøs planlægning for at kunne gøre brug af EU retten for familiesammenføring ved hjælp af dette forums mange gode input og info samt US hjemmeside.

Det var et meget bevist valg fra min side at gøre brug af EU retten netop for at sikre min mand den bedst mulige fremtid i DK på lige/værdige vilkår.

Landstedet i DK skulle fremlejes, vikar skulle findes til min klinik, lejlighed og fuldtids job skulle findes i Sverige, da jeg ikke bor i bekvem afstand fra den svenske grænse (Nordjylland) så det blev en del ture til Midtsverige inden at var på plads 1 august og visum ifølge EU retten kunne søges hos den svenske Ambassade i Abuja. Dette blev udstedt efter 5 dage.

1 september kunne jeg lige spurte fra jobbet for at hente ham på den lille lokale station,
og 4 mdrs ufrivilig adskillese, var endelig slut.

1 dec flyttede vi tilbage til DK, søgte opholdskort 17 dec., og 22 feb i år fik min mand sit 5 års opholdskort.

Min mand er godt igang med dansk har lige bestået køreprøven til dansk kørekort (på dansk!) som er et must. når man som os bor langt ude på landet.
Han træner fodbolddrenge 3-4 gange om ugen, og vi er nu ved at skyde os ind på hans fremtidige job muligheder, da han jo heldigvis ikke skal tage del i noget integrationsforløb, og selv kan bestemme.

Vi synes vi er kommet langt, og rejsen sammen så langt har været hård men fantastisk.

Denne dag, vil vi sammen med den nærmeste del af den danske familie, fejre med en dejlig middag iaften.

Kroshka
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14.12.2008 14:19:31
Geografisk sted: Odense

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af Kroshka » 09.04.2010 08:10:30

Tillykke med dagen - hvor er det en dejlig beretning.

maXjolt
Indlæg: 53
Tilmeldt: 05.10.2009 22:06:13

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af maXjolt » 09.04.2010 09:41:30

Tillykke med det, det er godt at høre, at folk kan få kærligheden til at lykkes på trods af DF :D

mbp
Indlæg: 121
Tilmeldt: 17.06.2009 19:02:19

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af mbp » 09.04.2010 17:20:39

Tillykke med bryllupsdagen. :D

Dejligt at tingene er lykkedes for Jer.

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af krikris » 09.04.2010 21:54:00

Ja livet består af valg som man må tage konsekvensen af godt som ondt, men det har da været meget hårdt menså og lærerigt at måtte indse at ens fædreland finder ens valg af 3 lands ægtefælle så uønsket, at man må gå i eksil for at få lov til at leve med sin elskede på et værdigt værdigrundlag i sit eget fædreland.
Men retrospektivt synes jeg det har været det værd, så ingen behøver at have ondt af os :wink:

abeloneto
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17.09.2010 14:07:49

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af abeloneto » 18.09.2010 21:38:45

Et stort til lykke med dagen og med jeres fælles sejr.
Jeg ved, at det er svært (kender flere skæbner) – så derfor er det en dobbelt sejr og en hyldest til kærligheden, så man endelig når så langt.
Jeg ønsker jer en solrig fremtid og mange dejlige oplevelser sammen.

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af krikris » 20.09.2010 11:45:53

Vi har lige været en tur i Paris for at fejre vores 1 års "samlivsdag" sammen, og nydt bare at være os to...en aften på et hyggeligt spisesetd spurgte en herre mig " hvilket sprog er det egentlig i taler?" Så ja; min mand er i dansk skrift, læsning og tale kommet meget langt efter 9mdr i DK, og skal til dansk prøve 3 til november, men som selvstuderende.
Han er igang med en kortere sundhedsuddannelse da hans lægeuddannelse ikke umiddelbart kunne bruges som læge i DK og han ikke ønsker at tage hele 2 del om igen "som midalderende" som han selv siger. Vi planlægger på længere sig et delvist liv i DK og i Nigeria...har så mange idder og drømme vi skal prøve at virkeliggøre :wink:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af mh1 » 21.09.2010 07:00:12

krikris - hvis din mand ikke brænder for at være læge er det selvfølgelig ok valg - men-æh, jeg er ved at afslutte min anden kandidatuddannelse her som 55-årig, min første begyndte jeg på som 35-årig, afsluttede som 40-årig, så alder er ingen hindring :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af krikris » 21.09.2010 07:32:11

mh; Min mand har også en BSc, så han har uddannelser nok :wink:
Desværre er hans BSc heller ikke egentlig brugbart til noget her i DK med et job i den anden ende; det bliver en kort sundhedsuddannelse og en Masters på deltid på engelsk, til noget vi kan bruge i Nigeria, samt han starter sit eget exportfirma på længere sigt.
Han forventer jo selv at "forsørge" mig snarest, og som ældste søn er der mange andre roller han skal udfylde i Nigeria om ca 10 år. Det er absolut intet problem for mig at få en stilling på uni eller lign i Nigeria, her er det nemlig kontakter der gælder og et plus med en udenlandsk uddannelse, men mine særbørn gjorde at valget blev DK først, men ikke for altid. :wink:
Danmark er fuldt med udlændinge med lange uddannelser de aldrig får lov at bruge, så vores historie er jo ikke unik, så det kom ikke som nogen overraskelse.

dagny
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14.10.2010 07:41:20

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af dagny » 17.10.2010 11:28:43

Selvfølgelig er kærligheden altid værd at kæmpe for – det er blot utroligt, at man bliver nødt til det – tilværelsen er kompliceret nok i forvejen, så hvorfor ikke lade elskende leve sammen, når de endelig har fundet hinanden.
Der er så mange enlige mennesker rundt omkring…
Mange varme tanker til jer to ;-)

Mamselle
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17.11.2010 12:57:42

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af Mamselle » 17.11.2010 15:02:18

Hej Krikris,

Du skriver i dit første indlæg, at du har fundet info fra denne hjemmeside samt US meget nyttige. Kan du ikke være sød at lægge et link til US hjemmesiden til mig.

Jeg er selv helt ny i dette forum, og søger info om visa, ægteskab, familiesammenføring. Min dejlige kæreste som jeg har kendt igennem et år er fra Nigeria.

Jeg regner med at skulle afsted sammen med min datter til Nigeria lige efter jul. Det bliver det første besøg i et for mig helt ukendt land. Vi skal være i Benin City. Har du nogen gode rejsetips?

Glæder mig til at høre fra dig om hjemmesiden.

Mange hilsener fra Mamselle

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af krikris » 17.11.2010 17:07:37

Du googler bare på Nyidanamrk så kommer det frem;-)

Benin City er ikke et charter rejse mål så læs lige min private besked til dig!

nickmartin
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08.01.2012 12:15:10

Re: 1 års lykkelig bryllupsdag

Indlæg af nickmartin » 08.01.2012 12:17:44

Det var da en fantastisk dejlig historie! Man hører jo så tit omkring alle de problemer der opstår når der skal søges om opholdstilladelse. Tillykke med det og håber I har en masse dejlige år fremover :)
Nicholas John Martin
Wordpress Hjemmeside

Besvar