En hurtig en...

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Heidi&co.
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01.03.2009 13:40:34

En hurtig en...

Indlæg af Heidi&co. » 01.03.2009 15:04:05

Vi er en lille familie på 3, 2 voksne og en lille bisse på snart et år :O)
min mand og jeg mødtes i new zealand for 5 år siden. lige siden har vi været tvunget til at rejse frem og tilbage mellem dk, australien, new z og så nu sverige... på grund af danmarks 24 års regl!!!! min mand fylder 24 til sep. og har lige fået sit andet nej til fammilie sammenføring. selvom vi er gift og har vores dejlige guldklump tobias, skal han skal være ude af landet inden d. 10marts. vi er fuldstændig nede... phil har nu været i dk i et år uden at måtte forsørge sig selv hvad skal han rejse for? og for hvilke penge? jeg har været på barsel og er først startet på at arb. for en mdr. siden... det er godt nok hårdt! i et år har vi levet for 9000dk før ALT er betalt... prøv lige det med en lille ny )O;
Nu står vi så og bliver nød til at flytte. som så mange andre... så det er jo næsten umuligt at finde noget at bo i! det godt nok en jungle out there!!!!
det rent økonomiske er nok det hårdeste. vi har ingen opsparing at tage fra... ingen ting har vi. man må sige vi er blevet smidt på gaden! )O;
så er der sikkert mange der sidder og tænker (vi har i hvertfald hørt det mange gange) hvis Phil selv rejser... drejer det sig jo bare om ca. et år i skal være væk fra hinanden!!! men helt ærligt, hvem kunne holde sådan en situation ud? og så især efter alt det man allerede har været igennem!
ja jeg må indrømme det ser sort ud :O(

det var så lidt om vores historie... i er velkommen til at kommentere, komme med gode råd osv... vi står jo virkelig snart og har brug for en bolig... så måske der er nogen der kender en god svensk bolig portal???

på forhånd tak...

mvh Heidi og co....
Senest rettet af Heidi&co. 09.03.2009 13:50:46, rettet i alt 1 gang.

Delfinus
AUG Board
Indlæg: 51
Tilmeldt: 09.06.2007 00:11:02
Geografisk sted: København

Indlæg af Delfinus » 02.03.2009 17:29:11

Jeg kan ikke huske om det også gælder den udenlandske ægtefælle, men den danske ægtefælle må indgive sin ansøgning 6 måneder før han/hun fylder 24 år, og hvis reglen også gælder for den udenlandske ægtefælle, må din mand da kunne søge igen her i marts, hvis han fylder 24 i september.
Håber at nogle andre lige kan skrive om dette også gælder den udenlandske ægtefælle.. - ellers giv dem et kald hos US.

Alt held og lykke til jer.

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 04.03.2009 00:06:35

dette gælder for begge. dvs. man kan allerede når den yngste runder de 23 år søge et visum, indrejse når den yngste er 23 1/4 og indgive fs når yngste er 23,5, men man får først OT når personen fylder 24

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.03.2009 04:04:39

Men ved at I påtænker at rykke til Sverige, så gør jer selv den største tjeneste at søge efter EU-reglerne. Så er der ikke noget alderskrav, når I vender tilbage til Danmark igen, hverken for dig selv eller din ægtefælle.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Heidi&co.
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01.03.2009 13:40:34

Indlæg af Heidi&co. » 05.03.2009 20:57:51

vi ved godt at man kan ansøge et halvt år før... :) men 24års reglen er jo ikke den eneste der gælder!
vi prøvede i en periode at få det hele til at fungere i Australien, men pga. jeg var gravid og vi ingen ting havde besluttede jeg at flytte hjem til danmark. jeg ankom til danmark i december højgravid 7mdr. henne.... op på arbejdsformidlingen med mig :o) men som i nok kan regne ud var der ikke nogen der gad ansætte mig :O( så da jeg gik på barsel hed det ikke barselsdagpenge nej det hed kontanthjælp. når jeg har været på kontanthjælp,kan vi først få et ja et 1år efter endt kontanthjælp:( øvøv det er et kringlet system... håber i forstår hvor jeg vil hen???
men tak for debatten ;o)
er der slet ingen af jer der kender en god svensk boligportal??
mvh... ;)

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 06.03.2009 00:39:37

ikke vist der er tale om barsel, der ender med du går tilbage på arbejdsmarkedet. det er en rettighed at gå på barsel. tjek undtagelser her under familiesammenføring:

Desuden kan Danmarks forpligtelse til at beskytte kvinders rettigheder føre til, at kravet om ikke at have modtaget bestemte typer af offentlig hjælp i 1 år forud for ansøgningen fraviges. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis behovet for hjælp er opstået som følge af, at ægtefællen/partneren i Danmark er gået på barselsorlov fra et job og efter endt barsel skal vende tilbage til arbejdsmarkedet.

taget fra:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

og tjek lige med US og din kommune at de godtager dette så I ikke søger forgæves...

held & lykke

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 06.03.2009 00:44:37

jeg tør ikke sige om de evt. vil godtage en halv barsel + et deltidsarbejde hvis du forlænger barslen, det kan jo være de æder den ...

Heidi&co.
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01.03.2009 13:40:34

reply

Indlæg af Heidi&co. » 09.03.2009 12:47:59

vi har været inde og læse om de regler og som der står gælder det hvis man er gået fra et arb. til "barsel"/kontanthjælp og så i arb. igen. jeg arb. lige pt. men havde ikke et arb. inden jeg gik på barsel... :o(

Heidi&co.
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01.03.2009 13:40:34

Indlæg af Heidi&co. » 09.03.2009 12:49:01

men jeg vil da lige undersøge det her inde et sted :o) tak...

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 09.03.2009 18:25:38

Heidi: Det er på tide, at du gør det, som du skulle have gjort allerede for et år siden. Nemlig rykker over på den svenske side af Øresund. Hvis I ovenikøbet står uden bolig i Danmark, så er det jo bare endnu mere oplagt. Kig efter annoncer her:

www.blocket.se

Nanna
AUG Board
Indlæg: 51
Tilmeldt: 10.06.2007 13:16:46
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Nanna » 24.03.2009 12:38:38

Hej Heidi,

Jeg kan desværre ikke hjælpe med bolig udover Blocket som der allerede er henvist til.

Jeg er selv gift med en kiwi og vi bor i Malmö på femte år. Min mand er nu også blevet svensk statsborger. Vi står begge til rådighed med råd og vejledning, hvis I kommer til Malmö.

Vi har i øvrigt et netværk af "kærlighedsflygtninge" som vi kaldes. Vi mødes ind i mellem og hygger. Du kan skrive til aeug.se@gmail.com hvis I vil med på vores mailing-liste.

Nanna

Besvar