Fin service fra US

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Parsifal25
Indlæg: 47
Tilmeldt: 09.06.2007 07:41:40

Fin service fra US

Indlæg af Parsifal25 » 14.06.2007 07:38:09

Hej alle!

Man kan da gudskelov stadig blive positivt overrasket over det offentlige, i disse så vanskelige tider for os som har valgt en udenlandsk kæreste!

Min ukrainske forlovede og jeg har nu kendt hinanden i mere end 1½ år og jeg har besøgt hende to gange i den fascinerende og smukke by Kiev og vi har rejst sammen på en 2 ugers uforglemmelig ferie til Yalta. Som borger i EU skal jeg ikke have visum til Ukraine, hvilket har gjort en ”smuttur” til min pragtfulde kvinde til en overkommelig opgave når længslen efter hinanden blev for stor :) Nu er tiden imidlertid kommen til at Yana skal introduceres til Danmark og min familie og efter mit kendskab til de vanvittige regler for visumansøgere fra Ukraine (immigrationslandegruppen med krav om tilknytning) og de gennemsnitlige sagsbehandlingstider, som US annoncerer med, var det med nogen skepsis vi indledte ”visum jagten”.
Yana indgav sin visumansøgning på den danske ambassade i Kiev d. 17/5 og fik besked om at kunne hente sit visum 2 uger senere. Dette lød jo fint, men træerne vokser jo som bekendt ikke ind i himlen :( Da hun henvendte sig d. 31/5 fik hun beskeden, at hendes ansøgning var sendt til US d. 25/5. Den 1/6 (kun 5 hverdage efter ambassaden sendte papirerne til US) modtog jeg et spørgeskema, som jeg returnerede d. 5/6 (Grundlovsdag). 3 dage senere sendte US et brev, hvor visum blev betinget af den velkendte bankgaranti. Vores sagsbehandler i US oplyste mig i går, at de havde modtaget bankgarantien og vil skrive til ambassaden i dag, hvilket betyder, at Yana’s visum vil være klar til afhentning i begyndelsen af næste uge.
Således har US samlet kun brugt 3 uger på sagsbehandlingen. Det er godt nok imponerende når man samtidigt tænker på, at US har skrevet to gange til mig og jeg har skrevet tilbage to gange – hver gang der sendes noget med Post Danmark tager det jo mindst 1-2 dage.

Nu er det jo ikke hverdagskost at rose det offentlige for høflig og hurtig sagsbehandling, men jeg føler nu alligevel, at der er grund til at fremhæve US. Ventetiden ved telefonopkald er kort og de medarbejdere jeg har talt med, har alle været imødekommende og villige til at yde service.

Så jeg sidder nu tilbage med følgende oplevelse: De danske udlændingeregler er umenneskelige, men US yder meget fin service og arbejder hurtigt og effektivt – det er nu alligevel ikke så tosset at være dansker og bo i Danmark :D

Parsifal25

S.Francis
Indlæg: 16
Tilmeldt: 07.06.2007 17:26:13
Geografisk sted: Næstved - Danmark

Indlæg af S.Francis » 14.06.2007 12:16:36

Hej Parsifal25

Hvor lyder det bare dejligt for jer..... Jeg kan kun give dig ret, vi har også kun oplevet god service fra US side i vores sagsbehandling! Alle er søde og rare at tale med, hurtig behandling, ingen længere køer ved tlf.. det gør en stor forskel!!

Held og lykke fremover for jer to :D

Mvh. Stine
Alt i denne verden kan lade sig gøre - bare tro på det!!

mlmpihl
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18.08.2007 15:15:00
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Kun positivt fra min side om US

Indlæg af mlmpihl » 18.08.2007 16:54:28

Hej.

Jeg kan kun give jer ret. Min kæreste, Elena, fra ukraine havde søgt visum, og vi var ligeledes skeptiske. Men behandlingstiden var ok, og alt løb meget "smooth". Jeg skulle fx. dokumentere vi havde mødtes irl ved billede af os begge. Jeg ringede og forklarede at jeg skam havde været i kiev hele 2 gange på daværende tidspunkt, men jeg havde ikke billeder af os sammen, kun nogle jeg havde taget af hende, og nogle hun havde taget af mig i kiev. Det var helt ok, dem skulle jeg bare sende, og vupti, godkendt (dog med sikkerhedstillelse)

Da vi havde bestilt flybilletter og fået visum, blev hendes bror desværre alvorligt syg, og svævede mellem liv og død, og hun ville naturligvis ikke rejse fra ukraine når situationen så sadan ud.

Vi havde jo visum med datoer, og på ambasaden i Kiev sagde de vi ikke kunne ændre dem, vi skulle søge på ny! Desperat ringer jeg til US, og for forklaret vores situation. De var så rare at skrive til ambasaden at de uden videre ville godkende nye datoer, såfremt vi viste nye flybiletter. 5 måneder efter lykkedes det, og skidt blev til meget bedre, for i mellemtiden havde jeg bestilt rejse til Nice i frankrig, og vi havde en fantastisk ferie. Efter 3 uger tog hun hjem igen, og 3 dage!!! efter fik jeg fritstillet garantien, samt et løfte om garanti ikke ville blive nødvendig ved næste ansøgning!

HURRA FOR US! De er virkelig flinke og forstående, og tingene er slet ikke så komplicerede som de ser ud til på tryk.

Hilsen
Kenneth

P.S.
Elenas bror er kommet sig og har det fint :)

SEB
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20.08.2007 14:26:07

Visum

Indlæg af SEB » 21.08.2007 17:57:22

Kære all I,

det er ikke svært at få et turistvisum til Danmark, og det går til og med ret hurtigt.

Problemerne opstår, når I vil have jeres kærester/ægtefæller til at bo her permanent. Så hedder det familiesamføring og sååå kommer ventetider, etc etc. Der gik 7 måneder før vi fik opholdstilladelse til min kone, og vores børns' ansøgninger runder snart 2-års fødselsdagen, uden at der er truffet afgørelse...

Men det er som regel ikke de ansatte i US' skyld, de gør sikkert hvad de kan. Det har politiske årsager, som resulterer i et cocktail af skrappe regler og underbemanding.

Det skal nu ikke tage pippet fra jer. Jeg kender en del Ukrainere, og langt de fleste er søde og elskværdige mennesker. Nyd jeres forelskelse og tag et skridt af gangen!

Hilsen SEB

marxber
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05.05.2009 14:07:22

US

Indlæg af marxber » 05.05.2009 20:34:31

I skriver så pænt alle sammen om US, men nu er jeg ikke specielt god i forkortelser - hvad står US for og hvor komme vi i kontakt med dem.
Hvilken garanti stilles for at få hende på besøg i Danmark og hvem skal have den garanti - jeg tror at jeg har 1000 spørgsmål til professeren.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.05.2009 02:20:35

marxber,

US = UdlændingeService
FS = Familiesammenføring
OT = Opholdstilladelse

For at få en kæreste eller ægtefælle eller hermed sidestillet person her til landet, skal der stilles en bankgaranti, såfremt man søger efter de danske nationale regler. Ved visum lyder den på knap 56.000 kroner og ved FS er den på 60.011 kroner. Garantien for visum skal stilles overfor US, mens garantien for FS stilles overfor danskerens bopælskommune.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2009 07:17:54

Blot for at undgå forvirring vil jeg lige gøre opmærksom på, at det oprindelige indlæg er fra 2007. Og i skrivende stund (maj 2009) ser det desværre helt anderledes skidt ud med ventetiden på et visum, end det gjorde i 2007.

Så man må ikke forvente, at man i dag kan søge visum til et 1. gangs besøg fra et land i immigrationslandegruppen og få det udstedt i løbet af 3 uger. Udlændingeservice skriver selv på deres hjemmeside, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er 12 uger. Men for at være på den sikre side, så skal man faktisk søge 5-6 måneder før den planlagte rejse til Danmark.

Det forlyder således, at Udlændingeservice først nu er kommet til at behandle de ansøgninger, som de modtog i januar 2009. Og det er jo desværre noget helt andet end den gode service, parcifal oplevede tilbage i 2007.

Besvar