Spørgsmål til beskæftigelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Suso
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12.11.2010 09:50:16

Spørgsmål til beskæftigelse

Indlæg af Suso » 03.07.2012 10:39:01

Hej,

Min mand skal søge permanent opholdstilladelse efter de nye regler til august. Jeg har et sprg. angående beskæftigelse. Min mand er på nuværende tidspunkt i fuldtidsarbejde (1,5 år) og har en 2-årig kandidat - alt sammen inden for de sidste 5 år til august. Som jeg kan forstå, er der lang sagsbehandling, og man kan forvente, at der kan gå op til 1 år. Mit spørgsmål lyder, hvis man under sagsbehandling - efter at have sendt ansøgningen ind - mister sit arbejde og er måske arbejdsløs i 3 mdr før man får et nyt arbejde, har det en indflydelse på behandlingen af ansøgningen?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Spørgsmål til beskæftigelse

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2012 11:20:12

I princippet ja. Din mand er forpligtet til at underrette US, hvis der sker ændringer i hans jobsituation, medens de behandler sagen. Men hvis han er så heldig at finde et nyt fast job igen meget hurtigt, kan det da være, at de ikke har nået at sende ham afslaget endnu, og så kan han jo underrette dem om, at der er en ny og denne gang positiv ændring i hans jobsituation. Men ellers er det i den situation forfra med en ny ansøgning på baggrund af det nye job.

Busharraf
Indlæg: 30
Tilmeldt: 04.05.2010 14:11:06

Re: Spørgsmål til beskæftigelse

Indlæg af Busharraf » 03.07.2012 13:34:08

Hejsa,
Jeg har et tillæg spørgsmål!

Nu hvor sagsbehandlingstider er så lange. Så er mit spørgsmål om man kan søge inden man opfylder beskæftigelseskravet.

I konkrete tilfælde har man. pr. 31/8 opnået 2,75 år beskæftigelse. Dvs. 2 år og 9 måneder. Man vælger at søge pr. 31/8 2012, mens sagsbehandling sker og opnår man de sidste 3 måneder af beskæftigelse.

Så dvs. istedet for at vente til 30/11, hvor man opfylder 3 år så kan man måske søge inden... Det forudsætter dog at man er i arbejde.

Kan det lade sig gøre...

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Spørgsmål til beskæftigelse

Indlæg af soreng » 03.07.2012 13:49:15

Eftersom at der jo er tale om et krav, for at kunne ansøge, så er svaret logisk nok nej. ;-)

Der bliver jo rent faktisk tjekket op på om du lever op til de mest basale krav som f.eks beskæftigelseskravet, før end at du får lov til at indlevere din ansøgning.

Du skal have underskrevet en tro og love erklæring når du afleverer din ansøgning på at du lever op til beskæftigelseskravet. Og den vil jo være lidt svær for dig at underskrive i god tro, når du ikke lever op til kravet på tidspunktet hvor du indgiver ansøgningen. :roll:

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Spørgsmål til beskæftigelse

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2012 14:02:46

Som soreng skriver, skal man opfylde kravet om 3 års fuldtidsbeskæftigelse (eller uddannelse), når man søger, og herefter skal man fortsætte med at være i beskæftigelse (eller under uddannelse), indtil opholdstilladelsen bliver bevilget. Så med en sagsbehandlingstid på 12 måneder, kan man sige, at kravet reelt ikke er 3 år men 4 år.

Systemet er udtænkt af den gamle regering og videreføres sådan set bare af den nye. Og hvis jeg skal prøve at sætte mig ind i tankegangen bag, så er det vel noget med, at man vil være sikre på, at dem der får PUT, har en fast tilknytning til arbejdsmarkedet, når de får det.

Arbejdsløse betaler sig jo ikke for samfundet. Så uanset om en udlænding tidligere har arbejdet i 3 år eller mere, er der jo set fra samfundets side ikke nogen grund til at give den pågældende PUT, hvis han/hun i mellemtiden er blevet arbejdsløs.

Det er vel noget med et grundsynspunkt om, at vi helst kun skal have de udlændinge i Danmark, der giver overskud for de offentlige kasser. Så resten skal kun have tidsbegrænset opholdstilladelse, således at de kan sendes hjem, hvis der opstår en mulighed for det f.eks. efter en skilsmisse, hvis der er tale om en ægtefællesammenført.

Busharraf
Indlæg: 30
Tilmeldt: 04.05.2010 14:11:06

Re: Spørgsmål til beskæftigelse

Indlæg af Busharraf » 17.12.2012 13:39:47

Hejsa,
Jeg sidder her ved at opgøre samlede beskæftigelse.
Og jeg kommer frem til, at pt har min ægtefælle 35 måneders beskæftigelse, mens der skal redgøres for 36 måneder.

Men der har været 2 måneder på et tidspunkt, hvor ægtefællen havde 2 måneders fuldtidsarbejde, pga. økonomiske vanskeligheder. Så hvis man tæller disse 2 måneder med er vi så op på 37 måneder.

Så er mit spørgsmål, om hvorvidt bør man søge nu. Hvordan tror man, at de vil se på de 2 måneder som beskæftigelse.

Grunden til jeg også stiller spm som forlængelse af ovennævnte tråd, at der er lange sags behandlingstider, selv hvis de skulle anfægte disse 2 måneder, så er man højst sandyligt fortsat arbejde under sagsbehandling, således vil disse blive afdækket.

På ansøgningstidspunktet kan vi jo godt skrive under på tro og love erklæring, at 36 måneder er opfyldt.

Hvad er jeres syn på det.? Bør man tage chancen eller vente yderligere 1 måned.

Tak.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Spørgsmål til beskæftigelse

Indlæg af soreng » 17.12.2012 13:44:15

Jeg ville vente en måned, så i er sikre på at der ikke er noget at komme efter.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Spørgsmål til beskæftigelse

Indlæg af fundiver199 » 19.12.2012 11:29:45

Man får 1 ”point” for hver måned, hvor man har arbejdet mindst 30 timer om ugen, men man får ikke ekstra ”point” for at arbejde mere end 30 timer om ugen. Så man skal stadig have arbejdet i mindst 36 måneder, uanset hvor lang en arbejdstid man har haft, og uanset om man har haft flere jobs på en gang.

Besvar