Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

jdlcs
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20.03.2012 22:28:08

Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af jdlcs » 29.06.2012 09:06:13

Hej igen
Som jeg forstår det er den nye lov om permanent opholdstilladelse vedtaget?
Så er jeg meget spændt på om min mand endelig kan få permanent opholdstilladelse på baggrund af sin uddannelse?
Han uddannede sig i ca. 4 år på universitetet og blev færdig i 2009. Han har ikke kunnet få arbejde endnu (bortset fra lønstilskud i det offentlige). I de nye regler står der:

"Stk. 6. Ved beregningen af, om en udlænding har været under uddannelse i 3 år inden for de seneste 5 år, jf. stk. 3, nr. 8, indgår uddannelse på følgende måde:"

og der står også:

"Uddannelsesforløb her i landet, hvor en udlænding har været optaget på en videregående uddannelse på en offentligt anerkendt uddannelsesinstitution, indgår med den fulde varighed af uddannelsesforløbet beregnet på grundlag af det antal point, som udlændingen har opnået efter det fælleseuropæiske pointsystem (ECTS). 60 ECTS-point svarer til et fuldtidsstudium i 1 år. Uddannelsesforløb i udlandet som led i en uddannelse, der er omfattet af 1. pkt., indgår med den fulde varighed, dog højst med 1 år."

Ud fra det første citat forstår jeg at min mand ikke kan opfylde kravet om at uddannelsen ligger med 3 år inden for de sidste 5 år da han blev færdig i 2009...
Men så er der det andet citat - ."..uddannelsesforløbet indgår med den fulde varighed.." Vil det sige at alle 4 uddannelses-år tæller med selv om 2 af årene ligger tilbage til før 2007??? Det modsiger jo det første citat... eller hvordan skal det forståes?

MVH
Jette

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af fundiver199 » 29.06.2012 11:26:23

Jeg må desværre skuffe dig med, at din mand kun kan medregne den uddannelse, der ligger inden for de sidste 5 år. Så hvis han har gået arbejdsløs i mere end 2 år, siden han blev færdig, skal han arbejde i 3 år på fuld tid eller i 5 år på deltid, før han kan opfylde kravene. Og dermed er de nye regler faktisk en skærpelse for ham, da han efter de gamle regler "kun" skulle have arbejdet i 2½ år, hvis jobbet er et sædvanligt fuldtidsjob på 37 timer om ugen.

Der kommer meget snart en ny vejledningstekst på Nyidanmark, hvor de nærmere detaljer om beskæftigelseskravet vil fremgå.

shehzad
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17.12.2011 20:40:41

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af shehzad » 29.06.2012 12:37:10

Hi,
Do you know when they will upload the new application form. I want to apply on monday

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af soreng » 29.06.2012 12:40:16

I think they will not upload the new application form before the law goes into effect. So sunday at the earliest, but could be properbly monday.

Maybe you can have the form emailed to you if you call US yourself today.

And please, keep english questions in the english forum.
viewforum.php?f=17

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af dotGusten » 01.07.2012 12:10:59

shehzad skrev:Hi,
Do you know when they will upload the new application form. I want to apply on monday
Det undrer mig, at der ikke er gjort opmærksom på, at man skal have bestået en danskprøve, for at få permanent opholdstilladelse? Det krav er ikke fjernet.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af fundiver199 » 01.07.2012 19:41:25

Niveauet er sænket fra Dansk 2 til Dansk 1, men stadig skal der selvfølgelig fremlægges dokumentation herfor.

indoneser
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07.04.2012 08:52:09

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af indoneser » 02.07.2012 18:52:52

Hej,

Har også et spørgsmål vedr. uddannelse. Jeg startede min masters degree / kandidatgrad efteråret 2006 og blev færdig i efteråret 2008 (i alt 120 ECTS), og nu har været i beskæftigelse siden oktober 2009.

Mit spørgsmål:
1. Hvordan tæller man uddannelse med? Starter det fem år periode fra starten af 2008, eller? Hvis ja, så har jeg kun "opnået" 45 ECTS i 2008, da jeg var næsten færdig med min uddannelse i 2008.

2. Har været i løntilskud arbejde (fuldtid 37 timers per uge) i 4 år i kommune. Tæller det også, eller ej?

Jeg kunne sagtens vente at indgive ansøgning i oktober i år da det betyder at jeg har arbejdet i mit nuværende job i 3 år men vil også undersøge muligheden at søge tidligere da jeg har ventet for længe på dette.
Så hvis I kan hjælpe mig så vil jeg være meget taknemmelig.

neverever
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.03.2012 10:43:28

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af neverever » 02.07.2012 20:48:19

Hvordan skal forstås de to afsnitter i sammenhæng, som efter min mening modsiger hinanden?
•Man skal fortsat være i beskæftigelse eller under uddannelse på det tidspunkt, hvor den permanente opholdstilladelse vil kunne gives
Uddannelse

Man skal have været under uddannelse, i ordinær beskæftigelse eller have udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 3 år inden for de sidste 5 år forud for, at permanent opholdstilladelse kan gives.

Uddannelse sidestilles således med beskæftigelse.

Uddannelse i Danmark

Følgende uddannelser i Danmark kan medregnes ved vurderingen af, om uddannelseskravet er opfyldt:
•en afsluttet gymnasial uddannelse,
•en afsluttet erhvervsrettet uddannelse,
-------------------
Man skal således have afsluttet en gymnasial eller erhvervsrettet uddannelse, for at denne uddannelse kan tælle med.
Jeg er i øvrigt ved at afslutte 3-årig erhvervsuddannelse og overvejer at søge permanent ophold lige så snart jeg har alle papirer (beviser) i hænde.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2012 05:37:06

indoneser skrev:1. Hvordan tæller man uddannelse med? Starter det fem år periode fra starten af 2008, eller? Hvis ja, så har jeg kun "opnået" 45 ECTS i 2008, da jeg var næsten færdig med min uddannelse i 2008.
Den 5-års periode starter 5 år før den dato, hvor du afleverer ansøgningen til US. Så hvis du afleverer den i februar 2013, så starter perioden i februar 2008. Men hvis du afleverer ansøgningen i juli 2012, så starter perioden i juli 2007, og så kan du medregne flere "point" fra din studietid.
indoneser skrev:2. Har været i løntilskud arbejde (fuldtid 37 timers per uge) i 4 år i kommune. Tæller det også, eller ej?
Nej løntilskudsjob er ikke ordinær beskæftigelse. Men hvis du efterfølgende er blevet ansat på normale vilkår et sted, hvor du har været i løntilskudsjob, så tæller det selvfølgelig med. Og mig bekendt kan man ikke være ansat med løntilskud i mere end cirka ½ år. Så hvis du har arbejdet 4 år for den samme kommune, må det næsten være det, der er sket.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2012 05:41:57

neverever skrev:Hvordan skal forstås de to afsnitter i sammenhæng, som efter min mening modsiger hinanden?
Det skal forstås sådan, at begge krav skal være opfyldt. Du skal både have været i beskæftigelse eller under uddannelse i 3 ud af de sidste 5 år, og være i beskæftigelse eller under uddannelse på det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen vil kunne meddeles.

Den praktiske konsekvens heraf er, at man kun kan søge, hvis man er:

a) ansat i en fast og uopsagt stilling
b) ansat i en stilling, hvor der er mindst 1 år tilbage af ansættelsen
c) indskrevet på et studie, hvor der er mindst 1 år tilbage af studietiden

indoneser
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07.04.2012 08:52:09

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af indoneser » 03.07.2012 06:16:54

Hej Fundiver,

Tusinde tak for svar.
Det var en typo i mit indlæg, det skulle være 4 måneder i løntilskud, ikke 4 år, men det er godt at du forklarede at den med uddannelse beregnede man 5 år tilbage fra nu, ikke fra starten af året, så har jeg måske chance til at sende ansøgningen nu :)

neverever
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.03.2012 10:43:28

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af neverever » 03.07.2012 09:53:18

fundiver199 skrev: c) indskrevet på et studie, hvor der er mindst 1 år tilbage af studietiden
Det kan jo ikke være opfyldt på det samme tidspunkt, da kravet er, at 3-årig uddannelse skal være afsluttet og man skal aflevere uddannelsesbevis sammen med ansøgningen om perm.oph.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af soreng » 03.07.2012 10:05:29

neverever skrev: Det kan jo ikke være opfyldt på det samme tidspunkt, da kravet er, at 3-årig uddannelse skal være afsluttet og man skal aflevere uddannelsesbevis sammen med ansøgningen om perm.oph.
Selvfølgelig kan det da det. :lol:
Du kan da sagtens være indskrevet på et studie på f.eks universitetet, hvor der er længere tid tilbage af studiet end et år, og tidligere have afsluttet en 3 årig uddannelse (som f.eks en studentereksamen). Det kræver jo alligevel en studentereksamen eller lignende, for at kunne læse en en del videregående uddannelser.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2012 10:19:16

Der findes også 5-årige uddannelser. Så kravet kan f.eks. opfyldes ved, at man er startet på en 5-årig uddannelse som civilingeniør 2 år efter sin ankomst til Danmark, og så søger PUT 5 år efter sin ankomst til Danmark, hvor man har gennemført 3 år af uddannelsen og stadig har 2 år tilbage af uddannelsen.

At det så ikke giver særlig meget mening, at man kan få PUT, hvis man har gennemført 3-4 år af en 5-årig uddannelse, men ikke hvis man har gennemført 4½ år af den, det er så noget helt andet. Men det er jo et udtryk for politik og for, at Morten Bødskov sidder og vogter over, at reglerne ikke bliver lempet mere end lige netop det, man lovede de Radikale under forhandlingerne i Tårnet :wink:

ÆUG sendte et langt høringssvar om de her regler og blandt de mange konkrete forslag, vi havde, var netop at droppe de stive krav om, at ansøgeren absolut skal være i beskæftigelse eller under uddannelse på ansøgningstidspunkt, og at optjente "point" i øvrigt forældes efter 5 år. Altså sådan at en ansøger bare skulle have haft 3 års fuldtidsarbejde eller -studier i alt siden sin ankomst til Danmark, og så var det det.

Men som alle andre forslag til lempelser af reglerne, blev det fejet af bordet uden nærmere argumentation, og der blev ikke rettet så meget som et komma i lovforslaget undervejs. Bortset fra, at der blev indført nogle overgangsbestemmelser, som betyder, at US ikke skal sidde og afvise "gamle" ansøgninger, hvorefter folk så bare kan aflevere en ny ansøgning dagen efter, som de herefter skal behandle helt forfra og godkende.

neverever
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.03.2012 10:43:28

Re: Uddannelse istedet for ordinær beskæftigelse

Indlæg af neverever » 03.07.2012 12:08:49

Skal det så forstås, at uanset man søger om PUT på baggrund af beskæftigelse eller uddannelse (og formalt opfylder kravet), er der stadigvæk ingen garanti for at man endeligt får PUT, fordi jeg ikke tror, at allerfleste kan være 100% sikre om deres beskæftigelsesstatus på det tidspunkt opfylder det yderligere krav om at man ”skal være i beskæftigelse på det tidspunkt, hvor den permanente opholdstilladelse vil kunne gives”.

F.eks. selv om jeg afleverer ansøgningen sammen med alle mine uddannelsespapirer til oktober’12, så kan jeg alligevel ikke være sikker, at jeg får fast job på det tidspunkt, når min sag bliver færdigbehandlet. Ligeledes når man søger på baggrund af beskæftigelse, kan man aldrig være sikker, at man ikke bliver fyret om nogle måneder - lige på det tidspunkt når vedkommendes sag om PUT skal få den sidste manglende stempel og underskrift.

Så på trods af selv de nye krav er opfyldt, er det stadigvæk en lodtrækning uden nogen sikkerhed?! HVAD ER DER SÅ LÆMPELSER VED DEN NYE LOV???????

Besvar