tidsubegrænset ophold/

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bfs
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16.06.2012 13:08:26

tidsubegrænset ophold/

Indlæg af Bfs » 18.06.2012 00:54:10

Hej

Håber nogen kan hjælpe mig herinde.

Det drejer sig om min 31 årige mand, som har pakistansk nationalitet. Han blev gift med en polsk pige i cypern, hvor han han har boet sammen med hende i ca 2 år, derefter flytter de til polen og bor der i ca 3-4 måneder. Han kunne ikke lide at bo der og derfor flyttede de i november 2009 til danmark. dvs han får et opholdskort på 5 år efter EU-regler om fri bevægelighed. De bor sammen i 1 1/2 år og bliver så skilt i 2011 pga problemer i ægteskabet. Han får lov at bo i danmark til hans opholdstilladelse udløber i oktober 2013. Jeg bliver så gift med ham i januar måned på rådhuset. Jeg er dansk statsborger og er 29 år. Jeg/vi er interesseret i at min mand skal blive boende her i landet permanent. Han har fået at vide at han kan søge om permanent opholdstilladelse efter 5 år. Men jeg kan ikke se på hvilken grundlag de vil give ham permanent opholdstilladelse? Han er jo blevet skilt fra sin eks kone i september 2011. Hvordan kan han få tidsubegrænset opholdstilladelse? jeg ved der er nogle kriterrer han skal have opfyldt. Bl.a. at han skal have bestået dansk prøve 2 og han skal have haft fuldtidsbeskæftigelse/arbejde. han er igang med at tage dansk undervisningen og får sin prøve i dansk 2 (til næste sommer dvs inden hans opholdstilladelse udløber). Han har ikke haft fast arbejde i al den tid han har været her, men han har arbejdet ca 37 timer ugentligt i alle de måneder han har været i danmark.
Noget helt andet, når man så læser ansøgnings skema om permanent opholdstilladelse så skal han give oplysninger om hans ægtefælle. men er det så mine oplysninger? eller hans eks kones oplysninger?- på hvis baggrund han kan søge om permanent opholdtilladelse?

Eller skal jeg til at søge om familiesammenføring via udlændigeloven. Hvor han skal til at starte forfra? og hvor jeg skal have min egen bolig og 50000 kr som garanti? jeg har hverken egen bolig eller 50000 kr som garanti aktuelt?

Sådan som jeg forstår det, hvis han så får afslag på sit tidsubegrænset opholds tilladelse så kan jeg ikke med det samme søge om familiesammenføring. Der skal gå et hvis stykke tid. Dvs så skal han forlade danmark og så kan jeg søge om familiesammenføring mens han sidder i pakistan?

Eller er der en anden mulighed som jeg ikke kender til? jeg gider ikke og flytte til sverige.

Håber ikke det lyder for forvirrende

mvh bfs

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: tidsubegrænset ophold/

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2012 09:15:28

Familiemedlemmer til en vandrende unionsborger bevarer deres opholdsret efter en skilsmisse, hvis ægteskabet har varet i mindst 3 år, og parret har boet i værtsmedlemsstaten i mindst 1 år, før de bliver skilt. Så den eneste betingelse, din mand skal opfylde for at få permanent opholdsret efter 5 år, er at han til den tid skal være arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Eller sagt lidt mere kort: Han må ikke være kontanthjælpsmodtager.

I ansøgningsskemaet om permanent opholdskort er det den ægtefælle, der gav ham opholdsretten, der tænkes på, så det må han udfylde med ordene ”blev skilt (dato)”. At han siden er blevet gift med dig, er situationen helt uvedkommende.

Besvar