Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Miss Fighter
Indlæg: 80
Tilmeldt: 04.02.2008 18:32:58

Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af Miss Fighter » 11.06.2012 10:52:32

Hej

Er der nogen, der ved hvor langt de er med de nye krav vedr. tidsubegrænset opholdstilladelse?

Herunder tænker jeg på kravet til beskæftigelse/uddannelse, om man evt. kan kombinere disse?
Feks. min mand har haft arbejde i to år og vil gerne starte på en universitetsuddannelse. Lad os sige han har afsluttet det første år af uddannelsen, kan han så søge om permanent opholdstilladelse, hvor han har en kombination af to års beskæftigelse + et års uddannelse hvis de nye regler bliver godkendt?

Det er nemlig det eneste punkt vi mangler at opfylde før han kan få permanent ophold.

Derudover, kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan man kan forstå nedstående citat fra lovforslaget.
Citat fra lovforslaget:
5) Ansættelsesforhold i udlandet, som er væsentlige af hensyn til udlændingens beskæftigelsesforhold her i landet, indgår med den fulde varighed, dog højst med 1år.

Kan man ikke sige det er væsentligt af den grund at man skal samle nok erhvervserfaring for at kunne finde arbejde i DK?

på forhånd tak.

Miss fighter

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2012 12:31:54

Du kan finde tidsplanen for lovforslagets behandling (L180) på http://www.ft.dk. Da Folketinget jo er på vej på sommerferie, snakker vi formentlig kun dage nu, før det bliver 2. og 3. behandlet, og formentlig vedtaget.

Hvis lovforslaget vedtages, vil man kunne kombinere arbejde og studier i en slags "pointsystem", selvom den ny regering af politiske grunde ikke anvender den betegnelse for det.

Med ansættelsesforhold i udlandet tænker man givetvis på ansættelser, der har stået på, efter udlændingen flyttede til Danmark og fik opholdstilladelse. F.eks. en udstaionering for en dansk arbejdsgiver. Med de nuværende meget stive regler var der således nogen, der kom i klemme, fordi de blev udstationeret, og af mange andre grunde. Og det er netop noget af det, som den ny regering forsøger at rette lidt op på.

PS. Dit indlæg var placeret i underforum "in english", som kun er til engelsksprogede indlæg, og er derfor blevet flyttet.

Miss Fighter
Indlæg: 80
Tilmeldt: 04.02.2008 18:32:58

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af Miss Fighter » 11.06.2012 13:29:48

Hej Fundiver, o.. jeg havde ikke lagt mærke til at indlægget var placeret under engelsk. Men tak fordi I flyttede det :-)

Min mand arbejder for en dansk virksomhed, men er ikke ansat af hovedkontoret i DK, han er nemlig ansat af firmaets kontor i udlandet. Og hans ansættelse påbegyndte efter han er kommet til DK.
Så jeg tænker om hans arbejde i udlandet kan tælles med på en eller anden måde?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2012 16:56:40

Ja det er vel bla. det, der er hensigten med ændringerne. Men noget klart svar på, om lige præcis din mand vil få "ja" eller "nej", det kan man næppe give, da det givetvis vil være en meget konkret vurdering fra sag til sag, hvad der kan tælles med, og hvad der ikke kan.

Det eneste måde at finde ud af det med sikkerhed, er ved at aflevere en ansøgning, og så få et svar på den cirka 12 måneder senere. Og da det jo er blevet gratis at søge, hvorfor så ikke bare gøre det, når de nye regler er trådt i kraft, hvis I mener, at der er en chance for, at din mand opfylder kravene?

Miss Fighter
Indlæg: 80
Tilmeldt: 04.02.2008 18:32:58

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af Miss Fighter » 11.06.2012 17:57:36

Ja, det er også sandt, at man bare skal prøve når nu det er blevet gratis igen :-)

Venter spændt på hvad de kommer frem til.

Vi er nemlig blevet forældre i starten af året, og ville være rart ikke at skulle døje med forlængelsen hvert andet år :-)

Juma
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08.06.2007 09:03:36
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af Juma » 13.06.2012 16:01:25

Medborgerskabsprøven og integrationseksamen er afskaffet. Og der er kommet et mere intelligent forhold mellem arbejde og uddannelse. Desværre er opholdskravet sat op til 5 år, men de 4 år var jo i forvejen totalt urealistisk, hvad de 5 år vel stadigvæk også er.


http://www.ft.dk/samling/20111/lovforsl ... et.htm#dok

Miss Fighter
Indlæg: 80
Tilmeldt: 04.02.2008 18:32:58

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af Miss Fighter » 13.06.2012 16:10:08

Hej Juma,

har jeg læst korrekt at forslagene er vedtaget som fremlagt?

Juma
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08.06.2007 09:03:36
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af Juma » 13.06.2012 16:20:50

Jeg ved ikke, om der er ændret noget mellem 1. og 2. behandling, men ikke mellem 2. og 3. behandling.

Der kan ikke gå langt tid før du kan læse den præcise ordlyd af det vedtagne lovforslag, men det skulle gerne være en tro kopi af lovforslaget efter 2. behandling.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2012 16:45:59

Som jeg husker det fra et spørgsmål stillet i UUI (Udvalget for Udlændinge og Integrationspolitik) til Morten Bødskov, var der kun omkring 500 personer, der fik permanent opholdstilladelse i 2011, hvor tallet i 2010 var mere end 2.000.

Så jeg kan ikke andet end at se dette lovforslag, der vel groft sagt fører reglerne tilbage til tiden før stramningerne i 2010, som et stort skridt i den rigtige retning. Uanset at man bestemt godt kunne have ønsket sig mere vidtgående ændringer, og herunder især en total afskaffelse af beskæftigelseskravet, så de danske regler kom mere på linie med de regler, man har i andre lande og med de regler, vi havde i Danmark frem til 2007, hvor beskæftigelseskravet blev indført.

At opholdskravet sættes op fra 4 til 5 år, er selvfølgelig isoleret set et skridt i den forkerte retning. Men fra 2002 til 2010 var opholdskravet jo 7 år, så i forhold til de regler er 5 år trods alt stadig et fremskridt. Og realistisk set er det vel stort set kun personer med opholdstilladelse på studie- eller erhvervsområdet, man overhovedet kan forestille sig kan opfylde kravet om 3 års fuldtidsarbejde eller -studier allerede efter 4 år i Danmark.

Meget få ægtefællesammenførte kommer så hurtigt i gang med at arbejde eller studere. Så for den gruppe, som trods alt er ÆUG´s primære fokusgruppe, har det formentlig kun en yderst begrænset betydning, om opholdskravet er 4 eller 5 år, så længe man fastholder beskæftigelseskravet, da det for langt de fleste vil være beskæftigelseskravet, der er den begrænsende faktor.

Juma
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08.06.2007 09:03:36
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af Juma » 14.06.2012 16:07:35

Overser du ikke, at beskæftigelse og uddannelse er sidestillet?

Tre års fuldtidsstudier indenfor de sidset fem år, erstatter i givet fald beskæftigelseskravet.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 15.06.2012 09:37:55

Jo men det er vel også de færreste, der er i gang med en meritgivende uddannelse allerede 12 måneder ef-ter deres ankomst til Danmark. Som oftest skal man jo have lært at tale dansk først, før man kan komme i gang med et studie, hvor der undervises på dansk.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af soreng » 15.06.2012 11:00:33

Du kan sagtens tage en meritgivende uddannelse i danmark udelukkende på engelsk.

Jeg har, ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, meget svært ved at se andet, end at det er en stramning i forhold til de nuværende krav. Den medborgskabsprøve man kan/skal tage er altså mere en ren formalitetsprøve. Jeg har læst forberedelsesmaterialet man får udleveret (omkring100 sider inkl billeder), og som indeholder alt hvad man kan blive spurgt om. Og dem jeg har snakket med, der allerede har taget den, siger allesammen at det næsten er til grin at have så let en prøve.

At man hæver opholdskravet med 1 år og beskæftigelseskravet med et ½ år, men at man til gengæld ikke skal tage en test som, jeg vil påstå, at alle kan læse sig op til på 14 dage ved lidt læsning hver aften. Det ser jeg altså ikke som en lempelse.

At man så skal tilbage til lovændringer foretaget tilbaget i 2007 for at argumentere for lempelserne, siger da også noget om at det reelt set er en stramning i forhold til nuværende regler.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 15.06.2012 11:34:06

Hej Søren

Du glemmer, at beskæftigelsen med de nuværende regler skal ligge inden for de sidste 3 år, hvor det med de kommende regler skal være inden for de sidste 5 år, hvilket jo betyder, at langt flere kan opfylde kravet, selvom de har haft perioder med deltid og/eller ledighed. Og du glemmer også, at der i dag er et krav om 15 ”supplerende point”, som helt forsvinder. Desuden ændres også definitionen på ”fuld tid”, fra i dag 37 timer/ugen til nu 30 timer/ugen.

Og ikke mindst kan beskæftigelse nu erstattes med uddannelse, hvilket også vil komme rigtig mange til gode, og må siges at være udtryk for en langt mere intelligent politik end den gamle regerings, som jo direkte tilskyndede udlændinge til at tage et rengøringsjob i stedet for at dygtiggøre sig og dermed øge deres langsigtede jobmuligheder i Danmark.

Men ja isoleret set er det da en stramning, at opholdskravet øges fra 4 til 5 år. Ligesom det også var en stramning, at en 23-årig ikke kan opnå FS, selvom han/hun har ”120 point”. I begge tilfælde er det bare sådan, at det er nogle stramninger, der kun rammer måske 10 eller 50 mennesker hvert år, hvorimod flere tusinde andre får glæde af lempelserne.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af soreng » 15.06.2012 11:54:15

fundiver199 skrev: Du glemmer, at beskæftigelsen med de nuværende regler skal ligge inden for de sidste 3 år, hvor det med de kommende regler skal være inden for de sidste 5 år, hvilket jo betyder, at langt flere kan opfylde kravet, selvom de har haft perioder med deltid og/eller ledighed.
Du har en længere periode at opfylde kravet, men kravet er højere. Det bliver vist lidt hip som hap om det er en lempelse.

fundiver199 skrev:Og du glemmer også, at der i dag er et krav om 15 ”supplerende point”, som helt forsvinder.
De 15 supplerende points opnår du f.eks ved at bestå dansk 3, hvilket man jo skal alligevel, hvis man vil tage dansk modul 6, for senere at tage studieprøven, for at leve op til beskæftigelseskravet ved at tage uddannelse, som du skrev tidligere.
fundiver199 skrev:Desuden ændres også definitionen på ”fuld tid”, fra i dag 37 timer/ugen til nu 30 timer/ugen.
30 timer i 3 år opfylder i dag også beskæftigelseskravet.
fundiver199 skrev:Og ikke mindst kan beskæftigelse nu erstattes med uddannelse, hvilket også vil komme rigtig mange til gode, og må siges at være udtryk for en langt mere intelligent politik end den gamle regerings, som jo direkte tilskyndede udlændinge til at tage et rengøringsjob i stedet for at dygtiggøre sig og dermed øge deres langsigtede jobmuligheder i Danmark.
Og der fik personen så de 15 supplerende points, hvis det vel og mærke er en dansk uddannelse. Ellers må man tage dem på engelsk, og det er sjældent gratis at gøre, så den regel kommer primært de rige til gavn.
fundiver199 skrev:Men ja isoleret set er det da en stramning, at opholdskravet øges fra 4 til 5 år. Ligesom det også var en stramning, at en 23-årig ikke kan opnå FS, selvom han/hun har ”120 point”. I begge tilfælde er det bare sådan, at det er nogle stramninger, der kun rammer måske 10 eller 50 mennesker hvert år, hvorimod flere tusinde andre får glæde af lempelserne.
Hvor har du de tal fra at den stramning kun rammer 10-50 mennesker hvert år? Det vil da ramme ALLE der opholder sig i landet på et arbejdsvisum/greencard, efter at de har været i landet i 4 år...er det virkelig kun mellem 10-50 mennesker der får det om året i Danmark?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 15.06.2012 13:42:52

Hej Søren

Nu synes jeg, at denne diskussion har været lang nok :D

Jeg kan bare konstatere, at ifølge et svar til Folketingets integrationsudvalg, der er det kun 7% af dem, der har søgt permanent opholdstilladelse efter de gældende regler, der har fået det. Resten har enten fået afslag eller venter stadig på svar. Så hvis vi antager, at cirka halvdelen venter på svar, har cirka 86% altså fået afslag. Og det må jo være et udtryk for, at stort set ingen opfylder de nuværende krav, uanset om de så har boet 4, 5 eller 10 år i Danmark.

Og set i forhold til, at det nu i det hele taget bliver muligt at få permanent opholdstilladelse for andre end nogle ganske få udvalgte, der synes jeg stadig, at det er en mindre detalje, at disse ganske få udvalgte så til gengæld må vente i 5 år i stedet for 4. Om det så lige er 10 eller 50 eller et andet tal, der må vente 1 år længere, det ved jeg ikke.

Jeg havde da gerne set, at man havde undladt at sætte opholdskravet op fra 4 til 5 år, eller for den sags skyld beskæftigelseskravet fra 2½ til 3 år. Men jeg er ikke i tvivl om, at de nye regler samlet set er en lempelse i forhold til de gældende og vil medføre en væsentlig stigning i antallet af udlændinge, der får gjort deres opholdstilladelse tidsubegrænset. Og for mig er det altså den bundlinie, der tæller mest.

Besvar