Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Ajay
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22.04.2012 18:32:17

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af Ajay » 23.04.2012 22:56:11

Jeg har tjenet 120 ECTS(MSC) ved mit stuide i KBH,Det lyder meget mærkeligt når man stuide på highere niveau i universitet og tejne 120 ECTS men kan godt tjene 180 kun på bacholer kurses og PHD men aldrig med MSC...det er ikke beføjet..når det store del af udlænding studernde i landet kommet på MSC kursus..
Hvad med hvis man har tjente ECTS før de sidste 5 år--

Bikash
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17.04.2012 13:18:49

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af Bikash » 24.04.2012 00:07:35

hej ajay,
many student take thier bachelor as a top up bachelor like they take 2 years academic professions degree(120 ECTS) AND on top they take professsional Bachelor degree 1 and half years(90 ECTS), so by this way they earn thier bachelor degree what is total 210 ECTS points.

after that they carry on thier master degree what is 120 ECTS . So a foreign students who has finished thier bachelor or professional bachelor degree (180 ECTS) and still studing their masters and not completed yet they should be able to apply to PUT because they didnot change thier reident permit staus and still they are under study permit. what do you think?
I think if student want to take thier masters then they have to change their education level for example ater bachelor they will go for masters.
what i think, if you earned 180 ECTS( regardless level of studies) within last five years and you are still studing then they should BE ABLE TO apply for PUT.
all other comments are welcome

Bikash
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17.04.2012 13:18:49

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af Bikash » 24.04.2012 00:33:33

hej ajay,
please read the draft , there will be no influence if you you are on working permit or study permit , you can still replace your 120 ECTS as a 2 years full time work and as a result you will need to work only one year work to meet the requrements.
please read
3.6. Uddannelse sidestilles med beskæftigelse that section of the propsed draft.

Suso
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12.11.2010 09:50:16

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af Suso » 24.04.2012 10:41:25

Nu er jeg lidt forvirret...

Min mand kom til DK på studievisum i aug 2007, hvor han læste kandidat på handelhøjskolen, som er nomeret til 120 ECTS. Han blev færdig i 2009. Inden hans visum udløb, søgte han om greencard, som han har fået tildelt. Han har siden november 2010 været i fuldtidsarbejde.

Forstår jeg det korrekt, at han opfylder kravet om 3 års fuldtidsbeskæftigelse?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af fundiver199 » 24.04.2012 10:48:48

@suso

Ikke som jeg læser lovforslaget. Som jeg læser det, kan hans 120 studiepoint ikke bruges til noget, fordi det er mindre end 180, og fordi de er opnået på et tidspunkt, hvor han havde opholdstilladelse netop med henblik på at studere. Så kravet vil for hans vedkommende være 3 års fuldtidsarbejde med mindst 30 timer om ugen i gennemsnit. Forudsat at han bevarer sit job, vil han dermed opfylde kravene i november 2013.

Suso
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12.11.2010 09:50:16

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af Suso » 24.04.2012 10:57:51

Forstår ikke, hvordan dette lovforslag gør det nemmere at få permanent ophold! Ej, hvor er jeg rasende..

Så man bliver simpelthen straffet for at studere - oveni købet en kandidat!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af fundiver199 » 24.04.2012 11:53:05

Man bliver vel ikke "straffet" for at studere, og slet ikke i forhold til den gældende lovgivning, hvor der er et ufravigeligt krav om 2½-4 års fuldtidsarbejde. Men lige netop udlændinge i din mands situation får det så omvendt heller ikke meget nemmere end under de gældende regler. Og det er da ingen hemmelighed, at ÆUG gerne så langt mere vidtgående ændringer i disse regler, og herunder at beskæftigelseskravet blev fjernet helt, så lovgivningen kom på linie med den, man har i de lande, vi normalt sammenligner os med, og som vi havde i Danmark før 2007.

Men lovforslaget er jo udtryk for et kompromis og for, hvad der pt. kan skabes flertal for i Folketinget. Og set i det lys mener jeg da, at der trods alt er tale om væsentlige forbedringer i forhold til de glædende regler, som vil komme mange mennesker til gode. Men altså bare ikke lige din mand, som stadig må vente omkring 1½ år endnu, før han kan opfylde kravene og få PUT.

Men blot for perspektivets skyld er det måske værd at huske på, at fra 2002-2007 skulle man have haft 7 års sammenhængende ophold og vel at mærke på det samme opholdsgrundlag, før man kunne få PUT. Så under de regler ville din mand først have kunnet få PUT i 2016 eller 2017, hvor han med de foreslåede regler kan få det i 2013. Så alt i alt synes jeg da, at der samlet set er sket store forbedringer i reglerne for udlændinge med en opholdshistorie som hans.

Suso
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12.11.2010 09:50:16

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af Suso » 24.04.2012 12:27:34

Selvfølgelig er der nogle forbedringer ift. det sidste årtis lovgivning, men desværre kommer mange udlændinge i klemme, som er kommet til DK på et studievisum for at tage en kandidat.

Men hvis min mand under sit studie har arbejdet deltid, kan det indgå i de 3 års fuldtidsbeskæftigelse, når han søger PUT?

Bikash
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17.04.2012 13:18:49

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af Bikash » 24.04.2012 12:28:26

Hej Fundiver.
i am still confused 180 ECTS point. As you said on sosos case student need 180 ECTS point. but what if some students already have 180 ECTS by separate studies ( Like academic profession degree 120 ects+ on top 90 ects professions bachelor degree) so at the end student earned 210 ECTS and earned thier bachelor Degree.

can they use thier ECTS Points?

shehzad
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17.12.2011 20:40:41

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af shehzad » 24.04.2012 13:14:37

Hi,
By reading your comments I am also get confused. In my case. I came to denmark in sep 2006 at student visa and I finished my master in june 2010 (150ECTS because i did 30 credit of bachelor before to start master). During my study i also worked part time. From Jan 2011 until now I am working full time 37.5 per week on green card status. what do you guys say about my case.

Regards
Shehzad

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af fundiver199 » 24.04.2012 13:31:05

Suso skrev:Selvfølgelig er der nogle forbedringer ift. det sidste årtis lovgivning, men desværre kommer mange udlændinge i klemme, som er kommet til DK på et studievisum for at tage en kandidat.
Jeg ved ikke, om de "kommer i klemme". For mig at se er der snarere tale om, at reglerne bare stadig er ganske restriktive, hvilket sandelig også rammer mange andre end lige netop denne gruppe. Så måske handler det mest om forventningsafstemning i forhold til den ny regerings retorik om "bedre balance i udlændingepolitikken", og hvad de nu ellers kalder det.
Suso skrev:Men hvis min mand under sit studie har arbejdet deltid, kan det indgå i de 3 års fuldtidsbeskæftigelse, når han søger PUT?
Det ved jeg ikke. Sådanne detaljer kan man let forestille sig, at der først bliver taget stilling til, når loven er vedtaget, og US sidder med konkrete sager i hånden. Dansk lovgivning er som princip af en generel karakter, hvor den nærmere udmøntning så er overladt til ministeren og fagministeriet i form af udarbejdelse af f.eks. en bekendtgørelse, en vejledning eller et praksisnotat, som ikke skal vedtages i Folketinget men bare holde sig inden for rammerne af den vedtagne lov.

Men ideen med de foreslåede regler er vel, at man skal have boet mindst 5 år i Danmark under nogle omstændigheder, hvor opholdet har haft en karakter af "fast" ophold og ikke bare noget midlertidigt som f.eks. et au-pair ophold, et højskoleophold eller to semestre på en uddannelsesinstitution. Så det er vel helt efter hensigten, at din mand ikke skal kunne medregne sit studieophold i de krav, der stilles. Og dermed ville det vel være ulogisk, hvis han kunne medregne et fritidsjobs, som han har haft ved siden af studierne, når han ikke kan medregne selve studierne.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af fundiver199 » 24.04.2012 13:31:45

Bikash skrev:Hej Fundiver.
i am still confused 180 ECTS point. As you said on sosos case student need 180 ECTS point. but what if some students already have 180 ECTS by separate studies ( Like academic profession degree 120 ects+ on top 90 ects professions bachelor degree) so at the end student earned 210 ECTS and earned thier bachelor Degree.

can they use thier ECTS Points?
I don´t know. Maybe.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af fundiver199 » 24.04.2012 13:34:40

shehzad skrev:Hi,
By reading your comments I am also get confused. In my case. I came to denmark in sep 2006 at student visa and I finished my master in june 2010 (150ECTS because i did 30 credit of bachelor before to start master). During my study i also worked part time. From Jan 2011 until now I am working full time 37.5 per week on green card status. what do you guys say about my case.

Regards
Shehzad
I don`t know. But it will be free to apply, so why not just do it? And if its a "no", then just apply again in jan 2014, when you have worked for 3 years.

Ajay
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22.04.2012 18:32:17

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af Ajay » 24.04.2012 22:56:18

hej igen... i har lige læst det forsloget på siden no 30 ,, under 3.6.1................Forslaget betyder, at udlændinge, som har opnået 180 ECTS-point, vil opfylde
kravet om 3 års beskæftigelse eller uddannelse, hvis udlændingen er i
beskæftigelse eller under uddannelse på tidspunktet, hvor der vil kunne
meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse. Den foreslåede bestemmelse
betyder endvidere, at en udlænding, som f.eks. har haft et 2-årigt uddannelsesforløb
og opnået 120 ECTS-point, skal arbejde – eller studere – i et
år fuldtid for at opfylde kravet....

når hvad siger du...det betyder hvis man har haft tjente 120 ECTS med 1 år fultids arbejde...


MVH
ajay

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2012 04:39:33

Ja men kun hvis de 120 ECST-point er opnået, medens man havde opholdstilladelse som f.eks. familiesammenført eller flygtning, eller hvis man kom til Danmark som mindreårigt barn. Hvis de 120 ECST-point er opnået, medens man havde opholdstilladelse som studerende, kan de ikke medregnes. Og i så fald skal man altså have en ny opholdstilladelse, når studierne er afsluttet, og herefter skal man så arbejde i mindst 3 år, før man kan få PUT.

Jeg må indrømme, at hvis man overhovedet skal have et sådant "pointsystem", hvor der kræves beskæftigelse eller uddannelse for at få permanent opholdstilladelse, så kan jeg egentlig ikke se, hvorfor lige netop det her hjørne af de foreslåede reglerne er specielt urimeligt eller problematisk. For et studieophold er jo som udgangspunkt noget midlertidigt. Og set i det lys er det da ikke specielt urimeligt at kræve, at man skal have boet i Danmark i mindst 3 år efter afsluttede studier på en ny slags opholdstilladelse, før denne kan gøres tidsubegrænset. Jeg vil gætte på, at sådan er det nok også i mange af de lande, der ligger omkring Danmark.

Besvar