Permanent ophold

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Permanent ophold

Indlæg af mh1 » 06.12.2011 20:20:17

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/permanent-ophold/
"Man skal have bestået Prøve i Dansk 2 eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau."

Da et af kravene for at få de 70 point er Dansk 2 eller højere, så vil jeg da mene, at man kan 'bruge' Dansk 3 til både at få de 70 point og supplere med 15 point. Ellers giver det ikke rigtig mening i mit hovede.
mh
Rådgiver for ÆUG

resser
Indlæg: 166
Tilmeldt: 05.03.2010 09:56:13
Geografisk sted: København

Re: Permanent ophold

Indlæg af resser » 06.12.2011 20:45:44

Jeg mener nu at Dansk 2 uddannelsen og den alm. Dansk 2 prøve i sig selv er vigtigst, da den indeholder meget læring om danskhed og kultur, Dansk 3 er er efter min opfattelse mere en overbygning på Dansk 2 uddannelsen, hvor skrift og sprog pudses af og sættes op i niveau. Det er muligt at Dansk 3 kan stå alene iforhold til reglerne, men det er alligevel ikke rimeligt.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Permanent ophold

Indlæg af DBS » 07.12.2011 06:20:29

Vi prøver lige at lave en sammenligning:

Dansk1 = knalleret kørekort
Dansk2 = kørekort til bil
Dansk3 = kørekort til bil + trailer

Så en person, der kommer, og har kørekort til bil, og derfor kan start på et højere niveau, og tage kørekort til trailer, skal altså ikke anerkendes ?

Jeg synes nu det er ok at dansk 2 = 70 point og dansk 3 = 15(+70)

mvh DBS

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permanent ophold

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2011 13:54:51

resser skrev:Det er muligt at Dansk 3 kan stå alene iforhold til reglerne, men det er alligevel ikke rimeligt.
Jeg tror ikke, at man skal spekulere over, hvad der er ”rimeligt” her. Folketinget har lovgivet i sin visdom, og indtil loven evt. laves om – som den ny regering har lovet men dog ikke sat nogen tidsfrist på – så gælder reglerne, uanset om de er rimelige eller ej.

Og de ”15 supplerende point” skal vel generelt forstås som ”mere af det samme” af det, der allerede kræves for de ”70 point”, der reelt er en række ufravigelige grundkrav. Enten endnu mere erhvervsarbejde, eller endnu højere niveau i dansk etc.

Man kan vel nærmest betragte det på samme måde som en uddannelse, hvor der er obligatoriske fag og tillægsfag, og hvor man kan vælge nogle fag på både højt og lavt niveau. Men hvor man får at få sit diplom alt i alt skal samle så og så mange "point" = studietrinstilvækster.

shehzad
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17.12.2011 20:40:41

Re: Permanent ophold

Indlæg af shehzad » 20.12.2011 22:34:21

Hi,
I have read the following :
Ændring af udlændingeloven (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, fravigelse af
persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang til elektronisk
sagsbehandling m.v.) (Jan II)
Lovforslaget ændrer reglerne for ægtefællesammenføring og indebærer bl.a. en afskaffelse afpointsystemet, tilbageførsel af 24-årsreglen og tilknytningskravet, afskaffelse afindvandringsprøven, afskaffelse af gebyrer for at ansøge om opholdstilladelse samt nedsættelse afgarantistillelsen. Forslaget indeholder endvidere bl.a. en fravigelse af persondataloven i forbindelsemed elektronisk sagsbehandling. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der stårsammen” fra oktober 2011
It seems that permanent residence rules are not coming in this month. As i read from this forum. The change of permanent residence is will come in the 2nd half of january. I am not good in danish.. Can you please Let me know when new rules of Permanent residence are coming.
Thanks

Besvar