Permanent ophold

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

amore

Permanent ophold

Indlæg af amore » 04.10.2011 08:47:42

Det er måske lidt tidligt at stille spørgsmålet men hvorfor ikke :)
De sidste par dage har jeg læst i diverse aviser at den nye regering vil lempe eller rulle reglerne for permanent ophold et år tilbage der er selvfølgelig ikke noget der er sikkert men bare det at de snakker om det er glædeligt .
Hvis vi rent hypotetisk siger at de ruller reglerne et år tilbage ,vil det så sige det at point systemet udgår 2 halvt års arbejde aktiv i foreningsliv og den slags ,
Så alle dem som opfyldte de gamle regler og har haft lovligt midlertidlig opholds tilladelse i 7 år nu ville have ret til permanent opholds tilladelse foudsat de selvfølgelig ruller stramninger et år tilbage

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Permanent ophold

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.10.2011 10:48:29

Du har faktisk selv svaret på dit spørgsmål.

Hvis det bliver, som det står i regeringsgrundlaget, har ansøgeren mulighed for permanent opholdstillaldelse efter fem års ophold, hvis ansøgeren enten har haft fuldtidsarbejde i tre år ud af de fem, har haft deltidsarbejde i alle fem år eller har deltaget i en kompetencegivende uddannelse i alle fem år. Dertil kommer en prøve på niveauet Dansk 1.

Pointsystemet vil blive fjernet helt og aldeles, det samme vil diverse gebyrer på familiesammenføringssager.
Formand for og juridisk rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.10.2011 12:24:42

Som jeg læser det, vil kravet være 3 års fuldtidsarbejde eller 3 års fuldtidsstudier (og ikke 5 som Kim skriver). Det fremgår ikke af regeringsgrundlaget, om man kan fordele de 3 års fuldtidsaktivitet ud over mere end 5 år. Så man f.eks. kan få permanent opholdstilladelse efter 7 år, hvis man på det tidspunkt samlet set har haft de tre års fuldtidsarbejde. Eller om det i stedet skal være 3 år inden for de seneste 5, uanset om man så har boet i Danmark i 5, 7 eller 38 år.

Men den slags detaljer kan man heller ikke forvente at finde i et regeringsgrundlag. Så her må vi vente, til Morten Bødskov og hans embedsmænd i Justitsministeriet har fået tid til at skrive et konkret lovforslag.

amore

Indlæg af amore » 04.10.2011 13:46:56

Inden optjenins/pointsystemt kom sidste år var der sådan set ikke noget krav om man skulle arbejde det var et krav man havde bestået dansk uddanelse på en sprog skole kan ikke huske hvad niveu det var .også selvfølge en masse andre krav .men ikke noget med arbejde det er noget der kom med stramningen fra sidste år ,så hvis de ruller det et år tilbage så burde der jo ikke at være noget krav om arbejde med mindre de har specifikt har nævnt det eller som jeg forestår det så er det blevet nævnt som hvis man ikke har været i Danmark mindst 7 år så har man mulighed for at søge og få po hvis man har arb eller gået i skole et hvis antal år
Så alle de menesker som har været eller snart har været i landet 7 år og regnede med at de skulle have permanent ophold og som opfyldte alle de gamle krav ,blev pludslig mødt med nogle nye krav ,blandt andet ,2 halvt års arbejde ,aktiv forenings liv ,og en prøve ,og de krav var der ikke sidste år så håber at de menesker som opfyldte kravene sidste år nu for mulighed for at få po hvilket er mest fair

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.10.2011 15:02:40

Det er nu ikke helt rigtigt, hvad amore skriver. Kravet om 2½ års fuldtidsarbejde kom ind i loven i 2007 i form af den såkaldte ”integrationseksamen”. Men da der var en overgangsordning, havde kravet dårlig nået at få fuld effekt, da skruen blev strammet yderligere i 2010 med kravet om ”100 point”.

Og det står helt klart i regeringsgrundlaget, at der vil blive et krav om 3 års fuldtidsarbejde eller 3 års fuldtidsstudier. Så det kan der næppe siges at herske ret meget tvivl eller usikkerhed om. Og jeg tror ikke, at man skal forvente en generel ”amnesti” til dem, der allerede har været her i mere end 7 år. Der vil givetvis – som i dag – blive tale om, at de samme regler gælder for alle, uanset hvornår man er kommet til Dan-mark. Der er i hvert fald ikke noget i regeringsgrundlaget, der taler for det modsatte.

amore

Indlæg af amore » 04.10.2011 16:10:02

Vil barsel så også blive beregnet med i det samlede som det gør nu altså hvis man har arbejdet i perioder og været på barsel hvor den samlede tid er over 3 år barsel og arbejde men er på abejdsløsheds dagpenge på tidspunktet man søger

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.10.2011 16:30:39

Den slags detaljer er selvfølgelig ikke beskrevet i et regeringsgrundlag, da et sådant kun trækker de overordnede linier frem. Men der er ingen grund til at tro, at der skulle blive ændret på den måde, hvorpå man opgør varigheden af et ansættelsesforhold. Barsel kan jo ses som et midlertidigt fravær på linie med ferie og sygdom, og derfor trækkes sådanne perioder selvfølgelig ikke fra, når US skal opgøre den tid, hvor en ansøger har været ansat i en given stilling. Sådan er det i dag, og sådan vil det givetvis også være fremover.

Zainab

Indlæg af Zainab » 05.10.2011 18:28:10

hej.

jeg er en pige på 20 år, jeg har søgt permanent opholdstallidelse siden jeg var 18 år fik afslag om jeg ikke har 2 års arbejde, jeg er i en dårlig situation det vil sige jeg er forelsket i en fyr og det er næsten 4 år vi er kærester, men min forældre ved ikk noget om det ellers få jeg ikke love til at have ham. problemen er at jeg ikke kan få permanent opholstallidelse , og jeg har været op til medborgskabsprøve og bestået men alligevel fik jeg ikk. nu er jeg i gang med min uddannelse ved ikke om jeg skal droppe fra min uddannelse og fortsat på arbejde hvad skal jeg gøre????? jeg har fået rigtig mange problemer og stress??? og jeg har også været op til Indfødsretsprøve og bestået men problemen er at jeg ikke kan få permanent opholdstallidelse. jeg vil være meget taknemlig hører fra jer.

Zainab.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 05.10.2011 21:06:30

Zainab: Fortsæt endelig med din uddannelse. Vi har netop fået ny regering, og en af de ting de vil ændre er kravene for at få permanent opholdstilladelse. Ifølge de bebudede nye regler vil det kræve 3 års fuldtidsbeskæftigelse inden for de sidste 5 år, og uddannelse vil tælle med som fuldtidsbeskæftigelse. Så når du fortsætter din uddannelse, arbejder du samtidig på at opfylde et af kravene til permanent opholdstilladelse.

Zainab

Indlæg af Zainab » 08.10.2011 14:30:00

tak for svaret, man min uddannelse er der 2 år tilbage for at jeg bliver udlært. jeg kan ikke vente mere jeg har fået meget stress er blevet syg, og min forældre ville ikke have ham at jeg skal giftes med ham fordi han bor ikke i Denmark. vi må hellere ikke ses hinanden det er meget svært for mig og for ham. det undrer mig om jeg er bestået begge prøver men alligevel kan ikke få det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.10.2011 07:46:25

Jeg tror helt sikkert, at et af den nye regerings mål er at sikre, at unge, der er født eller opvokset i Danmark som den altovervejende hovedregel kan blive danske statsborgere, når de fylder 18 år. Så jeg er sikker på, at der findes en løsning for dem, der er havnet i samme klemme som Zainab. Men Zainab må være lidt tålmodig, for det tager altså tid at fremsætte og vedtage et nyt lovforslag.

Desværre løser det jo ikke problemet med kæresten, at Zainab får permanent opholdstilladelse. Familiesammenføring vil stadig ikke være mulig, før hun har haft denne i mindst 3 år, og før begge parter er fyldt 24 år. Kun hvis Zainab bliver dansk statsborger vil den såkaldte "EU-løsning" være en mullighed, hvis Zainab f.eks. flytter til Sverige.

Zainab

Indlæg af Zainab » 19.10.2011 18:55:52

tusind tak for information fundiver199.
min kærester er 25 og jeg har været 9 år i Danmark, men jeg venter på den nye lov hvordan det foregår.

Busharraf

Indlæg af Busharraf » 06.12.2011 14:11:24

Hejsa,
I forbindelse med permanent ophold skal man have 100 point.

For at opnå 70 point, skal man have bestået dansk 2 (der er yderligere krav til 70point). For at opnå 15 point skal man have bestået dansk3 eller udannelse eller 4 års arbejde.

Spørgsmåel er så, at hvis man har kun bestået dansk 3, svarer det så til at man har opnået 85 point.

Eller skal man både have dansk 2 og 3.

Jeg håber i forstår mit spørgsmål.
TAK

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh » 06.12.2011 14:34:11

Du får vel ikke 85 point ALENE for at have bestået dansk 3, men hvis du opfylder de andre krav, der tilsammen med dansk 2 ville give 70, så må det give 85 i alt, selv om du er sprunget lige ind på det højere trin.
mh

Busharraf

Indlæg af Busharraf » 06.12.2011 16:15:30

Det er korrekt, at der er flere krav i forbindelse med de 70 point.

Der er fuldtidsarbejde mv, som natrulighvis også skal opfyldes, før de 70 point er hjemme.

Men hvis jeg har nu bestået dansk3, kan jeg så opnå de 70 point + 15 point = 85 point uden have haft dansk 2.

Besvar